Syntetické palivá môžu zachrániť dnešné spaľováky. Vyrábali ich už nacisti, no tie súčasné majú byť čistejšie

- Budúcnosť osobných áut v Európe nemusí byť iba o elektromobiloch. Doplniť ich môže aj syntetický benzín a nafta pre súčasné autá so spaľovacími motormi.
- Syntetické palivá sú uhlíkovo neutrálne, keďže pri ich výrobe sa z ovzdušia odoberá rovnaké množstvo uhlíka, ako sa doň pri spaľovaní vypustí, no zároveň je zatiaľ ich výroba až príliš drahá.
- V elektromobilite už Európu predbehla Ázia, no v syntetických palivách má na prinášanie nových riešení najstarší svetadiel väčšiu šancu.
- V najväčšej miere syntetické palivá v histórii ľudstva využívalo doteraz počas druhej svetovej vojny nacistické Nemecko, keď mu chýbala ropa.
- V benzínových autách sa syntetické palivá môžu využívať bez vážnejších zmien. Pri naftových autách ich treba najskôr upraviť.
Súčasné autá so spaľovacími motormi nemusia pre rozvoj ekologickejších elektromobilov zmiznúť z európskych ciest už o zhruba 30 rokov, ako sa pôvodne čakalo. Európska únia hlasovanie o konci predaja nových spaľovákov od roku 2035 totiž odložila. Je to reakcia na snahy niektorých krajín na čele s Nemeckom, ktoré žiadajú ponechať v predaji aspoň vozidlá na klimaticky neutrálne syntetické palivá, ktoré sa neprodukujú rafináciou ropy, ale chemickou syntézou plynov.
Denník E sumarizuje, ako sa dajú vyrábať takéto pre prírodu prijateľnejšie palivá, kam pokročil ich vývoj, prečo sa vlastne o nich začína uvažovať ako o doplnku stále viac predávaných elektromobilov, ale aj aké sú ich slabiny. Pozreli sme sa aj na to, či sa dajú využiť v dnešných autách bez zásadnejšej úpravy motora.
Prinášame odpovede na 10 zásadných otázok.
1. Prečo začínajú byť syntetické palivá zaujímavejšie
- Hlavne menej luxusné modely
Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.