Denník N

Syntetické palivá môžu zachrániť dnešné spaľováky. Vyrábali ich už nacisti, no tie súčasné majú byť čistejšie

Syntetické palivá sa dajú tankovať cez dnes dostupnu sieť čerpacích staníc Foto - Tasr
Syntetické palivá sa dajú tankovať cez dnes dostupnu sieť čerpacích staníc Foto – Tasr
  • Budúcnosť osobných áut v Európe nemusí byť iba o elektromobiloch. Doplniť ich môže aj syntetický benzín a nafta pre súčasné autá so spaľovacími motormi.
  • Syntetické palivá sú uhlíkovo neutrálne, keďže pri ich výrobe sa z ovzdušia odoberá rovnaké množstvo uhlíka, ako sa doň pri spaľovaní vypustí, no zároveň je zatiaľ ich výroba až príliš drahá.
  • V elektromobilite už Európu predbehla Ázia, no v syntetických palivách má na prinášanie nových riešení najstarší svetadiel väčšiu šancu. 
  • V najväčšej miere syntetické palivá v histórii ľudstva využívalo doteraz počas druhej svetovej vojny nacistické Nemecko, keď mu chýbala ropa.
  • V benzínových autách sa syntetické palivá môžu využívať bez vážnejších zmien. Pri naftových autách ich treba najskôr upraviť.    

Súčasné autá so spaľovacími motormi nemusia pre rozvoj ekologickejších elektromobilov zmiznúť z európskych ciest už o zhruba 30 rokov, ako sa pôvodne čakalo. Európska únia hlasovanie o konci predaja nových spaľovákov od roku 2035 totiž odložila. Je to reakcia na snahy niektorých krajín na čele s Nemeckom, ktoré žiadajú ponechať v predaji aspoň vozidlá na klimaticky neutrálne syntetické palivá, ktoré sa neprodukujú rafináciou ropy, ale chemickou syntézou plynov.

Denník E sumarizuje, ako sa dajú vyrábať takéto pre prírodu prijateľnejšie palivá, kam pokročil ich vývoj, prečo sa vlastne o nich začína uvažovať ako o doplnku stále viac predávaných elektromobilov, ale aj aké sú ich slabiny. Pozreli sme sa aj na to, či sa dajú využiť v dnešných autách bez zásadnejšej úpravy motora.

Prinášame odpovede na 10 zásadných otázok.

1. Prečo začínajú byť syntetické palivá zaujímavejšie

  • Hlavne menej luxusné modely

    Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

    Automobilový priemysel

    Ceny energií

    Ekonomika

    Teraz najčítanejšie