Denník N

Zelený newsfilter: Nemecku nejde o vodičov, veď syntetické palivá sú drahšie než elektromobil

Ilustračné foto - TASR / AP
Ilustračné foto – TASR / AP

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Zákaz predaja nových spaľovacích áut v EÚ po roku 2035 je neistý. Jeho schválenie na poslednú chvíľu zablokovalo Nemecko. Žiada najskôr doriešiť výnimku pre umelo vyrábané syntetické palivá.

„​​Samozrejme, že chceme chrániť naše životné prostredie. Ale robme to s rozumom,“ potešil sa správe predseda SaS a bývalý minister hospodárstva Richard Sulík na Facebooku.

O životné prostredie však v tomto prípade ide Nemecku „až v poslednom rade“. Jeho skutočné motivácie, detailnejšie rozoberal portál Politico.

Prvý dôvod sa týka nemeckej koaličnej strany FDP. „Hrá tvrdú hru po svojej porážke v regionálnych voľbách v Berlíne minulý mesiac,“ píšu novinári.

Príliš voľná výnimka pre syntetické palivá by pritom v praxi znamenala, že predaj áut so spaľovacími motormi môže bez obmedzení pokračovať ďalej.

V dnešnom vydaní Zeleného newsfiltra sa dozviete, že možno existuje technický trik, ako sa dá dodržiavanie zákazu spaľovania tradičných palív vynútiť.

Vysvetlíme tiež, prečo vychádza elektrické auto lacnejšie než jazdenie na syntetický benzín.

Zelený newsfilter má 1300 slov, ktoré prečítate za 6 minút. K dispozícii je aj ako podcast pre predplatiteľov. Nájdete ho v aplikácii Denníka N alebo na webe v hornej časti newsfiltra.


1. Na čo by niekto jazdil na syntetický benzín, keď elektromobil je lacnejší

Ilustračné foto – BASF/Flickr (CC BY-NC-ND 2.0)

Syntetické palivá (označované aj e-palivá) sa vyrábajú spájaním vodíka a oxidu uhličitého. Môže sa pritom používať aj uhlík zachytený v priemysle či zo vzduchu. Znie to teda ako „zázračné riešenie“, ktoré naraz rieši dva problémy – naďalej by mohli jazdiť autá so spaľovacími motormi a súčasne by sa neprodukoval nový oxid uhličitý.

Ako každé zázračné riešenie, aj toto má háčik:

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Budúcnosť automobilov

Ceny energií

Doprava

Klimatická kríza

Ochrana prírody

Príroda

Technológie

Zelený newsfilter

Životné prostredie

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie