Denník N

Firemný newsfilter: Kollárovi s Matovičom vyhovuje šero nad bankrotmi

Poslanci potešili silný slovenský automobilový priemysel, keď schválili nové poplatky za registráciu áut, ktoré zvýhodňujú novšie a ekologickejšie autá. Doterajší systém vyšších poplatkov na nové vozidlá a ich znižovanie s rastúcim vekom auta už mimo Slovenska využívala iba Malta. A spôsobilo to postupné starnutie vozidiel na našich cestách, dnes majú v priemere takmer pätnásť rokov.

Spokojnejší môžu byť aj farmári. Európska únia nebude Slovensku krátiť agrárne eurofondy z výziev vyhlásených za roky 2021 a 2022, aj keď pôvodne to pre korupčnú kauzu Dobytkár z čias bývalých vlád Smeru hrozilo. Hrozba vracania časti poľnohospodárskych eurofondov za roky 2016 až 2020 však stále trvá, čo môže v štátnom rozpočte vytvoriť dieru až za zhruba 100 miliónov eur. Slovensko s Úniou o výške tejto korekcie ešte rokuje.

Nemecký Volkswagen už oficiálne potvrdil, že nový závod na výrobu batérií pre elektromobily postaví v dôsledku vyšších amerických investičných podpôr najprv v Kanade a až potom východnej Európe. Východoeurópsky závod, o ktorý sa zaujímajú aj slovenské Šurany, firma nemusí začať stavať skôr ako v roku 2025. Tri fabriky v domovskom Nemecku, Švédsku a Španielsku, o ktorých koncern rozhodol už skôr, budú stačiť na zásobovanie jeho európskych závodov až do roku 2028.

Všetko ostatné dôležité z domácich firiem zhrnul Ivan Haluza do 2 100 slov, čo je 9 a pol minúty čítania.


1. Bývalá ministerka spravodlivosti Kolíková chcela zmenšiť ihrisko pre konkurznú mafiu, Kollár s Matovičom to stopli

Slovensko sa v rámci čerpania mimoriadnych európskych podpôr z postcovidového plánu obnovy zaviazalo aj k tomu, že sprehľadní proces konkurzov i súdnych oddlžovaní oslabených firiem. Tak, aby o ich priebehu boli lepšie informovaní nielen ich samotní veritelia, ale aj široká verejnosť. No napokon pripravená právna úprava parlamentom neprešla len o pár hlasov potom, čo sa zdržali pri hlasovaní poslanci dočasnej vlády zo strany Sme rodina Borisa Kollára a aj šéf OĽaNO Igor Matovič.

Bývalá ministerka spravodlivosti Mária Kolíková zo strany SaS, ktorá bola pri počiatočnom vytváraní novely, to okomentovala tým, že parlament neschválil zmeny, ktoré mali zabrániť praktikám konkurznej mafie, aj za cenu ohrozenia čerpania peňazí z plánu obnovy.

Na snímke poslankyňa NRSR Mária Kolíková (SaS) Foto TASR – Jaroslav Novák

Čo je za tým:

  • Kollár má dlhodobo široké podnikateľské aktivity v rôznych oblastiach, a tak mu môže vyhovovať, že konania dlžníkov i veriteľov zostanú aj naďalej viac zahmlené. A jeho strana vo všeobecnosti už dlhšie vystupuje proti stransparentneniu trestného i súdneho systému. Jej tlak na udržiavanie priveľkých právomocí generálneho prokurátora je iba jedným z príkladov.
  • Matoviča k ignorovaniu potrebných zmien môže viesť aj jeho tradičný odpor k strane SaS, ktorá bola v bývalej širšej vládnej koalícii jeho bezkonkurenčne najsilnejším oponentom.

Čo sa malo zmeniť:

  • Novela konkurzného zákona mala priniesť viac transparentnosti do priebehu konkurzov, reštrukturalizácií a likvidácií firiem nariadených súdom zavedením novej centrálnej elektronickej platformy – insolvenčného registra. Dnes si verejnosť ľahšie dohľadá v daných konaniach iba zostručnené finálne verdikty súdov, no nový register mal ponúknuť napríklad aj také informácie, aký majetok je presne predmetom konania, kto si naň robí nárok a z akých dôvodov.
  • Súčasťou registra mala byť aj elektronická platforma, prostredníctvom ktorej by bolo možné transparentne urobiť ponuku na kúpu majetku s predpokladom jej budúceho rozšírenia aj na exekúcie.

Ako sa to dá opraviť: Neschválením novely sa nesplnil jeden z míľnikov plánu obnovy, a ohrozená je tak platba vo výške viac ako 900 miliónov eur. Jediná cesta, ako splniť míľnik, je podľa Kolíkovej už len pozmeňujúci poslanecký návrh.


2. Šurany sa po unikajúcej baterkárni Volkswagenu môžu pozerať aj po prilákaní veľkého čínskeho výrobcu elektromobilov BYD

Nemecký Volkswagen kvôli vyšším investičným výpomociam pre elektromobilitu v Severnej Amerike odložil finálne rozhodnutie o umiestnení východoeurópskej baterkárne, čím sa tento úlovok vzďaľuje aj novému skoro 500-hektárovému priemyselnému parku v juhoslovenských Šuranoch. Zároveň sa však Slovensko s ním môže zaujímať aj o zisk inej investície – prvej európskej automobilky čínskeho výrobcu elektromobilov BYD.

Trend informoval, že Číňania záujem o nový európsky závod potvrdili už aj oficiálne.

Podľa informácií Denníka E slovenská vláda i mesto Šurany v posledných mesiacoch už rokujú

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Budúcnosť automobilov

Firemný newsfilter

Nové informácie o slovenských podnikoch sumarizuje každý piatok skúsený firemný reportér Ivan Haluza.

Firmy

Priemysel

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie