Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Obchvat Viedne stál len polovicu ceny bratislavskej diaľnice

Zdroj: NDS
Zdroj: NDS

Diaľničný kontrakt podobný tomu, čo na Slovensku odhadli na 4,2 miliardy eur, vyšiel Rakúšanov sotva na polovicu.

Obrí diaľničný projekt, ktorý plánuje minister dopravy Ján Počiatek okolo Bratislavy aj s jej napojením smerom na Dunajskú Stredu, vyjde podľa odhadu štátu celkovo na 4,2 miliardy eur.

To je asi dvakrát toľko, koľko za podobný projekt zaplatia v susednom Rakúsku. V blogu na to upozorňuje ekonomický analytik strany Most-Híd Tomáš Meravý s odvolávkou na správu rakúskej verzie Najvyššieho kontrolného úradu. Tá hodnotí stavbu obchvatu Viedne aj s priľahlými cestami v celkovej dĺžke 51 kilometrov.

„Najlacnejší uchádzač v tendri stanovil celkové splátky za diaľnicu v hodnote asi 2 miliardy eur,“ spomínajú rakúski úradníci v správe z roku 2010, keď dali autostrádu definitívne do užívania vodičom.

„V prepočte na jeden kilometer Slovensko zaplatí od 68 do 77 miliónov eur, kým Rakúsko zaplatí len 39 miliónov eur. Za 4 miliardy eur, ktoré plánuje slovenská vláda vynaložiť na stavbu 59 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, by sa pri rakúskych cenách dal postaviť celý projekt dvakrát. Alebo by sme mohli rýchlostnú cestu R7 predĺžiť o ďalších 60 km, takže by viedla až do Komárna alebo Nových Zámkov,“ komentuje ekonóm Meravý.

Ministerstvo dopravy sa bráni. V prvom rade hovorí, že ide o odhad, konečnú cenu by mal stanoviť tender.

Rozdiely vysvetľujúce 2 miliardy v prospech Rakúšanov by sme podľa ministerského hovorcu Martina Kóňu našli aj v tom, že rakúsky projekt je starší, technicky aj po finančnej stránke inak nastavený a nešlo v ňom iba o úplne nové cesty.

Čo je v Rakúsku iné?

Rakúšania cesty stále ešte splácajú, pretože podobne, ako to plánujeme u nás, diaľnice stavali v režime PPP. To znamená, že stavbár diaľnicu nielen stavia, ale si na ňu aj požičia a potom ju zhruba 30 rokov prevádzkuje a udržiava. Štát mu služby postupne spláca.

Na rozdiel od Slovenska investor zodpovedá aj za to, či po spoplatnenej diaľnici chodí dosť automobilov.

Technicky sa na prvý pohľad okrem ceny od nášho PPP rakúske cesty výrazne nelíšia:

ppprakusko3

Samotná výstavba našich 59 kilometrov sa odhaduje na 1,3 miliardy eur. V Rakúsku sa píše približne o 880 miliónoch eur, čiže asi o 5 miliónov eur na kilometer lacnejšie.

„Obidva terény sú v podstate rovina, náš obchvat však ráta s náročnou stavbou mosta cez Dunaj,“ uvažuje stavbár, ktorý si nepraje byť menovaný. Zároveň platí, že Rakúšania zasa majú na diaľnici tunely, ktoré bývajú to najdrahšie pri stavbe, spomínala ich pri otváraní nových ciest aj Asociácia PPP.

V slovenskom projekte tunely nie sú.

Drahé úvery?

Cenu diaľnice výrazne ovplyvňujú okrem nákladov na stavbu a starostlivosti o cesty aj úroky za úvery na diaľnice. To je ďalší možný zdroj rozdielov medzi nami a Rakúskom.

Naše ministerstvo dopravy tvrdí, že úvery na rakúske cesty sa požičiavali vo vhodnej dobe a vo veľkej miere aj veľmi lacno od špeciálnych, napríklad vládnych inštitúcií.

Dnes sú pritom trhy tiež extrémne naklonené úverovaniu.

Cez Junckerov fond

Opozičná strana Sieť Radoslava Procházku radí nášmu ministerstvu presne to, čo urobili v Rakúsku: požičiavať si čo najlacnejšie aj cez špeciálne fondy.

Podobne ministrovi financií Petrovi Kažimírovi prekážalo, že na ministerstve dopravy akoby príliš nerátali s tým, že si požičajú zo špeciálneho Slovenského investičného fondu, v ktorom sú naliate eurofondy na lacné úvery pre podobné investície.

Po kritike od Kažimíra pribudla v jednom z materiálov ministerstva dopravy v poznámke pod čiarou možnosť ušetriť 240 miliónov eur.

Lacné peniaze najprv chceli, potom nie

Opozícia tiež upozorňuje, že rátať možno aj s ďalším lacným financovaním. Príležitosť prichádza z Európskej únie cez takzvaný Junckerov fond.

Premiér Robert Fico v stredu vysvetľoval, že nateraz nikto presne nevie, či sa tieto peniaze budú dať použiť a ako presne.

Ešte predtým spomínal premiér ako adepta pre Junckerov fond práve obchvat Bratislavy. Vo vláde sa on aj ďalší ministri v deň, keď schválili nové PPP, venovali aj tomuto fondu. Oficiálne vzali na vedomie, že jeho peniaze sa začnú používať už tento rok.

Dnes na DennikE.sk

  • Akciové trhy: Americké akcie prudko stúpli, hlavné indexy si pripísali vyše 7 %
  • Pomoc podnikateľom : Oddnes sa podávajú žiadosti o preplatenie miezd
  • Banky: Ako to bude v odkladmi splátok úverov (otázky a odpovede)
  • Výzva vplyvných ekonómov:  Treba prijať razantné opatrenia na záchranu ekonomiky pred kolapsom
  • Prognóza: Francúzsku ekonomiku čaká najhoršia recesia od konca 2. svetovej vojny, odhadol minister financií Bruno Le Maire
  • Autá: Predaj nových osobných áut v Británii v marci klesol medziročne o 40 % na zhruba 250-tisíc
  • Napíšte nám: Pomôže vám vládny balík na pomoc ekonomike?
Zdieľať

Špičkový ekonóm Pástor: Ak vláda nezrýchli tempo, kríza bude bolestivejšia a pokrízové prebudenie ekonomiky pomalšie

Ľuboš Pástor. Foto – Univerzita v Chicagu
Ľuboš Pástor. Foto – Univerzita v Chicagu

Je ťažké nájsť lepší čas na vynakladanie verejných prostriedkov ako v čase tejto krízy, hovorí pravdepodobne najvýznamnejší slovenský ekonóm Ľuboš Pástor k výzve, ktorú špičkoví ekonómovia adresovali vláde. Teraz má investícia verejných zdrojov mimoriadne vysoký výnos, ľudský aj ekonomický, tvrdí Pástor.

Zdieľať

Senickému Arceloru padli tržby o 70 percent. Aj vďaka štátnej pomoci vyrába ďalej

Výrobná hala ArcelorMittal Gonvarri SSC Slovakia v Senici. Foto - TASR
Výrobná hala ArcelorMittal Gonvarri SSC Slovakia v Senici. Foto – TASR

Oceliarskej fabrike ArcelorMittal Gonvarri v Senici klesli tržby o 70 percent, ale vďaka štátnej pomoci neprepúšťa. Prišla o zákazky v automobilovom priemysle, z troch zmien prešla na jednu, ale plánuje vyrábať celý apríl..

Zdieľať

Treba urýchlene konať, už včera bolo neskoro! (výzva ekonómov Pástora, Eichlera, Horvátha, Kohútikovej, Mikloša, Ódora, Oravca, Sterna a Šramka)

Treba urýchlene konať, už včera bolo neskoro! – píše 9 špičkových slovenských ekonómov Pástor, Eichler, Horváth, Kohútiková, Mikloš, Ódor, Oravec, Stern a Šramko.

  • Základné odporúčania ekonómov v koronakríze sú „bezodkladne naliať do ekonomiky viac finančných zdrojov a okamžite sa dohodnúť na ďalšom postupe s bankami“.
  • „Toto nie je čas na moralizovanie či rozprávanie o morálnom hazarde. Vírus nebola ničia chyba,“ píšu vo vyhlásení.

Minúta po minúte

Zdieľať

Americký výrobca lietadiel Boeing pre pandémiu koronavírusu dočasne preruší výrobu modelu 787 Dreamliner v závode v štáte Južná Karolína. (čtk)

Zdieľať

Talianska vláda schválila pomoc firmám vo výške 400 miliárd eur. Opatrenie spolu s predchádzajúcim balíčkom na podporu ekonomiky umožní bankám poskytnúť pôžičky v hodnote prevyšujúcej 750 miliárd eur v snahe odvrátiť kolaps ekonomiky. (čtk)

Zdieľať

Americké akcie sa dnes prudko spevnili. Hlavné tri akciové indexy si pripísali vyše sedem percent. Nádeje vyvolal mierny denný pokles počtu obetí choroby COVID-19 v New Yorku, najviac postihnutom americkom štáte.

Ako rástol Wall Street

  • Dow Jonesov index, ktorý zahŕňa 30 popredných amerických podnikov, si pripísal 7,73 percenta a obchodovanie zakončil na 22 679,99 bodu.
  • Širší index S&P 500 vzrástol o 7,03 percenta na 2663,68 bodu.
  • Index Nasdaq Composite, v ktorom je zastúpených mnoho firiem z odvetvia vyspelých technológií, sa zvýšil o 7,33 percenta na 7913,24 bodu.

Čo hovorí analytik

  • „To, že trh tak prudko stúpal, aj keď jeho základy stále zakúšajú voľný pád, vlastne znamená, že trh sa díva cez údolie a hovorí, si, že o šesť mesiacov budú veci stúpať,“ konštatoval analytik Sam Stovall zo spoločnosti CFRA Research. „(Investori) sa dívajú cez údolie, vidia veľa hrozivých správ, ale hovoria, že to zvládnu,“ dodal.

Aj európske akcie sa výrazne posilnili

  • Skutočnosť, že na kontinente sa nárast počtu obetí choroby COVID-19 spomalil, vzbudila nádeje, že zavedené reštrikcie sa budú postupne uvoľňovať.
  • Paneurópsky akciový index Stoxx 600 si pripísal 3,73 percenta na 320,58 bodu. Najviac rástli akcie automobilového priemyslu a cestovného ruchu.
  • Nemecký akciový index DAX má za sebou najlepšiu seansu za dva týždne. Stúpol o 5,77 percenta na 10 075,17 bodu.
  • Index parížskej burzy CAC 40 sa zvýšil o 4,61 percenta na 4346,14 bodu.
  • Index milánskej burzy FTSE/MIB vzrástol o štyri percentá na 17 039,31 bodu.
  • Hlavný index londýnskej burzy FTSE 100 si pripísal 3,08 percenta na 5582,29 bodu.
  • „V terajšej smršti sa trh chytá akéhokoľvek, hoci aj najmenšieho pozitívneho ukazovateľa,“ povedal agentúre FP Régis Aubert zo spoločnosti Financière Arbevel. Tým je podľa neho skutočnosť, že krivka počtu infikovaných a mŕtvych v Európe sa „splošťuje alebo klesá“.

Ceny ropy klesajú, schôdzka sa sa odložila

  • Ceny ropy začali nový týždeň poklesom, pretože členovia Organizácie krajín vyvážajúcich ropu a ich spojenci odložili stretnutie, ktorého cieľom je vyriešenie rastúcich nadmerných dodávok ropy v čase, keď koronavírus prudko znižuje dopyt.
  • Náladu na trhu zhoršila aj správa o raste zásob v USA.
  • Okolo 22:15 SELČ americká ľahká ropa WTI  zlacnela o 7,3 percenta na 26,27 dolára za barel.
  • Cena severomorskej ropy Brent klesla o 3,05 percenta na 33,07 dolára za barel.
  • Globálny trh s ropou minulý týždeň ožil, pretože informované zdroje uviedli, že skupina OPEC+ vrátane Ruska je ochotná dohodnúť sa na znížení dodávok na trhy. Chcú však aj príspevok USA a ďalších krajín. Rokovanie sa malo konať dnes, bolo však odložené na štvrtok. Podľa analytikov to znižuje nádej na dohodu o významnom poklese ťažby.
  • Podľa správy spoločnosti Genscape zásoby ropy v dôležitom americkom prekladisku Cushing stúpli minulý týždeň o 5,8 milióna barelov. Ak rovnaký údaj potvrdí americký úrad pre energetické informácie EIA, bude to už piaty týždeň rastu zásob v prekladisku a najvyšší nárast od roka 2004, keď sa tento údaj začal sledovať, napísala agentúra Reuters. (čtk)
Vývoj Dow Jonesovho indexu. Screenshot - Google
Vývoj Dow Jonesovho indexu. Screenshot – Google
Zdieľať

Mikloš: Cena bude tak či tak vysoká, ale bude ešte vyššia, ak vláda nebude konať rýchlo a razantne

Cena bude tak či tak vysoká, ale bude ešte vyššia, ak sa nebude konať dostatočne rýchlo a razantne, hovorí Ivan Mikloš ako signatár výzvy slovenských ekonómov vláde. Do ekonomiky treba bezodkladne naliať viac peňazí a okamžite sa dohodnúť na ďalšom postupe aj s bankami.

Zdieľať

Americké akcie otvorili obchodovanie prudkým nárastom, kopírujú rastové tendencie z parketov v Európe a Ázii. Za zlepšením nálady investorov sú náznaky stabilizácie pandémie koronavírusu v najviac zasiahnutých krajinách.

Všetky tri kľúčové indexy na Wall Street, teda Dow Jones Industrial Average, S&P 500 aj Nasdaq Composite si pripísali zhruba 4-percentné zisky, píšu Financial Times.

„Pokračujúce spomaľovanie prírastku nových prípadov dáva investorom nádej, že opatrenia sa budú pomaly uvoľňovať, čo umožní postupný nábeh ekonomickej aktivity,“ hovorí Lee Hardman, analytik MUFG Bank.

V nedeľu bolo celosvetovo potvrdených zhruba 71 500 nových prípadov ochorenia COVID-19, čo bol najnižší denný prírastok za šesť dní.

Zdieľať

Ľudia a firmy, ktorí podali daňové priznanie do konca marca, nebudú musieť čakať na preplatky do konca pandémie. Ministerstvo financií pripravuje zákonné opatrenie, aby ich dostali najneskôr do 10. mája.

O čo ide

  • V dôsledku pandémie koronavírusu štát odsunul termíny daňových priznaní aj splatnosti dane.
  • Zároveň však nechtiac posunul aj vyplácanie preplatkov, hoci napríklad podnikatelia môžu práve v čase koronakrízy hotovosť potrebovať.
Zdieľať

Desaťtisíce britských vodičov vyhrali prvé kolo žaloby proti Volkswagenu týkajúcej sa kauzy dieselgate. Londýnsky súd ešte musí stanoviť, na čo presne budú mať majitelia dotknutých vozidiel nárok.

Spor sa týka inštalácie zariadení na falšovanie emisných testov v naftových autách. Súd rozhodol, že VW používal vo vozidlách takzvané odpájacie zariadenie, píše BBC.

Rozhodnutie sa týka všetkých značiek skupiny, teda VW, Audi, Seat a Škoda.

V Anglicku a Walese podalo na VW a ďalšie jeho značky žalobu zhruba 90-tisíc šoférov s požiadavkou na odškodné. Prípad by mohol byť najväčším spotrebiteľským sporom v anglickej právnej histórii.

VW v súvislosti s falšovaním emisií čelí množstvu žalôb po celom svete. Škandál vypukol v roku 2015, koncern doposiaľ vyplatil na odškodnom spolu okolo 30 miliárd eur.

Zdieľať

Slovensko si prostredníctvom štvrťročných a polročných poukážok požičalo 1,5 miliardy eur. Pri štvrťročných poukážkach dosiahli výnosy investorov zápornú úroveň, pri polročných nulovú.

  • V aukcii štátnych pokladničných poukážok splatných 7. júla sa dopyt investorov vyšplhal na 760 miliónov eur, z toho akceptovaný dosiahol 505 miliónov eur. Výnosy do splatnosti mali negatívnu úroveň 0,0020 % p. a.
  • V aukcii poukážok splatných 5. októbra 2020 evidovala Agentúra pre riadenie dlhu a likvidity (ARDAL) dopyt 1,27 miliardy eur, z toho akceptovala jednu miliardu. Výnosy mali nulovú úroveň. (tasr, n)
Zdieľať

Japonská vláda pripravuje balíček vo výške 920 miliárd eur na zmiernenie dosahov koronavírusových opatrení na ekonomiku. Ich celková hodnota sa vyšplhá na 20 % HDP krajiny.

Zo stimulačného balíka by malo ísť okrem iného v prepočte 51 miliárd eur na finančné príspevky pre domácnosti a malé podniky a 220 miliárd eur na odklad platieb daní a sociálneho poistenia.

Japonsko má potvrdených vyše 3600 infikovaných a 85 obetí koronavírusu, v Tokiu bolo potvrdených viac ako tisíc prípadov ochorenia.

Vláda vyhlási zrejme v utorok v Tokiu, Osake a ďalších piatich prefektúrach núdzový stav, ktorý by mal trvať približne mesiac. (čtk, reuters)

Zdieľať

Mičovský preverí nákup kamier do lesov za 23 mil. eur, nedeľný požiar cez ne nespozorovali

Nedeľný požiar v tatranských lesoch vyvoláva pochybnosti o investícii do protipožiarneho kamerového systému za takmer 23 mil. eur. Hasiči ho totiž lokalizovali len na základe oznámenia náhodného turistu. Minister Mičovský dá nákup štátnych Lesov SR z roku 2016 hĺbkovo preveriť.

Prečo je nákup podozrivý:

  • Kontrakt na protipožiarny kamerový systém do slovenských lesov podpísal štátny podnik vtedy pod vedením Petra Moronga len deň pred parlamentnými voľbami.
  • Suma 22,6 milióna eur za systém pritom výrazne prevyšovala škody vo výške 10 miliónov eur, ktoré spôsobili požiare v lesoch za posledných desať rokov.
  • Lesy navyše platia každoročne aj náklady za údržbu a prevádzku tohto systému prevyšujúce 2 milióny eur.
  • Systém nakúpili len pre oblasti Záhoria, Vysokých Tatier a Nízkych Tatier.

Ako to bolo s požiarom: Hektárový požiar lesa nad hrebeňom Slavkovského štítu neďaleko Hrebienka nad Starým Smokovcom sa podarilo v nedeľu lokalizovať a rýchlo uhasiť. Aktuálne už strážia a monitorujú územie lesníci Štátnych lesov TANAPu.

„Nebyť oznámenia zodpovedného turistu, ktorý kontaktoval Hasičský a záchranný zbor SR, následky by boli oveľa vážnejšie. Ak je systém chybový, nemôže to takto fungovať ďalej. Tento nákup preto hĺbkovo preveríme,“ zdôraznil Minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Ján Mičovský.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať