Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Obchvat Viedne stál len polovicu ceny bratislavskej diaľnice

Zdroj: NDS
Zdroj: NDS

Diaľničný kontrakt podobný tomu, čo na Slovensku odhadli na 4,2 miliardy eur, vyšiel Rakúšanov sotva na polovicu.

Obrí diaľničný projekt, ktorý plánuje minister dopravy Ján Počiatek okolo Bratislavy aj s jej napojením smerom na Dunajskú Stredu, vyjde podľa odhadu štátu celkovo na 4,2 miliardy eur.

To je asi dvakrát toľko, koľko za podobný projekt zaplatia v susednom Rakúsku. V blogu na to upozorňuje ekonomický analytik strany Most-Híd Tomáš Meravý s odvolávkou na správu rakúskej verzie Najvyššieho kontrolného úradu. Tá hodnotí stavbu obchvatu Viedne aj s priľahlými cestami v celkovej dĺžke 51 kilometrov.

„Najlacnejší uchádzač v tendri stanovil celkové splátky za diaľnicu v hodnote asi 2 miliardy eur,“ spomínajú rakúski úradníci v správe z roku 2010, keď dali autostrádu definitívne do užívania vodičom.

„V prepočte na jeden kilometer Slovensko zaplatí od 68 do 77 miliónov eur, kým Rakúsko zaplatí len 39 miliónov eur. Za 4 miliardy eur, ktoré plánuje slovenská vláda vynaložiť na stavbu 59 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, by sa pri rakúskych cenách dal postaviť celý projekt dvakrát. Alebo by sme mohli rýchlostnú cestu R7 predĺžiť o ďalších 60 km, takže by viedla až do Komárna alebo Nových Zámkov,“ komentuje ekonóm Meravý.

Ministerstvo dopravy sa bráni. V prvom rade hovorí, že ide o odhad, konečnú cenu by mal stanoviť tender.

Rozdiely vysvetľujúce 2 miliardy v prospech Rakúšanov by sme podľa ministerského hovorcu Martina Kóňu našli aj v tom, že rakúsky projekt je starší, technicky aj po finančnej stránke inak nastavený a nešlo v ňom iba o úplne nové cesty.

Čo je v Rakúsku iné?

Rakúšania cesty stále ešte splácajú, pretože podobne, ako to plánujeme u nás, diaľnice stavali v režime PPP. To znamená, že stavbár diaľnicu nielen stavia, ale si na ňu aj požičia a potom ju zhruba 30 rokov prevádzkuje a udržiava. Štát mu služby postupne spláca.

Na rozdiel od Slovenska investor zodpovedá aj za to, či po spoplatnenej diaľnici chodí dosť automobilov.

Technicky sa na prvý pohľad okrem ceny od nášho PPP rakúske cesty výrazne nelíšia:

ppprakusko3

Samotná výstavba našich 59 kilometrov sa odhaduje na 1,3 miliardy eur. V Rakúsku sa píše približne o 880 miliónoch eur, čiže asi o 5 miliónov eur na kilometer lacnejšie.

„Obidva terény sú v podstate rovina, náš obchvat však ráta s náročnou stavbou mosta cez Dunaj,“ uvažuje stavbár, ktorý si nepraje byť menovaný. Zároveň platí, že Rakúšania zasa majú na diaľnici tunely, ktoré bývajú to najdrahšie pri stavbe, spomínala ich pri otváraní nových ciest aj Asociácia PPP.

V slovenskom projekte tunely nie sú.

Drahé úvery?

Cenu diaľnice výrazne ovplyvňujú okrem nákladov na stavbu a starostlivosti o cesty aj úroky za úvery na diaľnice. To je ďalší možný zdroj rozdielov medzi nami a Rakúskom.

Naše ministerstvo dopravy tvrdí, že úvery na rakúske cesty sa požičiavali vo vhodnej dobe a vo veľkej miere aj veľmi lacno od špeciálnych, napríklad vládnych inštitúcií.

Dnes sú pritom trhy tiež extrémne naklonené úverovaniu.

Cez Junckerov fond

Opozičná strana Sieť Radoslava Procházku radí nášmu ministerstvu presne to, čo urobili v Rakúsku: požičiavať si čo najlacnejšie aj cez špeciálne fondy.

Podobne ministrovi financií Petrovi Kažimírovi prekážalo, že na ministerstve dopravy akoby príliš nerátali s tým, že si požičajú zo špeciálneho Slovenského investičného fondu, v ktorom sú naliate eurofondy na lacné úvery pre podobné investície.

Po kritike od Kažimíra pribudla v jednom z materiálov ministerstva dopravy v poznámke pod čiarou možnosť ušetriť 240 miliónov eur.

Lacné peniaze najprv chceli, potom nie

Opozícia tiež upozorňuje, že rátať možno aj s ďalším lacným financovaním. Príležitosť prichádza z Európskej únie cez takzvaný Junckerov fond.

Premiér Robert Fico v stredu vysvetľoval, že nateraz nikto presne nevie, či sa tieto peniaze budú dať použiť a ako presne.

Ešte predtým spomínal premiér ako adepta pre Junckerov fond práve obchvat Bratislavy. Vo vláde sa on aj ďalší ministri v deň, keď schválili nové PPP, venovali aj tomuto fondu. Oficiálne vzali na vedomie, že jeho peniaze sa začnú používať už tento rok.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Mihál povedal nahlas, že Matovič, Heger a spol. sa v marci reálne báli bankrotu Slovenska
  • Dotácie: Vláda schválila pomoc štátu s nájmami
  • Pomoc: Ministerstvo práce predĺži zamestnávateľom termín na podanie žiadostí v rámci Prvej pomoci za apríl do 30. júna
  • ÚRSO: Šéf úradu Jahnátek končí, vláda ho odvolala
  • Financie: ECB výrazne rozšíri program nákupu dlhopisov spustený pre koronakrízu o 600 mld. na 1,35 bilióna eur
  • Meny: Euro stúplo na 12-týždňové maximum voči doláru
  • Burzy: Akcie v USA prevažne oslabovali, indexy S&P a Nasdaq 500 mierne klesli
  • Financie: Francúzska vláda v aktualizovanom rozpočte počíta s rekordným deficitom 11,4 % HDP
Zdieľať

Matovič sa dohodol s bankami: nebudú platiť extra daň, ale zisky investujú do slovenskej ekonomiky 

Premiér Igor Matovič, minister financií Eduard Heger a generálny riaditeľ SLSP Peter Krutil po rokovaní vlády a bánk začiatkom apríla. Foto - TASR
Premiér Igor Matovič, minister financií Eduard Heger a generálny riaditeľ SLSP Peter Krutil po rokovaní vlády a bánk začiatkom apríla. Foto – TASR

Matovič sa po vyše dvoch mesiacoch rokovaní dohodol s bankami: nebudú už ďalej platiť extra daň, ale zisky investujú do slovenskej ekonomiky. Spoločné memorandum by mala vláda a komerčné banky predstaviť začiatkom budúceho týždňa.

Minúta po minúte

Zdieľať

Akcie v Spojených štátoch dnes prevažne oslabovali, investori vyberali zisky pred piatkovými údajmi o vývoji májovej nezamestnanosti v USA. Indexy S&P a Nasdaq 500 mierne klesli.

Index Dow Jones vzrástol o 0,05 percenta, na 26.281,82 bodu. Širší index Standard & Poor’s 500 odpísal 0,34 percenta, na 3112,35 bodu. Index technologického trhu Nasdaq sa znížil o 0,69 percenta, na 9615,81 bodu.

Počet nových žiadostí o podporu v nezamestnanosti v USA  minulý týždeň prvý raz od polovice marca klesol pod dva milióny, oznámilo dnes americké ministerstvo práce. Za týždeň do 30. mája požiadalo o podporu takmer 1,88 milióna ľudí. (čtk)

Zdieľať

Talianska divízia automobilky Fiat Chrysler Automobiles žiada, aby Rím ručil za úver 6,3 miliardy eur. Talianske ministerstvo financií bude zrejme v rámci pomoci ručiť za 80 % pôžičky, povedal zástupca talianskej vlády.

Úver poskytne banka Intesa Sanpaolo. Automobilke hrozia sankcie, pokiaľ nebude plniť záväzky spojené so štátnou pomocou, povedal minister hospodárstva Roberto Gualtieri.

Úver vyvoláva v Taliansku značné kontroverzie. Nadnárodná spoločnosť FCA sídli v Holandsku a plánuje fúziu s francúzskym konkurentom, automobilkou PSA. Spojením vznikne štvrtý najväčší výrobca áut na svete podľa objemu predaje. Automobilky chcú transakciu uzavrieť do konce tohto roku alebo na začiatku budúceho roku. (čtk, reuters)

Zdieľať

Železničná spoločnosť Slovensko obnoví od 9. júna prevádzku viac ako 90 vlakových spojení s Českom. V diaľkovej preprave začne jazdiť 48 vlakov a v regionálnej medzištátnej preprave 45 vlakov denne.

„V porovnaní s inými dopravcami ide u národných dopravcov o rádovo náročnejšiu logistickú operáciu, keďže viaceré naše vozidlá teraz jazdia inde a aj mnohí zamestnanci sú rozdelení do iných služieb, či sú doma na prekážkach v práci na strane zamestnávateľa. Preto ešte nevieme potvrdiť presný cestovný poriadok. Ten by mal byť jasný v priebehu piatka. Predaj lístkov na tieto spojenia zrejme finálne doladíme až počas víkendu,“ povedal hovorca Tomáš Kováč.

Do Rakúska, Maďarska, Poľska a na Ukrajinu ešte vlaková doprava nie je povolená.

Tento mesiac chce národný dopravca vrátiť na koľaje niektoré vlaky InterCity a obnoviť radenie reštauračných vozňov na ich zvyčajných diaľkových trasách. Od júla by mali začať pribúdať aj autovlaky.

Zdieľať

Euro dnes stúplo na 12-týždňové maximum voči doláru. Reagovalo aj na rozhodnutie Európskej centrálnej banky rozšíriť program nákupu dlhopisov spustený pre koronavírusovú krízu o 600 miliárd eur.

Okolo 18:14 euro k doláru posilňovalo o 0,8 % na 1,1326 USD. Dolárový index, ktorý sleduje výkon doláru ku košu šiestich popredných svetových mien, v rovnakom čase klesal o takmer pol percenta na 96,82 bodu.

Väčšina analytikov očakávala, že ECB program nákupu dlhopisov rozšíri z pôvodných 750 miliárd eur o 500 miliárd. ECB chce v rámci núdzového programu nakupovať dlhopisy minimálne do konce júna budúceho roku, teda o šesť mesiacov dlhšie, než plánovala. (čtk)

Zdieľať

Súkromný dopravca RegioJet by chcel vypraviť prvý vlak na Slovensko v nedeľu 7. júna, pôjde o spoj z Prahy do Košíc a Bratislavy. V utorok 9. júna plánujú obnoviť spojenie so Slovenskom České dráhy. (čtk)

Zdieľať

Heger žiada preveriť, ako Penta vyberala peniaze z Dôvery, oficiálne pôjde o kontrolu auditov, ktoré robil v poisťovni Deloitte

Minister financií Heger dal prešetriť okolnosti, ktoré umožnili vybrať z poisťovne Dôvera 400 miliónov eur. Konkrétne žiada Heger preveriť audity účtovníctva poisťovne Penty, ktoré robil Deloitte. Ide o operácie, ktoré OĽaNO kritizovalo aj pri predvolebnej ceste na Cyprus za schránkovými firmami, v ktorých skončili peniaze zo zdravotného poistenia.

Zdieľať

Leo Express je pripravený obnoviť vlakový spoj medzi Prahou a Košicami v týždni od 15. júna. Grafikon prispôsobí záujmu cestujúcich a zverejní ho v najbližších dňoch.

Zdieľať

Rada Slovenského pozemkového fondu bude mať dvoch nových členov. Stanú sa nimi Štefan Gregor a Peter Dratva, dnes ich zvolil parlament.

Vlani v júni začal platiť zákon o pozemkových úpravách, na základe ktorého sa zmenil počet členov rady pozemkového fondu z jedenástich na trinásť.
Jedného člena vláde navrhne Združenie miest a obcí a jedného člena navrhne Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora.

ZMOS navrhol za člena rady súčasného primátora Šiah Štefana Gregora a SPPK navrhla Petra Dratvu, ktorý je konateľom spoločnosti AG Poniky. Funkčné obdobie členov rady je tri roky. (tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať