Denník N

Zrýchlenie diaľnic, ktoré prechádza parlamentom, je krok späť, hovorí šéf Útvaru hodnoty za peniaze

Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček

Novela zákona, ktorou chce minister dopravy zrýchliť výstavbu diaľnic, je krok späť, hovorí Martin Haluš, ktorý je od januára povereným riaditeľom Útvaru hodnoty za peniaze.

Návrh, ktorý je už v parlamente, posúva hodnotenie štátnych analytikov pri štyroch vytypovaných projektoch (v hodnote zhruba tri miliardy eur) až do neskoršej fázy prípravy.

„Napríklad rýchlostnú cestu R4, ktorá sa má dostavať od Prešova do Poľska, by sme hodnotili až v neskoršom štádiu, konkrétne pri obstarávaní dokumentácie pre stavebné povolenie,“ vysvetľuje Haluš. Priestor na optimalizáciu je pritom obvykle väčší, ak sa projekty hodnotia v čo najskoršom štádiu.

„Ak chceme zrýchľovať, dá sa to urobiť lepšou prípravou. To sú tie veci, ktoré zdržiavajú diaľnice. Naše hodnotenie trvá 30 dní. To určite nemožno považovať za zdržanie,“ myslí si Haluš.

V skutočnosti, aj keby Slovensku teraz „spadla miliarda eur na diaľnice alebo železnice, tak by sme mali problém ju vyčerpať“, vyplýva z Halušovho rozprávania. „Nemáme pripravené projekty. To platí aj vo všetkých ostatných oblastiach, nielen v doprave,“ hovorí Haluš, ktorého tím sa teraz snaží presvedčiť politikov, že by bolo lepšie posudzovať viac väčších projektov a menej menších.

V rozhovore vysvetľuje aj to:

  • ktoré štátne dotácie by sa mali zrušiť;
  • na čo by mal myslieť štát, keď nakupuje počítače pre školy;
  • ako to podľa neho vyzerá s D1 do Košíc či s diaľnicou na Kysuciach;
  • na čo sa zabúda pri projektoch z plánu obnovy.

Ako teraz fungujete?

Aj keď nemáme ministra, ktorý by bol na ministerstve každý deň, robíme ďalej na hodnoteniach a revíziách. Možno sa komplikujú veci, ktoré by sme mali predložiť na rokovanie vlády, ale inak to je ako zvyčajne. Fungujeme siedmy rok, sme rešpektovaná inštitúcia, máme dobre nastavené procesy na hodnotenie inštitúcií a zákonný mandát. Dokončiť ešte treba hodnotenie neinvestičných rozhodnutí. Politici aj verejnosť by mali vedieť, akú majú nové opatrenia cenovku, dosahy a alternatívy.

Má útvar podľa vás autoritu aj u politikov? Alebo to závisí od toho, o ktorú politickú stranu či ministerstvo ide?

Pýtajú sa na náš názor bez ohľadu na to, z ktorého sú ministerstva. Politici robia rozhodnutia a je to tak správne, lebo sú zvolení v demokratických voľbách. Zároveň platí, že verejnosť a voliči majú právo vedieť, na základe čoho sa rozhodujú. To je cieľ zverejňovania odporúčaní ÚHP. Našou úlohou nie je robiť rozhodnutia o pokračovaní projektov alebo ich financovaní, a preto nemôžeme ani nič blokovať, ako niekedy mylne zaznieva. Ak sa niekto snaží obmedziť úlohu ÚHP, nezrýchli tým procesy, len ich urobí menej transparentnými.

Foto N – Vladimír Šimíček

Dal vám váš predchodca Štefan Kišš, ktorý sa rozhodol ísť do politiky, nejaké rady, napríklad ako komunikovať s ministerstvami?

Nenašiel som si v zásuvke žiadne desatoro, ak sa na to pýtate.

Igor Matovič ešte ako premiér v roku 2020 presadil, aby ÚHP hodnotil všetky investičné projekty nad milión eur. Ukázalo sa to ako dobrý nápad?

Dobrá vec je,

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Diaľnice a cesty

Doprava

Plán obnovy EÚ

Rozhovory

Ekonomika

Teraz najčítanejšie