Denník N

Ekonomický newsfilter: Spaľovacie autá zrejme zakážu, ale na Slovensko prichádza elektrické Porsche Cayenne

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Komplexné IT riešenia. Kompletne od VNETu. Poďme robiť biznis spolu v časoch ktoré sa menia

Dobrý deň,

aktuálne rokovania európskych lídrov smerujú k tomu, že nové spaľovacie autá sa po roku 2035 zakážu, aj keď s výnimkou na syntetické palivá.

Tie sú však aj tak príliš drahé, takže vo výrobe aj v predaji áut si postupne vytvoria dominanciu elektromobily.

Skvelé preto je, že v bratislavskom Volkswagene sa začne vyrábať prvé veľké elektrické auto – Porsche Cayenne.

Na podanie daňového priznania alebo na jeho odklad majú živnostníci už len pár dní. Ak sa to týka aj vás, prečítajte si užitočný text od Zuzany Kollárovej.

Dnešný Ekonomický newsfilter pripravil Ján Kováč, má 1200 slov, prečítate ho za 5 minút.


1. Na Slovensko prichádza výroba prvého veľkého elektrického auta

Na Slovensku sa začne vyrábať prvé luxusné SUV s elektrickým pohonom. Bude ním Porsche Cayenne v bratislavskej automobilke Volkswagen. Podiel elektrických a hybridných áut na jeho celkovej produkcii, ktorý je dnes 17 percent, by sa mal vďaka tomu postupne zvyšovať.

Prečo je to skvelá správa: 

  • Z plne elektrických áut sa na Slovensku vyrábajú iba menšie modely – Up od Volkswagenu a Peugeot 208 od trnavskej automobilky Stellantis. Väčšie SUV sa vyrábajú iba v hybridných verziách.
  • Volkswagen sa na rozdiel od Stellantisu a Kie zameriava na veľké modely. Získanie elektrického Cayenne preň znamená nádej na dlhodobé udržanie produkcie, keďže výroba spaľovacích áut zrejme onedlho zanikne.
  • Európska komisia chce totiž po roku 2035 zakázať predaj nových áut s klasickým pohonom. Už od roku 2025 by mala navyše platiť emisná norma Euro 7, ktorá ešte viac predraží benzínové a naftové autá.

Čo sa stane s klasickými autami: Vyzerá to tak, že zákaz predaja spaľovacích áut prejde v mäkšej verzii, ktorú presadzuje najmä Nemecko. Čiže s výnimkou na takzvané syntetické palivá, ktoré sa nevyrábajú z ropy, ale z vodíka a uhlíka. „Všetko je na dobrej ceste,“ povedal včera novinárom nemecký kancelár Olaf Scholz na pravidelnom samite EÚ. Podporili ho aj talianska premiérka Giorgia Meloniová a český premiér Petr Fiala, ktorí hovoria, že Európa by sa nemala zbavovať technológií, v ktorých vyniká.

Či nemecká výnimka prejde, stále nie je stopercentne isté. Podľa týždenníka Politico s ňou majú viacerí predstavitelia Európskej únie problém.

Prečo táto výnimka aj tak nemusí veľmi fungovať: Syntetické palivá sú veľmi drahé, oveľa potrebnejšie ako v autách budú napríklad v lodnej a v leteckej doprave. V prípade lietadiel totiž neexistuje

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Ekonomický newsfilter

  • Ekonomický newsfilter Denníka E píšu skúsení editori Oliver Brunovský, Ján Kováč a Radoslav Tomek
  • Nové vydanie sumáru najdôležitejších udalostí z ekonomiky a spoločnosti vychádza každý deň najneskôr o 7:00 ráno, súčasne so zverejnením na webe posielame aj newslettrovú verziu (aktivujte si odber tu)
  • Do 8:00 ráno garantujeme zverejnenie audioverzie pre predplatiteľov, ktorí si ho môžu vypočuť na webe alebo v aplikácii Denník N
  • Ostatní poslucháči si ho môžu vypočuť po 12:00 na kanáli Denník E kdekoľvek počúvate podcasty

Ekonomika

Teraz najčítanejšie