Denník N

Mladí ľudia trávia až polovicu času s médiami na smartfónoch

Ilustračné foto - TASR/AP
Ilustračné foto – TASR/AP

Dobrý deň, čítate ďalšie vydanie newslettra Marš o biznise, e-commerce, marketingu, reklame a dátach. Vychádza každé dva týždne aj na stránkach Denníka N. V tomto vydaní sa dozviete, že najviac času stále trávime pri TV, aj keď podiel offline kanálov v čase klesá. Neplatí to však pre mladých ľudí, u nich dominuje online. Okrem toho píšeme aj o najzaujímavejších trendoch, ktoré budú ovplyvňovať nákupné správanie v najbližšom období.

Reklamné kanály sú čoraz fragmentovanejšie

Zistili to v organizácii The Institute of Practitioners in Advertising (IPA), ktorá dlhodobo skúma komerčné mediálne prostredie vo Veľkej Británii. Na čo prišli? Ľudia sú médiám (a potenciálne aj reklame) vystavení o takmer hodinu menej ako pred ôsmimi rokmi. Kým v roku 2015 sme konzumovaním médií trávili 8 hodín a 27 minút, v minulom roku to bolo 7 hodín a 38 minút.

Mení sa aj rozloženie medzi digitálnymi a offline médiami. Kým v roku tvorili offline médiá 58 percent z celkového skonzumovaného času, teraz je to len 49 percent.

Ešte výraznejšie je to pri ľuďoch vo veku 18 až 34 rokov. V roku 2015 offline médiá tvorili 41 percent z celkového času, dnes je to len 20 percent.

Najväčší zásah v rámci tejto cieľovej skupiny majú sociálne siete Facebook (71 %), YouTube (70 %) a Instagram (68 %), v menšej miere aj TikTok (44 %) a Snapchat (43 %).

Ako vyzerá percentuálne rozloženie podľa zariadení, ktoré používame? Pri celej populácii sú na prvých priečkach televízor, smartfón, rádio a PC. Pri mladých je to s veľkou prevahou smartfón a až na ďalších miestach sú televízia a desktop.

Zdroj – The Institute of Practitioners in Advertising (IPA)

To najdôležitejšie zo štúdie si môžete prečítať tu.


Prečo musí Funko zničiť tovar v hodnote 30 miliónov dolárov?

Dôvod je jednoduchý – je to lacnejšie než jeho skladovanie. Spoločnosť Funko vyrába zberateľské figúrky s podobou filmových a seriálových hrdinov, hudobníkov, športovcov, animovaných postavičiek a iných známych postáv. Jej tržby dlhodobo rastú a za minulý rok dosiahli viac ako 1,3 miliardy dolárov.

Tieto figúrky majú aj zaujímavú zberateľskú hodnotu a ich predajom, ako aj celému segmentu zberateľských predmetov pomohla pandémia. Kríza dodávateľského reťazca v roku 2021 spôsobila, že dodávky tovaru meškali často až niekoľko mesiacov, čo spôsobilo obmedzenie ponuky a prudký nárast cien. Tovaru bolo málo a dopyt po ňom neklesal. Firmy ako Funko na to zareagovali tak, že zvýšili produkciu, naplnili si sklady a očakávali, že uspokoja zvýšený dopyt.

Do toho však prišli nové externé vplyvy, napríklad zvyšujúca sa inflácia a vojna na Ukrajine. Zároveň sa podarilo obnoviť dodávky tovaru a dopyt postupne klesol. Ich zásoby produktov sa medziročne zvýšili o 48 % a ich skladovanie je finančne náročné. So zničením tovaru sa spája aj reputačné riziko. Nie je to ekologicky udržateľné riešenie problému a v minulosti boli za podobné kroky kritizované viaceré módne značky.

Problém s plnými skladmi sa netýka len spoločnosti Funko, v podobnej situácii sa ocitlo veľa iných predajcov. Podľa odhadov majú predajcovia na skladoch až o 30 % viac produktov, ako by potrebovali. Zbaviť sa ich budú musieť buď vo veľkých výpredajoch, alebo takým spôsobom ako Funko.


Aké trendy budú ovplyvňovať spotrebiteľov v najbližšom období?

Na túto otázku hľadali odpoveď vo výskumnej agentúre GWI. Tu sú najzaujímavejšie trendy, ktoré identifikovali:

  • 55 % spotrebiteľov si myslí, že ich osobné financie sa v nasledujúcich šiestich mesiacoch zlepšia.
  • Nákup dovolenky v zahraničí je najrýchlejšie rastúcim „veľkým nákupom“. Záujem o dovolenky v zahraničí medzi spotrebiteľmi v Európe a Severnej Amerike medziročne stúpol o 36 %.
  • Napriek inflácii a zvyšovaniu cien sa spotrebitelia nechcú vzdať drahších produktov. Počet zákazníkov, ktorí si vo Veľkej Británii kupujú prémiovú zmrzlinu Häagen-Dazs, medziročne stúpol o tretinu.
  • Na dvanástich svetových trhoch 53 % spotrebiteľov uvádza, že najdôležitejším faktorom pri nákupe je kvalita, zatiaľ čo cena je až na druhom mieste (36 %).
  • Potenciálnych kupcov domov je menej ako kedykoľvek za posledných niekoľko rokov.

  • Potraviny sú čoraz drahšie, ale nekupujeme ich menej. Iba 19 % spotrebiteľov uviedlo, že za posledný rok znížili výdavky na potraviny.
  • Zvykli sme si na domácu zábavu. Len 11 % spotrebiteľov plánuje v blízkej budúcnosti zrušiť predplatné streamovacích služieb.
  • Dlhodobo stúpa záujem o použité veci. 15 % spotrebiteľov v Británii tvrdí, že za posledný mesiac využili službu Vinted. Ďalších 21 % chce veci predať alebo kúpiť použitý tovar.

Celý článok s ďalšími trendmi si môžete prečítať tu.

Čo ešte stojí za prečítanie?

Páčilo sa vám toto vydanie newslettra Marš? Prihláste sa na odber a každé dva týždne vám príde do emailovej schránky.

A teraz marš robiť!

Ak má pre vás práca našich novinárov pred prezidentskými voľbami väčšiu hodnotu, ako je cena predplatného, môžete ich podporiť aj darom. Vopred ďakujeme 🫶

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Marš

Ekonomika

Teraz najčítanejšie