Denník N

Vysvetľujeme, ako je to so zákazom spaľovacích áut a prečo sú syntetické palivá najmä pre Porsche a Ferrari

Za zmiernenie zákazu predaja nových áut so spaľovacími motormi lobujú najviac spomedzi automobiliek výrobcovia luxusných športiakov. Ilustračné foto - JumpStory
Za zmiernenie zákazu predaja nových áut so spaľovacími motormi lobujú najviac spomedzi automobiliek výrobcovia luxusných športiakov. Ilustračné foto – JumpStory
  • Predaj nových áut s klasickými spaľovacími motormi bude po roku 2035 zakázaný.
  • Nemecko sa s Európskou úniou dohodlo na výnimke, ktorá zahŕňa iba syntetické palivá, nie biopalivá.
  • Požiadavky na autá jazdiace na syntetiku by mali byť hotové do jesene 2024.

Štáty EÚ v utorok definitívne odsúhlasili zákaz predaja nových áut so spaľovacími motormi na klasický benzín či diesel od roku 2035. Autá jazdiace na syntetické palivá však nakoniec asi dostanú výnimku. Proti bolo len Poľsko. Taliansko, Bulharsko a Rumunsko sa zdržali. Zákaz podporili aj Slovensko či Česko.

Pôvodne sa členské štáty EÚ dohodli, že od roku 2035 sa nebudú predávať žiadne nové autá, ktoré z výfuku vypúšťajú skleníkové plyny.

Nemecko si to však tesne pred finálnym hlasovaním rozmyslelo a prišlo s požiadavkou, aby sa zákaz netýkal spaľovacích motorov, do ktorých sa tankuje syntetické palivo.

K Berlínu sa pridali aj ďalšie štáty vrátane Slovenska. Dohromady vytvorili skupinu dostatočne silnú, aby zákaz spaľovákov zablokovala. Taliansko navyše prišlo s požiadavkou, aby výnimku dostali nielen umelo vyrábané syntetické palivá, ale aj biopalivá z biomasy.

V sobotu viceprezident Európskej komisie zodpovedný za boj s klimatickou krízou Frans Timmermans na Twitteri oznámil, že sa s Nemeckom dohodli.

Výsledkom kompromisu je, že nové autá so spaľovacími motormi sa budú môcť predávať aj po roku 2035, no iba také, do ktorých sa tankujú syntetické palivá, prezývané aj e-palivá. Ide o „umelý benzín“, ktorý teoreticky nevytvára nové emisie skleníkových plynov.

V tomto texte odpovieme na desať najdôležitejších otázok o tom, aké autá sa budú predávať po roku 2035 a čo to znamená pre vodičov.

  1. Odkedy presne bude platiť zákaz predaja nových áut s klasickými spaľovacími motormi?
  2. Je už výnimka pre e-palivá istá?
  3. Ako sa budú autá na syntetické palivá líšiť od tých na klasický benzín a diesel?
  4. Týka sa zákaz nových spaľovákov aj iných než osobných áut?
  5. Bude syntetických palív dosť, aby nahradili benzín a diesel?
  6. Koľko budú syntetické palivá stáť?
  7. Bude sa výnimka vzťahovať aj na biopalivá?
  8. Bude dosť elektronabíjačiek a elektriny pre elektromobily?
  9. O čo išlo Nemecku, keď žiadalo výnimku?
  10. Aký veľký problém sú vlastne emisie z osobných áut?

1. Odkedy presne bude platiť zákaz predaja nových áut s klasickými spaľovacími motormi?

Od 1. januára 2035.

2. Je už výnimka pre e-palivá istá?

Nie. Nemecko najskôr

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Budúcnosť automobilov

Doprava

Európska únia

Klimatická kríza

Ochrana prírody

Životné prostredie

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie