Denník N

Zelený newsfilter: „Tryskáčom“ na kávičku do Viedne? Greenpeace to chce zakázať

Ilustračné foto - Jumpstory.com
Ilustračné foto – Jumpstory.com

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Uplynulý týždeň priniesol hneď dve dobré správy o prechode slovenského automobilového priemyslu na elektromobilitu aj definitívnu dohodu na zákaze predaja nových áut so spaľovacími motormi od roku 2035.

Prvý bod tohto vydania Zeleného newsfiltra je však o inej doprave – leteckej. Organizácia Greenpeace si posvietila na súkromné lety v Európskej únii a ďalších krajinách západnej Európy. Záverečná správa obsahuje aj samostatnú kapitolu o Slovensku.

Zistenia Greenpeace odhaľujú, ako si malá skupina ľudí užíva nezmyselný komfort na úkor zvyšných obyvateľov planéty. Súkromné lety sú najznečisťujúcejším spôsobom dopravy. Takýto luxus by mal byť zakázaný alebo aspoň prísne obmedzený.

Zelený newsfilter má 1 300 slov, ktoré prečítate za 6 minút. K dispozícii je aj ako podcast pre predplatiteľov. Nájdete ho v aplikácii Denníka N alebo na webe v hornej časti newsfiltra.


1. Súkromné lietadlá brázdia slovenské nebo z roka na rok viac

Ilustračné foto – Unsplash.com

Najobľúbenejšie destinácie súkromných lietadiel v EÚ, vo Veľkej Británii, v Nórsku a vo Švajčiarsku sú Nice na Azúrovom pobreží, Paríž a Ženeva, zistila organizácia Greenpeace spoločne s analytickou firmou CE Delft.

Len na trati Paríž – Londýn sa minulý rok uskutočnilo 9 spiatočných súkromných letov denne. Dohromady za celý minulý rok vzlietli súkromné lietadlá skoro 600-tisíckrát a vytvorili toľko emisií ako vyše pol milióna Európanov alebo 3,3 milióna Afričanov.

Lieta sa najmä vtedy, keď netreba: Približne polovica súkromných letov v posledných troch rokoch bola na vzdialenosti do 750 kilometrov. Tie sa pritom dajú pohodlne absolvovať aj inak než lietadlom. Lety vládnymi špeciálmi tvoria zhruba jedno percento.

Prečo je to problém: Let súkromným lietadlom spôsobí v priemere 5- až 14-krát väčšie znečistenie než komerčnou linkou. V porovnaní s vlakom je to až 50-násobok. Niektoré súkromné lietadlá vyprodukujú až dve tony CO2 za letovú hodinu. Priemerná uhlíková stopa Európana je pritom okolo 7 až 8 ton za celý rok. Len za minulý rok vzrástli emisie vyprodukované súkromnými lietadlami v Európe o 64 percent.

Čo hovorí správa Greenpeace o Slovensku: Kým ešte v roku 2020 bolo registrovaných niečo vyše 600 súkromných letov, za minulý rok je to viac ako 2 500. Medziročne ich počet narástol o 127 percent.

Odkiaľ a kam sa lieta najčastejšie na Slovensku:

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Budúcnosť automobilov

Doprava

Európska únia

Klimatická kríza

Ochrana prírody

Príroda

Zelený newsfilter

Životné prostredie

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie