Denník N

Prečo je miliardová fabrika Porsche pre našu výrobu elektromobilov veľkým tromfom a v čom máme ešte diery

Výstavba novej miliardovej investície Porsche na Považí sa rozbehla už začiatkom minulého roka. Foto E - Ivan Haluza
Výstavba novej miliardovej investície Porsche na Považí sa rozbehla už začiatkom minulého roka. Foto E – Ivan Haluza
  • Prísnejšie emisné normy vyženú z predajní menšie spaľováky ešte skôr ako v roku 2035.
  • V trnavskom Stellantise sa už o pár rokov bude vyrábať viac elektromobilov ako áut so spaľovacím motorom.
  • Slovensko však stále nemá istú žiadnu výrobu základných batériových článkov a ani produkciu pohonov na elektromobily.
  • Zväz automobilového priemyslu volá po obnovení postu splnomocnenca vlády pre transformáciu odvetvia na nové druhy technológií.

Slovensko má najhustejšiu výrobu osobných áut v prepočte na obyvateľa na svete. A tak nás počas tohtotýždňového definitívneho zákazu predaj nových vozidiel na benzín a naftu od roku 2035 nemohlo upokojiť nič viac ako to, že Slovensko zároveň získalo ďalšiu zásadnú investíciu do rozvoja výroby elektromobilov od nemeckého Porsche.

Aj švédske Volvo začne pri Košiciach vyrábať už iba výhradne elektrické autá, a to od roku 2027. No nemecký výrobca luxusných športových áut svoju novú fabriku za vyše miliardu eur pri Hornej Strede už stavia. V závode na ceste medzi Novým Mestom nad Váhom a Piešťanmi bude skladať batériové moduly pre elektromobily. Sériovú výrobu rozbehne koncom budúceho roku.

Pre krajinu je táto investícia o to podstatnejšia, že prechod našich automobiliek na elektromobilitu bude mimoriadne rýchly. Emisné normy na spaľovacie autá sa totiž začali sprísňovať už dávnejšie, ešte pred ich úplným zákazom. Hovorca trnavskej automobilky koncernu Stellantis Michal Nič pre Denník E napríklad spresňuje, že vyše polovica áut, ktoré budú už o pár rokov schádzať z jej liniek, budú elektromobily.

Zároveň však táto nová investícia Porsche naznačuje, ako výroba elektromobilov potrebuje podstatne menej ľudí ako produkcia tradičných spaľovákov. V elektromobilite totiž miliardové investície vytvárajú skôr stovky ako tisícky nových pracovných miest.

A platí aj to, že v mnohom domáca automobilová výroba za rozvojom elektromobility ešte zaostáva a musí výrazne pridať. Nielenže doteraz nemáme istú žiadnu výrobu samotných batériových článkov, ale Porsche si ich bude voziť z cudziny a na Slovensku len skladať do zostáv podľa potrieb odberateľov. Zatiaľ sa nám nečrtá ani žiadna investícia do elektrických pohonov, teda elektromotorov, ktoré energiu z batérií v elektromobiloch prenášajú na nápravy.

O týchto, no i ďalších silných a slabých stránkach domácej prípravy na výrobu elektromobilov hovorí Denník E s viacerými

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Firmy

Ekonomika

Teraz najčítanejšie