Ďalší problém na železnici: poškodené sú štyri z desiatich nových rušňov národného dopravcu
Desať nemeckých lokomotív má Železničná spoločnosť Slovensko prenajatých na operatívny leasing. Platby v desaťtisícoch eur nabiehajú aj vtedy, keď stroje stoja pre poruchy.
To najmodernejšie, čo dnes ťahá slovenské osobné vlaky, nesie názov Siemens Vectron. Desať týchto rušňov vyrobených v Nemecku si Železničná spoločnosť Slovensko prenajala v roku 2017. Využíva ich pre svoje najdôležitejšie vlaky, ktoré jazdia na trati Bratislava – Žilina – Košice, prípadne na medzinárodné expresy.
Po viac než piatich rokoch služby sa však štátnemu dopravcovi bežne stáva, že časť rušňov Vectron musí byť odstavená – a to aj niekoľko týždňov.
Konkrétne koncom tohto týždňa z desiatich týchto rušňov nejazdili štyri. Ani v jednom prípade pritom dôvodom nebola pravidelná údržba.
Aké sú teda príčiny?
ZSSK hovorí o „násilných poškodeniach“, na ktoré nemá vplyv. Myslí tým zlý stav koľajníc, zrážky s „neznámymi predmetmi“, výnimočne aj zrážky s autami na priecestiach, so zverou alebo s ľuďmi, ktorí páchajú samovraždy.
„Hoci vectrony spravia až dvadsať percent výkonov mimo územia Slovenska, jazdia aj do Budapešti, Prahy a Viedne, 95 percent ich násilných poškodení vzniká práve na Slovensku,“ píše hovorca Tomáš Kováč.
Zdroje Denníka N z prostredia firmy však hovoria aj o ďalších príčinách, ktoré tiež môžu mať vplyv na stav rušňov: napríklad neskorá výmena