Denník N

Česi nakupujú cez internet častejšie, časom ich však dobehneme

Ivo Mrena, zdroj:Shoptet
Ivo Mrena, zdroj:Shoptet

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Slováci si online nakupovanie obľúbili počas pandémie a mnohí mu ostávajú verní aj dnes. Viac o tom, čo nakupujeme, kam sa dnešné online obchody môžu posunúť a aké sú najnovšie trendy, prezradil Ivo Mrena zo Shoptetu, na ktorom dnes funguje na Slovensku vyše 5 000 online obchodov.

Po veľkom rozmachu online nakupovania počas pandémie sa prudký nárast v tejto oblasti zastavil. Ako vyzerá situácia dnes?

Po šprintovom raste počas pandémie sa vrátil rast e-commerce k normálnemu tempu. Samozrejme, neistota spojená s vojnou na Ukrajine a cenami energií ovplyvňuje asi všetkých podnikateľov. Úlohu zohráva aj najvyššia inflácia za posledné desaťročia. Práve tá však môže nahrávať internetovému predaju. Ľudia sú citlivejší na ceny, viac porovnávajú a chcú nakúpiť čo najvýhodnejšie – a to neraz znamená práve online.

Pribúdajú aj v tomto čase nové e-shopy?

Áno, v roku 2022 Shoptet na Slovensku prekročil hranicu 5 000 aktívnych e-shopov a ďalšie stále pribúdajú. Tento trend sa tak skoro nezastaví, stále máme kam rásť. Veľa Slovákov nakupuje online, avšak menej často. Viac ako 6-krát za tri mesiace u nás nakúpi okolo 15 percent ľudí vo veku od 16 do 74 rokov, v Česku je to vyše 23 percent a napríklad v Holandsku vyše 36 percent. Priestor na rast je teda stále značný.

Čo nakupujeme online najčastejšie?

Najčastejšie je to oblečenie. Cez internet často kupujeme aj elektroniku, nábytok a doplnky do domácnosti, ale aj donášky jedla, lieky a výživové doplnky. Nákupy sa, samozrejme, odlišujú napríklad v závislosti od veku zákazníka. Mladí si oveľa viac objednávajú digitálne služby, naopak, nábytok či doplnky kupujú menej, keďže ešte nemajú vlastnú domácnosť. Takto by sa dalo pokračovať.

Akým smerom sa bude uberať slovenská e-commerce v nasledujúcom období?

Nové e-shopy budú pribúdať naďalej – či už ako doplnok ku kamennej prevádzke, alebo ako samostatné podnikanie. Zaujímavým segmentom môže byť napríklad predaj tovaru z druhej ruky, o ktorý sme už zaznamenali zvýšený záujem. Ak chce človek ušetriť, kúpa repasovaného smartfónu je jednou z možností.

A čo existujúce obchody? 

Tí, ktorým sa už biznis rozbehol, budú pracovať na ďalšom skvalitňovaní svojich služieb. To znamená komunikáciu so zákazníkom, ale aj samotný dizajn e-shopu či rýchlosť procesov ako spracovanie objednávky alebo vratky. Aj preto sme sa rozhodli na Slovensko priniesť v Česku úspešný Shoptet Premium.

V roku 2022 Shoptet na Slovensku prekročil hranicu 5 000 aktívnych e-shopov, zdroj:Shoptet

Na klasickom Shoptete si dokáže otvoriť e-shop za pár eur mesačne bežný človek bez IT zručností. V čom sa líši verzia Premium?

Shoptet je výborná možnosť pre mnohých e-shoperov, keď sa však obchod rozrastá, môžu sa meniť aj nároky jeho majiteľa. Shoptet Premium je v tomto omnoho voľnejší, má možnosť vlastného grafického dizajnu a individuálnych úprav. Vďaka API tiež ponúka jednoduché napojenie na systémy, ktoré firma používa, a tak zjednoduší množstvo činností. Jeho veľkou výhodou je cena. Zatiaľ čo pri obchode na mieru musí podnikateľ platiť značnú sumu za programovanie a starostlivosť o e-shop, u nás sa cena začína už od 500 eur mesačne.  Samozrejme, Shoptet Premium využívajú aj zákazníci, ktorí predtým nefungovali na Shoptete.

Shoptet Premium má teda konkurovať najmä riešeniam na mieru?

Shoptet Premium predstavuje možnosť pre e-shoperov, ktorí potrebujú individuálnejšie riešenia a často uvažujú práve nad e-shopom na mieru. Ten je však časovo aj finančne náročný. Majiteľ e-shopu pritom nerieši len kódovanie obchodu a jeho funkcie – zaoberá sa dizajnom, marketingom, platbami, skladmi, logistikou, akvizíciami… S veľkosťou e-shopu rastú aj nároky na jeho fungovanie, treba sledovať vývoj v jednotlivých oblastiach. Z nášho pohľadu je škoda venovať množstvo času a peňazí riešeniu, ktoré môže mať vďaka nám aj veľký e-shoper rýchlejšie a za nižšiu sumu. Oveľa dôležitejšie je venovať sa samotnému biznisu a práve to sa snažíme im umožniť.

Rozoznal by som ako bežný používateľ rozdiel medzi e-shopom na mieru a Shoptet Premium?

Čo sa týka vzhľadu alebo funkcionalít, rozdiel by ste si nevšimli.

Vieme porovnať cenu riešenia a údržby e-shopu na mieru a Shoptet Premium?

Riešenie na mieru stojí neraz vyššie tisíce či v niektorých prípadoch niekoľko desiatok tisíc eur. K tomu, samozrejme, treba prirátať ďalšie náklady na prevádzku a údržbu. Shoptet Premium štartuje na 500 eurách mesačne.

Pri klasickom Shoptete si človek vystačí sám, prípadne sa môže obrátiť na zákaznícku podporu. Ako funguje proces pri Shoptet Premium?

Tu by to takto fungovať nemohlo, spolupráca je hlbšia, treba riešiť viac vecí, preto má podnikateľ pri Shoptet Premium svojho vlastného account manažéra, ktorý je s ním v kontakte a rieši všetko, čo treba.

V Česku ste Shoptet Premium rozbehli minulý rok, ktoré spoločnosti ho využívajú?

Je ich už dosť, medzi nimi napríklad Kofola, Philips, kozmetika Rituals, Penny Market, Pet Center, pivovar Svijany, vydavateľstvo Svojtka a mnoho ďalších.

Ide teda aj o firmy, ktoré svoje výrobky predávajú priamo zákazníkovi. Dalo by sa povedať, že trend ide týmto smerom? Namiesto cez prostredníka predávať svoje výrobky sám?

Áno, tento trend prichádza do Česka aj na Slovensko a práve títo klienti si často vyberajú Shoptet Premium. Podnikateľovi priamy predaj poskytuje viacero výhod vrátane bližšieho kontaktu so zákazníkom – oveľa jednoduchšie získava spätnú väzbu, záujem zákazníkov o jednotlivé výrobky vidí v reálnom čase. Samozrejme, veľkým benefitom je aj vyššia marža, ktorá výrobcovi ostane. Myslím, že vlastný e-shop dnes dáva zmysel každému, kto niečo vyrába.

Shoptet Premium predstavuje možnosť pre e-shopárov, ktorí potrebujú individuálnejšie riešenia, zdroj: Shoptet

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie