Denník N

Budúcnosť dopravy či dystopická nočná mora? San Francisco je laboratóriom pre autonómne autá

Autonómne auto Waymo v San Franciscu. Foto - Wikimedia Commons/Dietmar Rabich
Autonómne auto Waymo v San Franciscu. Foto – Wikimedia Commons/Dietmar Rabich

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Píše Heather Kellyová, článok zverejňujeme so súhlasom The Washington Post.

Keď sa nedávno nad ikonickou obytnou štvrťou Balboa Terrace v San Franciscu prevalila hustá hmla, päť rovnakých bielych SUV pokrytých kamerami zastalo.

Elektrické autá Jaguar I-PACE vlastnené spoločnosťou Google boli zmätené poklesom viditeľnosti, zastali preto a chceli počkať na lepšie počasie, čím sa vytvorila krátka dopravná zápcha. Vo vnútri áut však nesedel nikto, na koho by sa dalo zakričať. Boli to prázdne autonómne autá riadené softvérom.

Pre obyvateľov San Francisca išlo o ďalší bežný deň. V uplynulých mesiacoch si všimli náhly nárast počtu prázdnych vozidiel potulujúcich sa ulicami.

Spoločnosť Waymo patriaca Googlu a Cruise patriaca General Motors sú len niektoré z firiem, ktorú tu testujú svoje autonómne technológie a trénujú autá, ako zdieľať cesty s menej predvídateľnými ľuďmi a reagovať na reálne situácie, ktoré môžu nastať v premávke.

Testovanie prebieha aj v iných mestách, ako Phoenix, Austin a v časti Los Angeles. Spoločnosti majú v pláne budúci rok expandovať aj do ďalších miest.

Hoci autá tu testujú už od roku 2018, len nedávno im bolo dovolené jazdiť po cestách bez takzvaných bezpečnostných vodičov – teda ľudí, ktorí sú platení za to, aby sedeli na sedadle vodiča pre prípad, že sa niečo pokazí.

Waymo začalo testovať vlani, Cruise na konci roku 2021. Počet ich áut neustále rastie, čo podľa miestnych viedlo k nárastu incidentov od neškodných zápch až po nehody ako náraz do zadnej časti autobusu verejnej dopravy.

Budúcnosť, na ktorú nie sú pripravení

Obyvatelia San Francisca, ktorí žijú v susedstve so Silicon Valley, sú zvyknutí na to byť predmetom testovaní veľkých technologických firiem. V minulosti boli svedkami spustenia Uberu, Airbnb, elektrických kolobežiek či donáškových robotov.

Niektorí obyvatelia však začínajú o technológiách pochybovať najmä preto, že spoločnosti by rady prešli do ďalšej fázy: ponúkať na viacerých miestach ľuďom jazdy 24 hodín denne.

„Technologické spoločnosti nás berú ako miesto, kde je vyššia tolerancia pre ich podfuky,“ hovorí 40-ročná Marita Murphyová, ktorá v meste pracuje v oblasti audioprodukcie.

„Ako niekto, kto tu žije, nemám pocit, že nad tým mám akúkoľvek kontrolu alebo že do toho môžem niečo povedať. Mám pocit, akoby sme boli predhodení vôli týchto spoločností a ich motívom zarábať peniaze.“

Waymo uznalo svoju zodpovednosť za dopravnú zápchu počas hmly a uviedlo, že autá nakrátko zastavili kvôli bezpečnosti. Cruise vyvíja technológiu s cieľom poskytnúť bezpečnejšie a dostupnejšie možnosti ekologickej dopravy, povedal hovorca firmy Drew Pusateri.

Prázdne autá oboch firiem sa zväčša pohybujú ako usilovní, ale nervózni absolventi autoškoly. Nikdy neprekračujú rýchlostný limit, na stopkách úplne zastavia a pri najmenšom náznaku problému dupnú na brzdy.

To, čo ľudí najviac znepokojuje, však nie je pohyb áut, ale

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Budúcnosť automobilov

Doprava

Technológie

Ekonomika, Svet

Teraz najčítanejšie