Denník N

Štát ráta pri stavbe obchvatu Bratislavy aj s bombami a evakuáciou

Nový asfalt na cestách by mal byť odolnejší. Ilustračné foto - TASR
Nový asfalt na cestách by mal byť odolnejší. Ilustračné foto – TASR

Prečítajte si zaujímavosti spájané s pripravovanou stavbou 60 kilometrov diaľnic okolo Bratislavy za 4 miliardy eur. Okrem ceny samotnej pri nej treba kalkulovať aj s Keltmi.

Bomby z minulosti

Pre nevybuchnuté letecké bomby, ktoré by sa mohli nájsť pri stavbe plánovaného obchvatu Bratislavy, môžu evakuovať časť obyvateľstva. Ráta s tým ministerstvo dopravy v štúdii, ktorú pripravilo pre obriu stavbu 60 kilometrov diaľnic okolo metropoly a ich ďalšieho napojenia na Dunajskú Stredu.

„Je vysoká pravdepodobnosť objavenia nevybuchnutej munície z doby druhej svetovej vojny počas bombardovania rafinérie na trase v oblasti Bratislava-Prievoz. Môže to znamenať evakuáciu obyvateľstva v polomere niekoľkých kilometrov,“ píše štát v štúdii, ktorú si nechal vypracovať od poradcov.

Tí mu preto odporúčajú, aby k stavbe obchvatu prizval aj pyrotechnikov.

Rafinéria chce clonu

Svoje si vyžiada aj dnešná rafinéria – Slovnaft. „Ochranná stena pozdĺž západného okraja Slovnaftu bude zabezpečovať ochranu cestujúcich pred tlakovými a zvukovými účinkami možných udalostí v podniku,“ upozorňuje ministerstvo dopravy.

Výsledkom má byť stena vysoká 5 metrov a dlhá vyše 3 kilometre. Má slúžiť aj ako „protipohľadová clona, ktorú Slovnaft tiež žiada“, píše štát. Jej odhadovaná cena v štúdii nie je.

Pripomenú sa Kelti

Pozor si budú musieť stavbári dať aj na to, aby nezničili pamiatky. Na trase sa počíta z nálezmi už z doby kamennej, ale aj s artefaktmi po Keltoch či Rimanoch.

Nemalo by to byť nič také, čo by výrazne blokovalo stavbu. V praxi ju to môže spomaliť, prípadne zatlačiť na náklady.

Cena

Celkové splátky štátu sa v súčasnosti odhadujú na úrovni 4,2 miliardy eur. To je dvakrát toľko koľko vychádza podľa rakúskej obdoby nášho Najvyššieho kontrolného úradu veľmi podobná, 50-kilometrová cesta pri Viedni. Tiež sa stavala podobne netradične, ako sa majú stavať aj naše nové diaľnice: Stavbár si na ne požičia, postaví ich, 30 rokov ich bude prevádzkovať a udržiavať. Štát bude diaľnicu postupne splácať.

Čaká sa, ako cestu v tendri nacenia stavebné firmy.

Fakty o diaľnici

  • Cesta D4 od Jaroviec po Raču a jej napojenie cez R7 na Dunajskú Stredu má byť dlhá 59 km.
  • Stavať ju chcú začať na budúci rok a dokončiť v rokoch 2019 až 2020.
  • Samotná stavba má vyjsť na 1,3 mld. eur.
  • Vo výsledku za ňu môže štát podľa odhadov za 30 rokov splatiť asi 4,2 mld. eur. Tender môže cenu zmeniť.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie