Denník N

Ekonomický newsfilter: Poliaci dokončili diaľnicu naprieč krajinou, Slováci sa opäť hádajú o stavebnom zákone

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Dobrý deň,

Poľsko včera dokončilo 560-kilometrovú, severojužnú diaľnicu A1 až po českú hranicu, Česko aj Maďarsko majú svoje autostrády naprieč celým územím hotové už dávnejšie.

Prečo je Slovensko tak veľmi pozadu? Na vysoké hory alebo na posudky analytikov ministerstva financií sa vyhovárať nemôžeme. Skutočným dôvodom je neschopnosť.

Ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť dokážu bez problémov vymeniť na ceste deravý asfalt, ale nevedia spraviť pevný investičný plán s veľkými a so zložitými projektmi a držať sa ho niekoľko rokov.

Platí to aj za ministra Andreja Doležala, ktorý nemal snahu obsadiť vedenie diaľničnej spoločnosti schopnými ľuďmi, a vyzerá to tak, že sa odvracia od myšlienky, že diaľnice treba stavať rozumne podľa logických priorít.

Ďalším prejavom neschopnosti je, že táto vláda ani tie predošlé nedokázali skrátiť nekonečné povoľovanie veľkých stavieb. Včerajšia roztržka medzi zástupcami OĽaNO a Sme rodina je toho ďalším smutným príkladom.

Ekonomický newsfilter má dnes 1300 slov, prečítate ho za 5 a pol minúty. Pripravil Ján Kováč.


1. Budaj aj Holý sa v dočasnej vláde bijú o kontrolu nad povoľovaním stavieb

Od apríla budúceho roka sa má zrýchliť povoľovanie stavieb vďaka zákonom, ktoré ešte vlani presadil podpredseda vlády Štefan Holý.

Myšlienka je to dobrá, lebo vydávanie povolení je na Slovensku dlhé a zložité, čo predražuje byty a spomaľuje napríklad výstavbu diaľnic. Po novom sa majú viaceré konania zlučovať a skrátiť.

Lenže týmto zákonom stále chýba jeden dôležitý pilier, o ktorom sa teraz strhla hádka medzi politikmi rozpadnutej koalície.

Tým chýbajúcim pilierom je zákon o posudzovaní vplyvov na životné prostredie (EIA), ktorý opisuje prvú fázu povoľovania veľkých stavieb. Nový zákon o EIA predložil minister životného prostredia Ján Budaj (Demokrati, ex-OĽaNO), ale nezískal preň dostatočnú podporu. Svoju vlastnú verziu potom predložili poslanci Sme rodina.

Čo tvrdí Sme rodina: Budaj si vynútil, že zmenu zákona o EIA predloží on, ale urobil to neskoro a nedodržal pritom dohody.

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Ekonomický newsfilter

  • Ekonomický newsfilter Denníka E píšu skúsení editori Oliver Brunovský, Ján Kováč a Radoslav Tomek
  • Nové vydanie sumáru najdôležitejších udalostí z ekonomiky a spoločnosti vychádza každý deň najneskôr o 7:00 ráno, súčasne so zverejnením na webe posielame aj newslettrovú verziu (aktivujte si odber tu)
  • Do 8:00 ráno garantujeme zverejnenie audioverzie pre predplatiteľov, ktorí si ho môžu vypočuť na webe alebo v aplikácii Denník N
  • Ostatní poslucháči si ho môžu vypočuť po 12:00 na kanáli Denník E kdekoľvek počúvate podcasty

Ekonomika

Teraz najčítanejšie