Denník N

Poslanci schválili Sulíkov pokus o záchranu spaľovacích áut. Preskúmali sme mýty a fakty, ktoré odzneli v parlamente

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Aktualizované vo štvrtok dopoludnia.

Poslanci vo štvrtok schválili uznesenie, podľa ktorého má vláda na úrovni EÚ lobovať za autá s klasickými spaľovacími motormi. Vláda by mala napríklad hlasovať proti návrhom, ktoré by klasické autá znevýhodnili alebo predražili. Zákaz ich predaja po roku 2035 je však už definitívne schválený a jeho zrušenie nereálne. Preskúmali sme mýty a fakty, ktoré zazneli v parlamentnej debate.

Predvolebná téma Richarda Sulíka, kritika európskeho zákazu predaja nových áut so spaľovacími motormi, ovládla okrem bilbordov po celom Slovensku tento týždeň aj schôdzu parlamentu.

Strana SaS tam predložila návrh uznesenia, ktorým by parlament zaviazal vládu, aby na pôde Európskej únie vystupovala v prospech spaľovacích motorov.

Spochybňovaním logiky novej regulácie sa prezentovali poslanci od Mariána Viskupiča z SaS po Milana Mazureka z hnutia Republika.

Niektoré obavy poslancov sú racionálne, napríklad z prílišnej závislosti Európy od Číny, odkiaľ pochádzajú mnohé materiály kľúčové pre výrobu elektromobilov.

Pravda je aj to, že koniec spaľovacích motorov bude významnou výzvou pre automobilový priemysel, ktorý je na Slovensku najkoncentrovanejší na svete.

Iné nápady z parlamentnej rozpravy pripomínali skôr zbožné želania. Napríklad slová o tom, že Slovensko môže pomôcť európsky zákaz zvrátiť, čo je nerealistické.

Prinášame preto výber najvýraznejších výhrad poslancov k novým európskym pravidlám. Túto kritiku sme overili a pokúsili sa ju uviesť na pravú mieru

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Doprava

Európska únia

Technológie

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie