Denník N

Firemný newsfilter: Doprastav dostal pokutu za covidové výpomoci, Ukrajina chce naše bagre a supermarkety rozbehnú budovanie nabíjačiek

Armádne bagre spoločnosti CSM Industry. Foto - CSM Industry
Armádne bagre spoločnosti CSM Industry. Foto – CSM Industry

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Nový minister hospodárstva Peter Dovhun predĺži firmám kompenzácie cien elektriny nad 199 eur za megawatthodinu a cien plynu nad 99 eur až do konca septembra. Doteraz to mali odobrené len na prvý kvartál 2023. Mnohé podniky na tom ušetria. Burzové ceny energií sú síce už pár mesiacov pod slovenskými cenovými stropmi, ale veľkí dodávatelia elektriny stále držia svoje cenníky na úrovni vlaňajších extrémov.

Pokojnejší môžu byť aj farmári. Ministerstvo pôdohospodárstva totiž naznačilo, že EÚ by mohla predĺžiť zákazy dovozu lacného ukrajinského obilia aj olejnín až do konca roka. Zatiaľ platia len do piateho júna.

Pozitívom je aj to, že parlament napokon nejde riešiť drahé potraviny znížením DPH z desať na päť percent. Návrh Hlasu po odpore poslancov OĽaNO, SaS aj Sme rodina neprešiel. Nový premiér Ľudovít Ódor chce problém riešiť oveľa rozumnejším poskytnutím podpôr iba pre príjmovo najslabšie skupiny. To zaťaží rozpočet menej a peniaze sa dostanú naozaj k ľuďom a nie do rozpočtov obchodníkov.

A napokon jedno zbytočné napínanie svalov naprieč celou slovenskou politikou. Vláda dostala od parlamentu takmer jednohlasne za úlohu lobovať na úrovni EÚ za autá so spaľovacími motormi. Mala by hlasovať proti návrhom, ktoré by ich znevýhodnili alebo predražili. A hľadať podporu na to má aj v iných členských štátoch.

Zákaz predaja áut na naftu a benzín od roku 2035 sa však už zvrátiť nedá. Navyše mnohé automobilky na výhradnú výrobu elektromobilov chcú prejsť už od roku 2030. A neobstojí ani argument s pridrahými elektromobilmi. V dôsledku ekologizácie sa totiž ceny spaľovacích a elektrických áut postupne vyrovnávajú. Tiež je možné, že do 12 rokov sa vyvinú aj cenovo primerané syntetické palivá z vodíka a atmosférického uhlíka, ktoré budú aj po roku 2035 v Európe pre spaľovacie autá stále povolené.

Jediné, čo sa dá ešte oddialiť, je zavedenie prísnejšej emisnej normy Euro 7. Brusel ju chce zaviesť už od roku 2025, no definitívne to ešte nepresadil. Viaceré krajiny žiadajú o jej odsunutie aspoň na rok 2028.

Všetko ostatné dôležité z domácich firiem zhrnul Ivan Haluza do 2 100 slov, čo je 9 a pol minúty čítania.


1. Doprastav štát pokutuje za nedodržanie podmienok covidových výpomocí. Firma sa bráni, že pokutu dostala omylom

Najväčšia domáca stavebná firma Doprastav s ročnými tržbami okolo 200 miliónov eur sa dostala do sporu so štátom. Ten jej totiž vyrubil pokutu 163-tisíc eur za neoprávnené čerpanie štátnych výpomocí z nedávnych čias koronakrízy. Firma sa však podľa Hospodárskych novín bráni, že pokutu dostala omylom.

V čom sa líši pohľad štátu a firmy: Štát firme vyčíta, že načerpala výpomoci na udržanie zamestnanosti a neskôr stavy pracovníkov zmenila. Firma sa bráni, že v skutočnosti ľudí neprepúšťala a iba ich presúvala medzi regionálnymi pobočkami.

Doprastav. Foto – TASR

Čo bude nasledovať: Štát v podniku vykoná podrobnú kontrolu zmlúv a až následne rozhodne, či Doprastav musí pokutu zaplatiť.

Širší problém: Podobných prípadov je však v súvislosti s dotáciami na udržanie zamestnanosti omnoho viac. Ministerstvo práce označilo za problémové platby v celkovej výške 42 miliónov eur. Firmy mu z toho vyplatili iba necelých 18 miliónov. Celkovo takéto výpomoci získalo 176-tisíc subjektov v objeme 2,5 miliardy, a tak sú problémové necelé 2 % dotácií.


2. Tisoveckí strojári môžu vyrábať stovky bagrov pre Ukrajinu, ktorá ich potrebuje aj na kopanie zákopov

Po zbraniach, munícii a palivách žiada Ukrajina Slovensko aj o dodávku bagrov, ktoré potrebuje na kopanie zákopov, ako aj na opravu rozbombardovaných ciest. Z nového kontraktu podľa Hospodárskych novín môže profitovať hlavne

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Firemný newsfilter

Nové informácie o slovenských podnikoch sumarizuje každý piatok skúsený firemný reportér Ivan Haluza.

Firmy

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie