Denník N

Šéfovia leteckých navigátorov si chceli otvoriť cestu k 1,5-miliónovým odmenám, tvrdí odborár. Je to nedorozumenie, reaguje ministerstvo

Kontrolná veža, odkiaľ dispečer riadi premávku na oblohe. Ilustračné foto N - Vladimír Šimíček
Kontrolná veža, odkiaľ dispečer riadi premávku na oblohe. Ilustračné foto N – Vladimír Šimíček

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

  • Odborári tvrdia, že riaditeľ štátnej firmy si chcel otvoriť cestu pre mimoriadne vysoké odmeny.
  • Jeden z nápadov bol podľa nich rozdeliť viac než milión eur.
  • Napokon z toho môže byť nula, ale s tým, že menej dostanú aj bežní zamestnanci.
  • Posledné slovo bude mať minister. 

Jednou z prvých vecí, ktoré bude musieť rozsúdiť nový minister dopravy Pavol Lančarič, sú odmeny v štátnej firme Letové prevádzkové služby (LPS).

Firma, ktorá riadi lety nad Slovenskom, za minulý rok vyrobila na jej pomery vysoký zisk – viac než 10 miliónov eur – a teraz sa rozhoduje, ako ho použiť.

Jednou z možností je vyplatenie mimoriadne vysokých odmien pre riaditeľa podniku a členov jeho dozornej rady.

Tvrdí to Igor Dobrík, prezident združenia riadiacich letovej prevádzky na Slovensku (ATCA). Debata o odmenách sa podľa neho začala na sume takmer 1,5 milióna eur, neskôr dostala dozorná rada návrh na rozdelenie odmien v hodnote 300-tisíc eur, tvrdí Dobrík.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že nejde iba o odmeny.

„Sú to peniaze, o ktorých využití môže rozhodnúť ministerstvo, napríklad na doplnenie rezervného fondu či dodatočné investície a, samozrejme, aj prípadné odmeny,“ píše ministerstvo.

„Zakladateľ má takisto kompetenciu využiť časť tejto kategórie podľa vlastného uváženia aj na odmeny štatutárnych a dozorných orgánov štátneho podniku,“ píšu Letové a prevádzkové služby. „Je to však len možnosť a v žiadnom prípade nie jeho povinnosť.“ Vo finále o tom rozhodne minister.

Podľa Dobríka však položka, o ktorej je reč, zastrešuje výhradne odmeny riaditeľovi podniku a členom dozornej rady. Prvý z návrhov, ktoré podľa Dobríka počítali s 1,5-miliónovými odmenami, by zhruba zodpovedal maximálnym zákonným možnostiam na rozdelenie podielu na zisku podniku.

V zákone sa ako maximum spomína 10-percentná odmena riaditeľovi podniku. Pri minuloročnom zisku 10,16 milióna eur by teda išlo o 1,016 milióna eur riaditeľovi. Po 5 percentách z jeho odmeny môžu dostať členovia dozornej rady. Tých je deväť, čiže dokopy by mohlo ísť o 457-tisíc eur. Dohromady to vychádza na 1,5 milióna.

Dobrík  v jednom z listov šéfovi Letových prevádzkových služieb píše, že považuje za absolútne amorálne, že riaditeľ podniku spolu s vedením si navrhnú maximálnu výšku odmeny ako podklad pre rokovanie dozornej rady. Špeciálne to podľa jeho slov platí v situácii, keď firma čelí žalobe takmer dvesto zamestnancov, ktorí si na základe kolektívnej zmluvy nárokujú časti mzdy ešte z éry covidu. Keby ich vyplatili, zisk na rozdelenie by bol nižší približne o šesť miliónov eur, tvrdí Dobrík.

Minister môže rozhodnúť inak

Ministerstvo dopravy však opakuje, že návrh na odmeny neprichádza z dozornej rady, „odmeny navrhuje a schvaľuje ministerstvo“.

Dozorná rada ešte ani jeden z doterajších návrhov na rozdelenie zisku neprijala, a tak sa čaká na ďalší. Podľa Dobríka sa v ňom už

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Doprava

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie