Denník N

Počiatkov tender za 100 miliónov spájaný s J&T rieši kriminálka. Pýta sa naň i Brusel

Opozícia sa koncom roka 2014 pokúsila ministra dopravy Jána Počiatka pokúsila odvolať. Neúspešne. Foto - Tasr
Opozícia sa koncom roka 2014 pokúsila ministra dopravy Jána Počiatka pokúsila odvolať. Neúspešne. Foto – Tasr

Prácu za 140 miliónov eur hravo zvládali dvaja ľudia a ešte aj polovicu tržieb premenili na zisk. Štát ich nahradil firmou s koreňmi na Cypre a ušetril minimum.

Nie je to nič ťažké. Keď sa kamionista rozhodne zaplatiť za mýto kartou, niekto musí takúto platbu autorizovať. Bežne platby kartou autorizujú banky, no pri mýte to robí firma s názvom Paywell, ktorej korene siahajú na Cyprus a opozícia ju spája s finančníkmi z J&T.

Takzvaná palivová karta je špecifická tým, že ju používajú kamionisti na nákup ich bežných denných pracovných potrieb, ako je palivo, na čerpačkách. Inak je to normálna platobná karta.

Paywell platby kamionistov autorizuje na základe 14-ročnej zmluvy z konca roka 2014 v hodnote asi 110 miliónov eur. Banky autorizujú podľa ekonomického experta strany NOVA Marcela Klimeka platby platobnými kartami v bežných obchodoch aj sedemkrát lacnejšie. Na tender, z ktorého schránkový víťaz vzišiel, sa teraz pýta Európska komisia.

Bežné otázky z Bruselu

„Komisia je v kontakte so slovenskými autoritami vo veci autorizácie mýtnych platieb. Je to bežná prax a obsah tejto komunikácie je dôverný,“ dozvedeli sme sa z bruselského úradu.

O tom, že nejde o nič výnimočné, hovorí aj ministerstvo dopravy.

„Komisia sa v lete 2015 štandardným spôsobom spýtala na priebeh tendra. Ministerstvo na jeseň odpísalo, že priebeh súťaže bol plne v súlade so všetkými zákonmi a počas celej súťaže neboli uplatnené žiadne revízne postupy. Odvtedy neevidujeme žiadny záujem Komisie o túto tému,“ povedal ministerský hovorca Martin Kóňa.

Paywell

  • Firmu vlastní spoločnosť Cromwell, pôsobí na trhu spracovania a doručovania pošty. Hodnotia ju ako firmu z  portfólia J&T, finančná skupina to odmieta.
  • Za Cromwellom stojí firma SVK Distribution, jej majiteľ s názvom Evock Limited má sídlo na Cypre.

Úplne bežná prax to nemusí byť. Ešte pred rokom, keď sa Denník N v Bruseli prvýkrát pýtal, či sa im tender ministra dopravy Jána Počiatka pozdáva a či v súvislosti s ním podnikli nejaké kroky, dozvedeli sme sa, že nebol dôvod: nikto sa nesťažoval ani nikto nebol z tendra vylúčený, odpísala vtedy Komisia.

Je pravdepodobné, že otázky z Bruselu pristáli ministrovi Počiatkovi na stole po tom, ako sa o jeho tendri porozprával s eurokomisárkou pre vnútorný trh Elżbietou Bieńkowskou europoslanec zo Slovenska Ivan Štefanec (KDH).

Kriminálku zaúkolovala špeciálna prokuratúra

Štefanec sa spolu so straníckym kolegom Pavlom Zajacom pre kauzu okolo firmy, ktorej názov v preklade znie „platiť dobre“, obrátil aj na prokuratúru.

„Vec je v súčasnosti na základe písomného pokynu prokurátora Úradu špeciálnej prokuratúry vedená na Národnej kriminálnej agentúre ako podozrenie z trestného činu machinácií pri verejnom obstarávaní a verejnej dražbe,“ povedal hovorca Prezídia Policajného zboru Michal Slivka.

Dodal, že vo veci zatiaľ nebolo začaté žiadne trestné stíhanie.

V spise je aj uznesenie vyšetrovateľa okresného riaditeľstva bratislavského policajného zboru pre Bratislavu II, ktorý tiež Počiatkovu kauzu riešil, no nevyhodnotil ju ako porušenie zákona. Vtedy sa na orgány činné trestnom konaní obrátil Kamil Bodnár z iniciatívy „Chceme s radosťou platiť dane“.

To, že sa vyšetruje opäť, a na kriminálke, teda vyplýva z iniciatívy prokuratúry.

Chceli skúsených, prišli poštári

Okolo tohto tendra sa udialo niekoľko vecí, ktoré by teoreticky mohli kriminalistov zaujímať. Napríklad Počiatkov tím v súťaži nastavil pravidlá tak, že kvalifikovať sa nemohol len tak hocikto.

Ľudia okolo ministra vyžadovali od súťažiacich približne také skúsenosti s overovaním platieb palivovými kartami, aké mal predchodca Paywellu – firma Fleetpay. Odôvodňovali to tým, že nechcú na takú zodpovednú zákazku nováčika.

Okrem Paywellu, ktorý vznikol pár mesiacov pred tendrom a ktorého materská firma sa venuje poštárskemu remeslu, sa do tendra prihlásila už len firma Kedros. V jej orgánoch sedí minimálne jeden človek, ktorý figuruje aj vo firme Fleetpay.

Neskôr sa ukázalo, že dcérska firma poštárov si požadovanú kvalifikáciu požičala od svojho predchodcu. Referenciu si od firmy Fleetpay jednoducho kúpila.

Keď súťaž Paywell vyhral a mal v rukách už aj podpísanú zmluvu, štát zrazu znížil zmluvnú cenu o 10 miliónov eur.

Firma na prekvapenie neprotestovala, jej celková tržba z tohto kontraktu bude okolo 110 miliónov eur. Z každých 100 eur zaplateného mýtneho tak pôjde 6,15 eura do Paywellu.

V časoch, keď kamionistické platby autorizoval Fleetpay, boli vo firme zamestnaní iba dvaja ľudia. Z vyše 7-miliónových ročných tržieb dokázali títo dvaja ľudia vytvoriť viac než trojmiliónový zisk. Dnes je táto firma v likvidácii.

Paywell mal očistiť štát v očiach Bruselu

Ministerstvo dopravy muselo nájsť za Fleetpay náhradu po kritike z Bruselu. Autorizáciu platieb v hodnote 140 miliónov eur Fleetpayu zadali v minulosti úplne bez súťaže.

K vlastníctvu firmy Paywell sa pre denník SME prihlásil muž menom Petr Sucharda, ktorý pôsobil v Poštovej banke v časoch, keď ju vlastnil Mario Hoffmann.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie