Denník N

Víťaz v maloobchode berie takmer všetko, môže za to aj nulový spotrebiteľ

Ilustračné foto - Unsplash/Lucrezia Carnelos
Ilustračné foto – Unsplash/Lucrezia Carnelos

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Maloobchod zažil za ostatných päť rokov toľko zmien ako za predchádzajúcich 25 rokov. Pandémia, vojna a recesia výrazne ovplyvnili všetkých zúčastnených – zákazníkov, dodávateľov, zamestnancov a aj majiteľov. Dnes je to odvetvie, v ktorom víťazi berú takmer všetko.

Podľa dát spoločnosti McKinsey mal takmer každý piaty maloobchodník od roku 2015 záporné hospodárske výsledky. Zároveň sa zväčšuje rozdiel medzi víťazmi a porazenými. 70 percent zisku z celého sektora si dnes rozdelí 10 percent spoločností.

Zmenilo sa aj spotrebiteľské správanie a po novom sa stretávame s pojmom „nulový spotrebiteľ“. Čo tento pojem znamená a aké charakteristiky ho vystihujú?

Nulový spotrebiteľ má nulové hranice. Kedysi sme nachádzali nové produkty hlavne v kamenných obchodoch. No nákupná cesta sa stále viac fragmentuje. Takmer polovica spotrebiteľov – a približne 70 percent mileniálov a príslušníkov generácie Z – uvádza, že sa pri nákupe spoliehajú na sociálne médiá, webové stránky alebo odporúčania známych osobností. Zároveň na internete nakupujú aj také produkty, ktoré predtým kupovali len v kamenných prevádzkach. Takmer 40 percent amerických spotrebiteľov tvrdí, že aspoň časť nákupov potravín realizujú online.

Stredná trieda sa zmenšuje a ovplyvňuje to aj maloobchod. Spotrebitelia buď šetria, alebo míňajú ešte viac. V apríli 2023 približne 80 percent amerických spotrebiteľov uviedlo, že pri nákupoch preferujú lacnejšie alternatívy produktov. Zároveň v iných prieskumoch medzi európskymi a americkými spotrebiteľmi približne 40 percent z oboch skupín uviedlo, že plánujú míňať viac, najmä v reštauráciách, na cestovanie a na oblečenie. Hovoríme o nulovej strednej triede.

Takisto sa pri tomto type zákazníka prejavuje nulová lojalita. Približne polovica spotrebiteľov v prieskume McKinsey uviedla, že v roku 2022 zmenili svoju obľúbenú značku, zatiaľ čo v roku 2020 to bola len jedna tretina. Približne 90 percent z nich uviedlo, že budú značky meniť aj naďalej.

Pripája sa aj nulová trpezlivosť. Spotrebitelia sú oveľa menej ochotní čakať. Bezplatná štandardná doprava, ktorú kedysi ponúkalo len niekoľko eshopov, je dnes už štandardom. Väčšina zákazníkov uvádza, že ak by malo doručenie tovaru trvať dlhšie ako tri dni, tak si radšej vyberú iný obchod.

Napokon tu máme net zero očakávania, čiže o nákupe rozhoduje aj uhlíková stopa. Udržateľnosť a sociálna zodpovednosť už nie sú len fráza. Analýza spoločností McKinsey a NielsenIQ ukázala, že výrobky, ktoré sa prezentujú ako udržateľné, zaznamenali za posledných päť rokov v priemere 28-percentný kumulatívny nárast v porovnaní s 20-percentným v prípade výrobkov, ktoré takéto tvrdenia neuvádzajú.


Ako IKEA zmenila svoj nábytok, aby znížila náklady

Zmeny v maloobchode ovplyvnili aj jedného z najväčších predajcov nábytku na svete. IKEA sa vždy snažila udržiavať ceny svojich produktov nízko. Ako však píše Wall Street Journal, pre rastúce ceny kovu, skla, dreva a plastu je to oveľa ťažšie ako v minulosti.

Pri znižovaní nákladov sa zamerali na dve hlavné oblasti – znížiť

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Marš

Obchod

Ekonomika

Teraz najčítanejšie