Denník N

Vývoz obilia z Odesy bude musieť fungovať, inak by to bola humanitárna katastrofa, hovorí šéf železničnej firmy

Ján Biznár, konateľ LTE Slovakia a prezident Asociácie železničných dopravcov Slovenska. Foto N - Tomáš Benedikovič
Ján Biznár, konateľ LTE Slovakia a prezident Asociácie železničných dopravcov Slovenska. Foto N – Tomáš Benedikovič

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Podnikatelia v železničnom biznise neveria, že sa na dlhý čas zastaví preprava obilia po Čiernom mori, aj keď Rusi odmietajú predĺžiť dohodu o obilnej ceste.

„Medzinárodný tlak bude taký veľký, že čiernomorské prístavy budú musieť fungovať. Keby nie, bola by to humanitárna katastrofa, pretože to obilie sa musí dostať do Afriky či na Blízky východ,“ hovorí Ján Biznár, šéf železničnej firmy LTE Slovakia a prezident Asociácie železničných dopravcov Slovenska.

Aj keby všetci železniční prepravcovia v Európe prestali voziť napríklad uhlie, všetky vagóny na uhlie by vystlali fóliami a vozili nimi ukrajinské obilie do všetkých možných prístavov po Európe, ani tak by to nestačilo na odvrátenie humanitárnej krízy, vyplýva z Biznárových slov. Takýto scenár je navyše len špekulácia, keďže ťažko predpokladať, že by sa napríklad oceliari vzdali rezervovaných traťových kapacít.

Malá ukážka, kam by dlhodobá blokáda čiernomorských prístavov viedla, sa začala odohrávať v máji minulého roku, keď Rusko tieto prístavy zablokovalo. Železničné cesty sa preplnili, no úplná katastrofa nenastala aj preto, že sa čiernomorská cesta relatívne rýchlo znova otvorila.

Ján Biznár v rozhovore okrem iného vysvetľuje:

  • prečo sa očakáva pretlak na európskych koľajniciach aj bez blokády čiernomorskej cesty;
  • čo s tým má žatva a predzásobenie sa oceliarní či iných podnikov;
  • aká časť železničnej prepravy nás obchádza pre zlý stav slovenských tratí.

Deje sa niečo na trhu, odkedy vypršala dohoda o vývoze ukrajinského obilia cez Čierne more a Rusko ju nepredĺžilo?

Stalo sa to len pred pár dňami, takže to zatiaľ nemá priamy dosah na železničný biznis.

Čo by sa stalo, ak by sa zablokovala táto prepravná cesta na dlhší čas? 

Celkový deklarovaný objem obilia, ktorý sa previezol z Ukrajiny počas vojny vďaka obilnej dohode medzi Tureckom, Ruskom a Ukrajinou, je 31 miliónov ton. To železnica nie je schopná absorbovať, nie sú na to kapacity vozňov, prekládkové kapacity…

Foto N – Tomáš Benedikovič

Hovoríme o celkových kapacitách železníc? Pýtam sa preto, lebo alternatívou, ako dostať ukrajinské obilie do Afriky, Indie či na Blízky východ, sú prepravy vlakmi do prístavov v Poľsku alebo na Jadrane cez Maďarsko, Rumunsko či Slovensko. Ak sa tam obilie nedostane, môže z toho vzniknúť humanitárna kríza.

Áno, myslím tým všetky železničné cesty, ktoré sú alternatívou k ukrajinským prístavom. Tieto kapacity nie sú schopné prepraviť 31 miliónov ton navyše.

Minulý rok v máji sa predsa dialo to isté, keď Rusko blokovalo ukrajinské prístavy. 

Áno, ale

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Doprava

Vojna na Ukrajine

Železnice

Ekonomika

Teraz najčítanejšie