Denník N

RegioJet zatiaľ mení atraktivitu dedín viac ako sľuby o obchvate

Foto – RegioJet
Foto – RegioJet

Ranné zápchy pred Bratislavou rodia myšlienky o návrate bývať do hlavného mesta. Vidina diaľničného obchvatu na tom zatiaľ nič nemení.

Ak budete hľadať bývanie v dedinách na juhu Slovenska, nie ďaleko od Bratislavy, realitný maklér vám možno ako bonus spomenie, že tam jazdia aj vlaky RegioJetu.

„Každý, kto kupuje nehnuteľnosti medzi Bratislavou a Dunajskou Stredou, sa ma pýta na obce, kde RegioJet stojí. Niektorí dobreže nechcú bývať priamo na stanici,“ opisuje svoje skúsenosti konateľka realitnej kancelárie Exclusive Anita Durdík.

Zoltán Dvorák z Reality Dvorák súhlasí. „Ľahšie je predať nehnuteľnosť v takej dedine, kde zastavuje RegioJet,“ hovorí Dvorák. Dokonca má známeho, ktorý po príchode RegioJetu predal auto a dennodenne ním cestuje za prácou do Bratislavy.

Príkladom obcí, ktoré sa vďaka žltým vlakom stali lákavejšími, sú podľa maklérov Kvetoslavov či nenápadná Orechová Potôň pri Dunajskej Strede.

Kupujúcich vraj začal RegioJet výraznejšie zaujímať minulý rok. Žlté vlaky pritom korzujú medzi Komárnom a Bratislavou od roku 2012.

Také tvrdenie je v súlade so skúsenosťou starostu Orechovej Potône Szilárda Gálffyho. Prílev nových obyvateľov nevidí. Bez neho či s ním každý rok pribudne v obci s 1700 obyvateľmi približne dvadsať ľudí.

Zmenu vidno na autách pred stanicou. Kým Potôňou prechádzal štátny vlak, nebolo ich tam vídať, no teraz áno, hovorí starosta. Vraj bol menej komfortný a ľudia ním nechceli cestovať.

Výhoda, no cenu ešte nemení

Makléri sa zhodnú, že bývanie pri trati RegioJetu ľudí láka o čosi viac než iné podobné lokality. Nie však až o toľko, aby pohli cenou. Skôr sa len ľahšie predávajú nehnuteľnosti, ktoré predtým dlhšie stáli.

„Územia blízko zastávok RegioJetu sú v konkurenčnej výhode, ale priamy vplyv na cenu to nemalo,“ zhodnotil Ján Pálenčár z Národnej asociácie realitných kancelárií Slovenska. Meter štvorcový stavebného pozemku stojí v lokalite ako Orechová Potôň okolo 60 eur.

Neveríme tomu, čo nevidíme

Ľudia skôr zoberú vážne zlú ako dobrú správu. Napríklad keď nejakej lokalite hrozí nepríjemná zástavba, v cene sa to prejaví skôr ako správy, ktoré by mali lokalite pomôcť.

„Keď sa chystá niečo pozitívne, ľudia tomu až do momentu, kým to naozaj neexistuje, vôbec neveria. Ale keď sa chystá niečo negatívne, tak s tým rátajú už dnes,“ opisuje myslenie kupujúcich Filip Žoldák z realitnej kancelárie Herrys.

Platiť to bude aj pri stavbe nového bratislavského obchvatu s jeho napojením až po Dunajskú Stredu. S trhom nepohlo ani to, keď vláda oznámila, že ide pre sľubovanú diaľnicu reálne hľadať stavbára. Sľubuje, že 60 kilometrov postaví do roku 2019 až 2020, a nebojí sa ani kontraktu za štyri miliardy eur, len aby termíny stihla.

Ľudia, ktorí každé ráno stoja v autách v zápchach od Šamorína, rozmýšľajú aj o návrate do srdca Bratislavy, alebo tam, kde jazdí RegioJet, vysvetľuje maklérka Anita Durdík.

Hovorí, že podobné úvahy ešte za svoju dlhú realitnú prax nezachytila. Až teraz počuje hromadne hovoriť o návrate. Ľudia už nie sú ochotní stáť „v šórach“.

Jej kolega Dvorák spomína, že je to aj preto, lebo obchvat sa sľuboval už dávno, ale nové cesty nezačali stavať ani za vlády Ivety Radičovej, v ktorej mal silnú pozíciu aj projužansky naladený Most-Híd.

Sitina dvihla ceny na Záhorí

Vyššie ceny pozemkov a bývania na juhu tak prídu najskôr v momente, keď bude obchvat pred dokončením. Podobne to bolo po výstavbe tunela Sitina v Bratislave. V Stupave či Marianke ste kedysi kúpili meter štvorcový stavebného pozemku po 80 eur; po dostavbe tunela Sitina sa s odstupom niekoľkých rokov začínajú predávať pri 150 eurách za meter štvorcový, hovorí maklér Žoldák.

Obchvat môže zosilniť investície v regióne, no nemusí nutne aj tlačiť na ceny pozemkov či nového bývania. „Navýšenie cien sa nebude líšiť oproti trhovému priemeru, čo je tento rok približne 1,5 percenta,“ myslí si Pálenčár z Národnej asociácie realitných kancelárií.

Ak sa totiž vďaka novej diaľnici rozmrazí doprava, budú na rastúci dopyt po nehnuteľnostiach v Dunajskej Lužnej či Rovinke reagovať aj developeri, a tak vzrastie aj počet ponúkaných nehnuteľností. Niektorí majú už projekty pripravené, len ich nechali spať v očakávaní lepšej situácie na trhu.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Obchvat Bratislavy

Ekonomika

Teraz najčítanejšie