Denník N

Kaliňák chce nové IT na pokuty za 140 miliónov eur, uzávierka tendra je tri dni po voľbách

Minister vnútra a podpredseda vlády Robert Kaliňák tesne pred voľbami obstaráva IT za 140 miliónov eur. To je dvakrát toľko, ako pýtajú učitelia na platy. Foto – Tasr
Minister vnútra a podpredseda vlády Robert Kaliňák tesne pred voľbami obstaráva IT za 140 miliónov eur. To je dvakrát toľko, ako pýtajú učitelia na platy. Foto – Tasr

IT firmy, ktoré si chcú zabezpečiť dobre platený biznis na ďalších 20 rokov, sa majú hlásiť u ministra vnútra 8. marca.

Kto by chcel predbiehať na ceste z Bratislavy do Rovinky, nech si to radšej rozmyslí. Niekde tu budú mať policajti „stacionár“, ktorý šoféra nasníma a pokutu mu pošle rovno domov do schránky.

Tento systém automatických pokút bude stáť 140 miliónov eur, čiže asi dvakrát toľko, ako pýtajú štrajkujúci učitelia ročne na platy. Vyplýva to z oznámenia zverejneného vo vestníku verejného obstarávania.

Na čo to všetko?  Systém, v ktorom nehodnotí priestupok subjektívne policajt, ťažko oklamať, navyše, všetko bude zaznamenané na fotkách a nebude ako vyjednávať. Očakáva sa aj menej nehôd.

Ďalšie peniaze na radary?

Zarážajúca je však suma, ktorú Kaliňák hodlá na nový priestupkový systém vyplatiť. Zo spomínaných 140 miliónov eur pôjde prvých 40 miliónov na nákup systému samotného.

V tom má byť podľa ministerstva vnútra nákup takzvaných kontrolných bodov, ktoré budú autá sledovať a zaznamenávať.

Kam pôjde zvyšných 100 miliónov eur? Na servis, údržbu, prevádzku informačného systému. Toto platí, keby si víťaz Kaliňákovho tendra uplatnil všetky možné opcie a pokutový systém mal na starosti celých 20 rokov. Zhotoviť ho má počas jedného roka.

Pokuty po novom

  • Po Slovensku bude rozmiestnených asi 1300 technológií ako radary na kontrolu šoférov.
  • Budú zachytávať, či ten – ktorý šofér neporušuje cestné predpisy. Údaje policajných technológií bude vyhodnocovať IT systém, ktorý potom automaticky pošle ľuďom rovno aj pokutu.
  • Bude sa kontrolovať: Dodržiavanie rýchlosti, zákaz predbiehania, jazda na červenú, zákaz otáčania alebo cúvania, zákaz zastavenia alebo státia, zákaz prejazdu cez železničné priecestie, maximálna povolená hmotnosť, zákaz vjazdy pre kamióny.
  • Jednotlivé merače budú kontrolovať konkrétne porušenia pravidiel, aj podľa toho, kde z akých dôvodov často vznikajú dopravné nehody.
  • Ministerstvo vnútra píše, že objektívna zodpovednosť sa bude sústrediť na cesty nižšej triedy, kde je najviac smrteľných nehôd.  Samotná rýchlosť bude kontrolovať iba 20 percent policajných technológií.

Ministerstvo vnútra hovorí, že v roku 2015 vybrali policajti na pokutách niečo vyše 50 miliónov eur, v tom už sú nielen pokuty na mieste ale aj v správnom konaní.

Po  novom by sa pokuty mali vyberať efektívnejšie a bez rozdielov. Zároveň by však mala klesnúť nehodovosť a teda aj počet priestupkov, keďže to je prvotným cieľom systému objektívnej zodpovednosti.

Efektivita systému závisí aj od toho, či a ako reálne pomôže bezpečnosti na cestách. Softvérový vývojár Ján Suchal konštatuje, že v dokumentoch ministerstva vnútra chýba akákoľvek štúdia, ktorá by povedala, či a ako veľmi sa nám mohutné  nové IT oplatí a či neexistovali iné efektívnejšie riešenia.

Dopravný expert Gustáv Kasanický tvrdí, že novinka na cestách významne eliminuje nehody. Šoféri budú vedieť, kde sú „merače“ nainštalované či už napevno alebo také, ktoré sa môžu presúvať. Tie pevné by mali byť na úsekoch častých dopravných nehôd.

„Ak niekde boli napríklad z titulu rýchlosti nehody, tak by sa mali veľmi eliminovať,“ myslí si expert o tom, čo sa stane, keď začnú konkrétny prečin automaticky sledovať nonstop na miestach častých kolízií. Potom si to už šoféri len tak nerisknú.

Štefan Mihálik zo slovenského Autoklubu zasa zvykne hovoriť, že ak chceme bezpečnejšie cesty, máme sa viac venovať dopravnej výchove na školách.

Ihneď po voľbách

Ceny z tendra sú všetko zatiaľ iba odhady, súťaž povie, aký bude výsledok. Platí to, ak na ministerstve nezmenia názor a súťaž nezrušia. Zrejme by jej výsledok vyhodnocovali tesne po voľbách. Ten, kto by sa chcel zapojiť do hry o slušné zárobky na ďalších 20 rokov, sa má u Kaliňáka hlásiť dva dni po voľbách, 7. marca.

Tak to bolo pôvodne, v pondelok, v čase, keď sa zákazka objavila vo vestníku verejného obstarávania. Neskôr si už záujemcovia mohli nájsť na webe upresnenie, že to bude 8. marca, konkrétne do 10:00 miestneho času.

Na ministerstve vnútra kreslia, čo všetko by mal zvládnuť ten, kto by sa chcel o zákazku zaujímať. Píšu, že musí zabezpečiť automatické vyhodnocovanie priestupkov ako porušenie zákazu predchádzania, nedodržiavanie rýchlosti, jazda na červenú či nezastavanie na značke STOP.

Takzvané stacionáre budú umiestnené po celom Slovensku. U Kaliňáka už popísali všetky GPS súradnice takýchto bodov. Pozor si majú dávať viac aj kamionisti. Ak nepovolene vojdú na cestu, na ktorú nesmú, alebo prekročia povolené hmotnostné limity, tiež im policajti automaticky pošlú pokutu.

Z ministerských podkladov sa dá nateraz len ťažko predpokladať, aký vlastne bude nový IT systém. V podkladoch sa píše, že až v momente podpisu zmluvy začne víťaz pracovať na jeho návrhu. Zároveň si ale ešte počas súťaže chce ministerstvo odskúšať, či a ktorí súťažiaci reálne dokážu softvérom vyhodnotiť, či to alebo iné auto išlo príliš rýchlo.

Nároky na presnosť systému zatiaľ nevyzerajú dramaticky. Stačí, ak systém skontroluje minimálne každé druhé auto na sledovaných pruhoch. Spomedzi skontrolovaných, musí asi dve tretiny systém bezchybne vyhodnotiť z pohľadu dodržiavania pravidiel cestnej premávky.

Tam, kde to nebude jasné, bude ešte centrum, v ktorom „obsluha“ manuálne prekontroluje hodnotenie prístrojov.

Jasné je, že len tak hocikto si na Kaliňákov tender trúfnuť nemôže. Chce, aby potenciálny víťaz už mal na konte aspoň jeden elektronický systém zameraný na automatizované rozpoznávanie dodržiavania pravidiel cestnej premávky ako aj systém, ktorý zachytáva evidenčné čísla áut.

Čímsi podobným by sa teoreticky mohol  pochváliť na Slovensku SkyToll, ktorý sleduje na cestách kamióny ale po novom už aj osobné autá. Šoféri si kupujú diaľničné nálepky tiež cez jeho IT, a to odkedy sú elektronické.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Verejné IT zákazky

Ekonomika

Teraz najčítanejšie