Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Začali kresliť ďalšiu etapu električky v Petržalke, dvojitý rozchod povedie odnikiaľ nikam

Bratislava dostane ďalšiu kuriozitu. Dvojitý rozchod koľajníc pre električky a vlaky zostane zrejme izolovaný medzi Štúrovou ulicou a začiatkom Petržalky.

Zo satelitných máp je to dobre vidieť. Stredom Petržalky sa vinie široký pás zelene, ktorý dnes Petržalčania využívajú na prechádzky alebo vyvádzanie psov.

Vytýčili ho ešte v osemdesiatych rokoch socialistickí plánovači pre trasu nikdy nepostaveného bratislavského metra. Odvtedy zostáva nezastavaný.

V súčasnosti sa rozbieha už niekoľký pokus, ako toto územie využiť na lacnejšiu náhradu metra v podobe električiek. Tie by sa podľa predstáv bratislavského magistrátu mali stať kľúčovým druhom MHD pri doprave ľudí z Petržalky do centra mesta.

Primátor Ivo Nesrovnal koncom októbra, bez zbytočnej publicity, zadal zákazku za zhruba 790-tisíc eur na vypracovanie projektu „druhej etapy električky do Petržalky“.

Dvorní projektanti mesta z firmy Reming majú nakresliť trasu od Námestia hraničiarov, kde dnes končí prvá etapa, až na úplný koniec Petržalky.

„Predĺžením električkovej trate umožníme väčšiemu počtu obyvateľov najväčšej mestskej časti dostať sa do centra mesta rýchlo a jednoducho,“ sľubuje bratislavský magistrát.

Video: Zničí električka ticho a zeleň?
autor: Martina Pažitková

Účet za druhú etapu sa odhaduje na sedemdesiat miliónov eur. Termíny magistrátu opäť horia. Mesto musí projekt stihnúť do konca roka 2020, ináč príde o možnosť kryť väčšinu nákladov z peňazí Európskej únie.

Takúto situáciu Bratislava aktuálne zažíva pri obnove Starého mosta, ktorá sa musela stihnúť vyfakturovať do konca roku 2015. Primátor v decembri oznámil, že termín dodržal, hoci na moste stále pokračujú dokončovacie práce.

„Na druhú etapu električky má mesto celých päť rokov, technicky sa to stihnúť dá,“ poznamenáva Martin Fundárek z občianskej iniciatívy Lepšia doprava.

Keď Bratislava buduje

Prvé rozhodnutia k výstavbe električky do Petržalky prijali bratislavskí poslanci už v roku 2004. Trať má podľa pôvodných a doteraz nezmenených plánov viesť cez Starý most až na koniec sídliska do stanice Janíkov dvor. Merať má necelých sedem kilometrov.

Pre porovnanie: Praha od roku 2004 predĺžila svoje metro o jedenásť kilometrov a vybudovala osem nových staníc.

Mapa: Prvá a druhá etapa električky

elektricky_web2

Bratislavský magistrát má pritom už niekoľko rokov k dispozícii všetko podstatné: nemusí sa napríklad zdržovať s výkupom pozemkov, so zmenami územného plánu, vyčlenené má aj peniaze z Európskej únie.

Projekt podporujú i viaceré občianske iniciatívy. „Pokiaľ sa ten projekt riadne dokončí, obyvatelia dostanú pohodlnú alternatívu, ako sa vyhnúť zápcham pri ceste do centra a späť,“ hovorí Milan Perný zo Združenia za efektívnu a ekologickú dopravu, ktorý prednáša na Slovenskej technickej univerzite.

Navyše, po dokončení Starého mosta už bude mať magistrát to najhoršie za sebou. „Most cez Dunaj bol tou najťažšou a najdlhšou časťou stavby. Všetko teraz závisí už len od toho, ako energicky bude mesto ďalej postupovať,“ poznamenáva Fundárek.

Pre porovnanie: Praha od roku 2004 predĺžila svoje metro o jedenásť kilometrov a vybudovala osem nových staníc. Foto N – Tomáš Benedikovič
Pre porovnanie: Praha od roku 2004 predĺžila svoje metro o jedenásť kilometrov a vybudovala osem nových staníc. Foto N – Tomáš Benedikovič

Električka do Petržalky sa však už teraz stala ďalším príkladom toho, že na bratislavskom magistráte nič nie je isté.

Napríklad samotný projekt už bol jedenkrát nakreslený: firma Reming ho dodala ešte za exprimátora Milana Ftáčnika, za ktorého sa začala stavať prvá etapa cez Starý most.

Ftáčnikovo vedenie sa však nedržalo pri zemi. Jeho úradníci presadzovali, aby popri samotnej trati projektanti nakreslili i štvorprúdovú cestu.

Okrem toho magistrát zvažoval, že celý zelený pás bude v ďalšom kole zastavaný pozdĺž trate mali vyrásť nové námestia, parky či obchody.

1pohlad z hora
Takto by mohol vyzerať „urbanizovaný“ stred Petržalky podľa návrhu združenia APROX – Dopravoprojekt . Bol to jeden z návrhov v urbanistickej súťaži z čias primátora Milana Ftáčnika.

Zvlášť predstava štvorprúdovej cesty popri kanáli Chorvátske rameno vyvolávala značné emócie. Proti sa vtedy postavili miestni obyvatelia a dokumentácia putovala do koša.

Ftáčnikov nástupca Nesrovnal si teraz objednal nový projekt, ale zatiaľ len v minimalistickom variante. Podľa nového zadania majú projektanti nakresliť len samotnú trať, zastávky a križovanie s cestami.

„Môže sa teda stať, že firma Reming len vypustí štvorprúdovku a za 800-tisíc eur nakreslí zhruba to isté, čo pred pár rokmi,“ poznamenáva Perný.

Zbytočný rozchod

Ďalším problémom je rozchod koľajníc. Prvá etapa električky do Petržalky je postavená na takzvanom duálnom systéme. To znamená, že cez Starý most a v priľahlých úsekoch sú natiahnuté dva páry koľajníc: jeden pre električku (1000 mm), druhý pre vlak (1435 mm).

Foto N - Tomáš Benedikovič
Dvojitý rozchod sa dnes začína na Štúrovej ulici pri budove generálnej prokuratúry a končí o dva a pol kilometra ďalej pri Námestí hraničiarov v Petržalke. Foto N – Tomáš Benedikovič

Bývalý primátor Ftáčnik i jeho nástupca Nesrovnal totiž radi hovorili o pláne, že centrom Bratislavy by raz mohli premávať odľahčené vlaky zvané Tram-train. Tie by mohli doviezť napríklad cestujúcich ľudí z Trnavy bez prestupovania až do Petržalky a naopak.

„Železnicu môžeme v meste umiestniť do tunela alebo na pylóny. Už pri súčasnej obnove Starého mosta sa robí rozchod nielen pre električky, ale aj pre vlaky. Toto sú projekty, ktoré Bratislava potrebuje,“ hovoril ešte v októbri Nesrovnal v rozhovore pre Denník N.

V čase, keď prednášal tieto slová, však podpisoval zmluvu s projektantom, kde už dvojitý rozchod koľajníc v Petržalke vylučujú. „Predmetom zmluvy je vypracovanie dvoch variantov s vylúčením rozchodu trate 1435 mm,“ uvádza zmluva.

Výsledkom bude situácia, ktorá sa možno raz objaví v zozname najväčších kuriozít hlavného mesta. Dvojitý rozchod totiž podľa súčasných plánov má zostať izolovaný medzi Štúrovou ulicou a Námestím hraničiarov, teda v úseku dlhom 2,4 kilometra.

Využívaný však bude iba rozchod pre električky. Naproti tomu koľajnice pre vlaky budú len hrdzavieť, až ich po pár rokoch robotníci vytrhajú ako zbytočné.

Sľuby vs. realita

Prečo sa primátor rozhodol pokračovať len v električkovom rozchode, sa oficiálne nevie – magistrát zatiaľ podrobnosti k druhej etape poskytovať nechce. „V súčasnosti intenzívne pracujeme na príprave projektu, v najbližšom čase o ňom budeme informovať,“ odpovedá hovorkyňa Ivana Skokanová.

Toto rozhodnutie ide dokonca priamo proti Nesrovnalovým predvolebným sľubom, v ktorých hovoril o vybudovaní „rýchlodráhy cez stred mesta“.

Video: Ivo Nesrovnal na predvolebnom videu navrhuje sieť rýchlodráhy

https://www.youtube.com/watch?v=QIpm2Ki4KSk

Odborníci, ktorí projekt dlhodobo sledujú, si vyškrtnutie železničného rozchodu vysvetľujú okrem iného podmienkami na čerpanie peňazí z eurofondov – Európska komisia je vraj v súčasnosti ochotná financovať len rozvoj električkovej dopravy.

„Práve absencia železničného rozchodu v šírke 1435 milimetrov je podmienkou Európskej únie na financovanie druhej etapy,“ hovorí Fundárek.

Paradoxné je, že za bývalého primátora Ftáčnika magistrát hovoril presný opak. „Hlavný dopravný inžinier vtedy tvrdil, že bez duálneho systému nemôže byť stavba financovaná z eurofondov, teraz chce Európska únia presný opak. Ja sám tomu nerozumiem,“ dodáva Fundárek.

České súpravy ForCity sa stali prvými nízkopodlažnými, klimatizovanými električkami v Bratislave. Šesdesiat kusov nakúpilo mesto z eurofondov. Foto N - Tomáš Benedikovič
Na dopravu do Petržalky budú nasadzované nové obojsmerné české električky ForCity, ktoré na konci trate nepotrebujú obratisko. Foto N – Tomáš Benedikovič

Urobiť dva rozchody namiesto jedného pritom nie je len kozmetická úprava. Prímestské vlaky Tram-train môžu byť totiž ťažšie než bežné električky, čo znamená, že by potrebovali pevnejšie podložie.

Pokiaľ sa teda magistrát v druhej etape uspokojí len s električkovým rozchodom, v budúcnosti by už nemusel mať možnosť len tak jednoducho dokresliť druhú koľaj. Aspoň nie bez toho, aby projektanti dodatočne spevnili podložie a prispôsobili druhému rozchodu nástupištia.

Na druhej strane, pre koncept prímestských vlakov do Petržalky chýbajú v súčasnosti akékoľvek relevantné štúdie. „Nikto nevie, ako často by mali jazdiť, z akých smerov a či by železnica na príjazdových tratiach do Bratislavy takéto zahustenie vôbec uniesla,“ poznamenal zdroj blízky magistrátu.

Električka nad zemou

Ďalšou otázkou je, ako presne bude električková trať v Petržalke vyzerať. Nie je napríklad jasné, akým spôsobom električka „preskočí“ cesty, ktoré má na dráhe. „Problémom sú tri najvyťaženejšie cestné komunikácie, ktoré bude musieť električka prekrižovať,“ hovorí Perný.

Elektrickova-trat-v-Petrzalke-bez-subeznej-stvorprudovky
Takto idylicky by električka v Petržalke mohla, aspoň teoreticky, vyzerať. Vizualizácia: Občianska iniciatíva Lepšia doprava/Marek Antoniaci
20160113_123303
Ulica Romanova pri obchodnom dome Kaufland patrí k tým, kde budú musieť projektanti vymyslieť, ako dostať električku z jednej strany na druhú. Foto N – Vladimír Šnídl

V týchto miestach môžu projektanti nakresliť buď obyčajnú križovatku so semaformi, ktoré by dali automaticky červenú autám, keď sa bude blížiť električka. Alebo navrhnú takzvané mimoúrovňové križovanie.

„To znamená, že by sa vybudoval napríklad nadjazd. Vďaka tomu by električka nezastavovala dopravu a zároveň by nebola celá trať spomalená, pokiaľ by na niektorej križovatke došlo k nehode,“ spresňuje Perný.

Podľa niektorých aktivistov by električka mohla byť vedená nad zemou i po väčšinu svojej trasy.

„Estakády pre električky sú v niektorých západoeurópskych mestách celkom bežné. Ich výhodou je, že v porovnaní s klasickým násypom šetria zelené plochy,“ dodáva Perný.

Magistrát k týmto podrobnostiam zatiaľ mlčí. Oficiálne hovorí len toľko, že nepočíta so žiadnou štvorprúdovkou.

„Výstavbu súbežnej komunikácie realizovať nebudeme. V rámci projektu druhej etapy, naopak, uvažujeme nad vybudovaním cyklochodníkov pozdĺž celej trasy,“ uvádza Nesrovnalova hovorkyňa Ivana Skokanová.

Stále však prichádza do úvahy aj predstava z čias primátora Ftáčnika, že by sa celé územie mohlo zastavať rôznymi polyfunkčnými budovami. Územný plán to naďalej umožňuje.

„Projektanti majú v súčasnosti zadanie nakresliť len samotnú električkovú trať. O tom, či následne dôjde i k nejakej ďalšej zástavbe, sa v súčasnosti vedú debaty,“ poznamenal zdroj z magistrátu.

Ako sa zmení MHD v Petržalke

Po spustení prvej etapy električkovej trate, čo by sa podľa posledných sľubov magistrátu malo odohrať na prelome marca a apríla, budú do Petržalky presmerované dve električkové linky. Prvou bude linka číslo 1, ktorá vedie z Hlavnej stanice cez Obchodnú a Námestie SNP, druhou bude linka číslo 3 z Rače, cez Račianske mýto a Americké námestie.

Na petržalskej strane pribudnú celkovo tri zastávky električky: Viedenská kúsok za Starým mostom, zastávka Farského na ulici Bosákova a konečná zastávka Jungmannova Petržalka blízko Námestia hraničiarov.

V bezprostrednej blízkosti týchto zastávok sa nachádza len niekoľko panelákov. Väčšina obyvateľov Petržalky, pokiaľ bude chcieť električku využívať, sa k nej bude musieť odviezť autobusmi.

Na prestup bude vhodná len autobusová zastávka Farského, pretože konečná pri Námestí hraničiarov je od najbližších autobusových zastávok vzdialená desiatky metrov.

Cez zastávku Farského v súčasnosti prechádzajú tri autobusy: 84, 95 a 99. Dopravný podnik na tom nebude chcieť nič meniť, z autobusov s týmito číslami bude možný priamy prestup na električku v Petržalke. Trasu linky 95 však plánuje skrátiť, aby jazdila len v Petržalke medzi Vyšehradskou a Bosákovou a nezachádzala na druhú stranu Dunaja, ako je to dnes.

Popritom chce dopravný podnik zrušiť autobusovú linku číslo 82, ktorá dnes vedie od Mosta SNP do zastávky Sad Janka Kráľa na nábreží na petržalskej strane. Spojenie s nábrežím majú po novom pokrývať práve električky (najbližší výstup bude na zastávke Viedenská kúsok za Starým mostom).

Dnes na DennikE.sk

  • Pomoc: Parlament schválil novelu, ktorá umožní požiadať o odklad splátok úveru v banke maximálne na deväť mesiacov
  • Odklad: Zavedenie zálohovania PET fliaš a plechoviek, ktoré malo fungovať od roku 2022, sa posunie
  • Financie: Európska centrálna banka prijala ďalšie opatrenie, aby podporila úvery pre firmy v eurozóne
  • Otázky a odpovede: Ako požiada zamestnávateľ a SZČO štát o príspevok
  • Firmy: V PPS Group Detva sa zatiaľ hromadne prepúšťať nebude, firme pomôže svojimi opatreniami vláda
  • Ekonomický newsfilter: Ekonómovia odkazujú Matovičovej koalícii, že je nebezpečne pomalá
  • Napíšte nám: Pomôže vám vládny balík na pomoc ekonomike?
Zdieľať

Odborník na investovanie: Stále sa oplatí aj jednorazová investícia, s cenami akcií ešte nie sme na vrchole

Foto - archív Ivana Znášika
Foto – archív Ivana Znášika

Odborník na investovanie Ivan Znášik vysvetľuje, ako sa dnes oplatí investovať, a prečo si myslí, že akciové trhy dosiahli svoje dno zrejme už pred dvoma týždňami. „Ten, kto stihol investovať na tom dne, a takých je vcelku dosť, bude mať v priebehu dvoch alebo dva a pol roka výnos zhruba 50 %.“

Zdieľať

Slovensko už má aj vlastné výroby respirátorov i štítov. Rozbiehajú ich dve martinské fabriky nemeckých investorov

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Po množstve výrobcov rúšok Slovensko už má aj prvé vlastné výroby respirátorov i ochranných štítov. Rozbiehajú ich dve martinské fabriky nemeckých investorov, ktoré sa inak venujú produkcii priemyselných filtrov a vstrekolisov na plasty.

Minúta po minúte

Zdieľať

Bývalý minister životného prostredia László Sólymos považuje odloženie zálohovania PET fliaš za unáhlený krok. Parlament dnes schválil odloženie zavedenia systému na rok 2023.

„Mám obavy, aby nebol len zámienkou na úplné zrušenie zálohovania,“ napísal o odklade Sólymos na Facebooku.

Podľa Sólymosa je nešťastné, ak jeden z prvých krokov nového ministra, ešte pred zverejnením programového vyhlásenia vlády, je odsúvanie zálohovania, ktoré malo začať fungovať až v roku 2022. (tasr)

Zdieľať

Policajti, hasiči a záchranári budú mať počas pandémie nárok na služobné platené voľno, a to v prípade potreby celodennej starostlivosti o dieťa či zverenú osobu. Zákon schválila Národná rada. (tasr)

Zdieľať

Predaj osobných áut v Rusku sa v marci medziročne zvýšil o 22,7 % na 160 640 vozidiel. Spotrebitelia sa poponáhľali s nákupmi pre očakávaný rast cien po prudkom poklese rubľa, vyplýva z údajov, ktoré zverejnila analytická agentúra Autostat.

Predajne áut po celej krajine sú teraz zatvorené v rámci preventívnych opatrení, ktoré majú zabrániť šíreniu nákazy koronavírusu. Možný je len predaj cez internet.

Očakáva sa tak, že v apríli predaj prudko klesne. (čtk)

Zdieľať

Európska centrálna banka prijala ďalšie opatrenie, aby podporila úvery pre firmy v eurozóne. Dočasne zmiernila pravidlá týkajúce sa zábezpeky za peniaze, ktoré poskytuje komerčným bankám.

Centrálne banky po celom svete vrátane ECB alebo americkej centrálnej banky (Fed) sa snažia zabezpečiť, aby nezamrzlo úverovanie. Usilujú sa tiež o to, aby mali firmy naďalej prístup k peniazom počas obdobia uzavretia ekonomík, cestovných obmedzení a sociálneho dištancovania.

ECB v utorok dočasne uvoľnila pravidlá týkajúce sa zábezpeky alebo takzvaného kolaterálu pri úveroch pre banky. To znamená, že komerčné banky môžu použiť širšiu paletu finančných aktív ako kolaterál za krátkodobé úvery od centrálnej banky a dostanú viac peňazí za danú zábezpeku.

ECB sa snaží uľahčiť prístup bánk k peniazom, aby tieto mohli pokračovať v poskytovaní úverov pre firmy a mali menej dôvodov obmedziť ich. Banky sú kľúčové pre európsku ekonomiku, keďže poskytujú firmám väčšinu financovania na rozdiel od USA, kde je bežnejšie požičiavanie na finančných trhoch.

ECB napríklad bude v rámci zmiernenia pravidiel opäť prijímať ako kolaterál grécke dlhopisy, čo otvorí úvery pre grécke banky, ktoré ich vlastnia. (tasr)

Zdieľať

Saudská Arábia, Rusko a ďalší členovia OPEC+ sa dohodnú na výraznom obmedzení ťažby ropy len v prípade, ak pristúpia k obmedzeniu produkcie aj USA a ďalší producenti. Zníženie ťažby by malo podporiť ceny ropy, ktoré po vypuknutí koronakrízy skolabovali.

Globálny dopyt po rope padol o 30 % alebo zhruba o 30 miliónov barelov (1 barel = 159 litrov) denne v dôsledku reštriktívnych opatrení, ktoré prijali vlády po celom svete, aby zastavili šírenie nového koronavírusu. Napríklad Francúzsko v utorok uviedlo, že spotreba benzínu v krajine padla o 80 %.

Ďalším faktorom okrem výrazného poklesu dopytu je, že Saudská Arábia začala pumpovať na trh viac ropy, keďže sa v marci nedohodla s Ruskom na ďalšom znížení ťažby skupiny OPEC+.

Predstavitelia skupiny OPEC+ by mali vo štvrtok rokovať o riešení aktuálnej situácie na trhu. Americký prezident Donald Trump minulý týždeň vyhlásil, že sprostredkoval dohodu medzi Rijádom a Moskvou o bezprecedentnom znížení produkcie o 10 miliónov až 15 miliónov barelov denne, čo zodpovedá 10 % až 15 % globálnej ťažby.

Zdroj z kartelu OPEC v utorok povedal pre agentúru Reuters, že akékoľvek zníženie produkcie skupiny OPEC+ závisí od toho, o koľko budú ochotní obmedziť ťažbu ďalší producenti, ako sú USA, Kanada a Brazília. Podobne sa vyjadrili ďalšie zdroje z OPEC+, keď uviedli, že to bude závisieť od Spojených štátov.

V USA vďaka zvýšeniu cien ropy, ktoré podporili obmedzenia ťažby OPEC+, v posledných rokoch výrazne stúpla produkcia. „Bez USA nebude žiadna dohoda,“ uviedol jeden zdroj.

Po štvrtkových rokovaniach OPEC+ by mali v piatok rokovať ministri energetiky najväčších ekonomík skupiny G20. Saudská Arábia v utorok uviedla, že v piatok usporiada túto virtuálnu konferenciu „na podporu globálneho dialógu a spolupráce“. Cieľom je podľa Rijádu stabilita energetických trhov a zvýšenie sily globálnej ekonomiky. Ministri energetiky by tiež mali prijať opatrenia na zmiernenie následkov pandémie nového koronavírusu na globálne energetické trhy.

Podľa ruského zdroja snahy o to, aby sa k obmedzeniu ťažby pripojili aj USA, budú súčasťou agendy piatkových rozhovorov rámci G20. (tasr)

Zdieľať

Obmedzenie leteckej dopravy pre koronavírus ohrozuje 25 miliónov pracovných miest. Situácia aerolínií je taká krehká, že si nebudú môcť dovoliť vrátiť zákazníkom peniaze za zrušené lety, tvrdí Medzinárodné združenie pre leteckú dopravu.

Upozornilo, že na začiatku druhého štvrťroku globálna letecká doprava klesla o 70 percent.

Združenie IATA vyzvalo vlády, aby aerolinkám pomohli.

Generálny riaditeľ IATA Alexandre De Juniac odporučil, aby zákazníci aeroliniek namiesto peňažných refundácií prijímali poukazy. „Dôležité pre nás je vyhnúť sa nedostatku prostriedkov, takže vracanie peňazí za zrušené letenky je pre nás finančne neznesiteľné,“ povedal De Juniac. (čtk)

Zdieľať

Zavedenie zálohového systému jednorazových obalov sa posunie na rok 2023. Odklad zálohovania PET fliaš a plechoviek, ktoré malo fungovať od roku 2022, schválil parlament.

Zmenu navrhlo ministerstvo životného prostredia tým, že zabezpečenie riadneho procesu výberu správcu je časovo náročné.

V súvislosti so zamedzením šíreniu nového koronavírusu sa pozastaví aj plynutie lehôt, počas ktorých sa majú dotknuté subjekty vyjadriť v konaniach pri posudzovaní vplyvov na životné prostredie. Verejné úkony budú realizované až po zrušení mimoriadnej situácie. (tasr, n)

Zdieľať

Opozičná strana Smer považuje návrh na odklad splátky úveru za podvod na ľuďoch, prekáža jej, že úver sa bude aj počas obdobia odkladu ďalej úročiť. K návrhu zákona preto plánuje predložiť pozmeňujúci návrh.

„Vláda slávnostne oznámila, že vybavila u bánk možnosť odkladu splácania úverov. Zistili sme, že v návrhu je jeden obrovský podvod na ľuďoch, vychádza v ústrety bankovému sektoru. Banky sú pripravené súhlasiť s odložením splácania úverov až na deväť mesiacov. Vláda však nepovedala to podstatné, že síce je možné odložiť splácanie konkrétnych splátok úveru, ale počas toho obdobia, keď človek nespláca, mu naďalej idú úroky. Takže na konci dňa zaplatí človek podstatne viac peňazí, ako keby tak neurobil,“ uviedol na tlačovej konferencii poslanec Smeru Robert Fico.

Podľa návrhu zákona banka bude povinná dlžníka informovať o všetkých dôsledkoch odkladu splátok jeho úveru, ktoré môžu nastať a ovplyvniť postavenie spotrebiteľa vo vzťahu k veriteľovi. „Do informácií o dôsledkoch odkladu splátok na spotrebiteľa patria najmä informácie o úročení úveru počas obdobia odkladu splátok a o tom, aká bude výška úrokov, ak odklad splátok bude trvať celé povolené obdobie, informácie o postupe po skončení odkladu, informácie o tom, že dlžník môže začať splácať úver aj počas odkladu splátok, a informácie o tom, čo nastane po uplynutí odkladu splátok. Veriteľ zahrnie do informácií aj ďalšie skutočnosti súvisiace s odkladom splátok, ktoré majú vplyv na celkové náklady spojené s úverom,“ uvádza sa v návrhu zákona.

Toto ustanovenie poslancom Smeru prekáža. „Predložíme komplexný návrh zmeny tohto zákona, ktorý vyslovene zakáže bankám, aby si uplatňovali úroky od ľudí, ktorí využijú možnosť a odložia si splácanie úverov,“ priblížil Fico.

Poslanci strany chcú tiež presadiť to, aby ľudia neboli pod tlakom a mali viac času na podanie žiadosti. Podmienkou odloženia splátok z dôvodu pandémie je, že žiadateľ nesmie byť v omeškaní so splácaním úveru viac ako 30 kalendárnych dní ku dňu doručenia žiadosti. Rovnako tak nesmie byť v omeškaní so sumou najmenej 100 eur pri inom úvere u toho istého veriteľa, ani nesmie byť dlžník ku dňu podania žiadosti o odklad splátok v stave zlyhania.

„Budeme navrhovať, aby to bolo 60 dní, aby neboli pod tlakom. My navrhujeme, aby ten, kto nemal splátku zaplatenú, napríklad 101 eur na kreditnej karte, aby to mohol zaplatiť a požiadať si o odklad splátky,“ priblížil poslanec strany Ladislav Kamenický.

Namieta aj to, že banka bude povinná najneskôr v lehote do dvoch mesiacov od povolenia odkladu splátok informovať dlžníka, ktorý podal žiadosť o odklad splátok, o dôsledkoch tohto kroku. „Banky majú dostatok pracovníkov na to, aby mohli napríklad do siedmich dní od podania žiadosti povedať, ako sa bude tento úver správať. Navrhujeme túto lehotu ustanoviť na sedem dní,“ dodal Kamenický. (tasr)

Zdieľať

Hromadné prepúšťanie 450 ľudí oznámil rakúsky výrobca svetiel do nákladných automobilov ZKW v Krušovciach pri Topoľčanoch. Zamestnáva spolu viac ako 2300 ľudí, 50 pracovníkom v skúšobnej lehote nepredĺži zmluvu.

O hromadnom prepúšťaní informovali Hospodárske noviny.

Zámery podniku pre HN potvrdil aj šéf odborov OZ Kovo v podniku Patrik Mrižo. Doplnil, že primárnym dôvodom konania fabriky, ktorá rástla aj počas krízy v rokoch 2008 až 2012, je absencia vládnych krokov na podporu veľkých firiem.

ZKW začala redukovať výrobu už koncom marca pre pády objednávok. Následne boli zamestnanci na 70 percentách priemernej mzdy. Odbory podľa HN dokonca navrhovali, aby sa zmenilo 70 percent vyplácanej mzdy na 60 percent.

Od 14. apríla má byť vo fabrike päťdňová celozávodná dovolenka.

Zdieľať

Čína vlani podala najviac žiadostí o medzinárodné patenty a po prvý raz prekonala Spojené štáty, ktoré si držali pozíciu svetovej jednotky vyše 40 rokov. Spomedzi firiem predložil najviac žiadostí tretí rok za sebou Huawei.

Správu o patentoch zverejnila svetová organizácia na ochranu duševného vlastníctva WIPO.

Štatistika patentov za rok 2019:

  • celkový počet žiadostí o medzinárodný patent vzrástol o 5,2 % na rekordných 265 800, vyše polovica žiadostí pochádzala z Ázie,
  • Čína podala 58 990 žiadostí, zhruba o tisícku viac než USA, ktoré boli najaktívnejšie od zriadenia globálneho systému patentov v roku 1978,
  • tretia priečka medzi krajinami patrila Japonsku, nasledovali Nemecko a Južná Kórea,
  • z firiem bol najaktívnejší Huawei, za ním Mitsubishi Electric a Samsung Electronics.

Vlastníctvo patentov je všeobecne považované za dôležitý znak hospodárskej sily krajiny a priemyselného know-how.

Za uplynulých 10 rokov vzrástol počet žiadostí o medzinárodné patenty o viac ako dve tretiny. (čtk, reuters)

Zdieľať

Žilinská automobilka Kia darovala Slovensku 200-tisíc eur na nákup pľúcnych ventilátorov. Symbolický šek v tejto hodnote odovzdal dnes prezident automobilky Kyong Jae Lee ministrovi hospodárstva Richardovi Sulíkovi.

Nadácia Kia Motors Slovakia navyše zakúpi štyri kompaktné pojazdné anestéziologické prístroje s ventilátormi pre Univerzitnú nemocnicu v Martine v hodnote viac ako 140 000 eur. V priebehu tohto týždňa začne distribúciu 10 500 rúšok s cieľom zlepšiť ochranu 3500 klientov v 26 zariadeniach pre seniorov v celom žilinskom regióne, doplnila v tlačovej správe.

Sulík počas návštevy uvítal, že Kia začala v pondelok opäť vyrábať v obmedzenej dvojzmennej prevádzke. „Považujem ten včerajší moment za veľmi dôležitý. To je silný signál,“ povedal.

„Väčšina našich zamestnancov má záujem pracovať po tejto prestávke, ku ktorej prišlo,“ povedal Kyong Jae Lee.

Minister hospodárstva Richard Sulík a prezident Kia Motors Slovakia Kyong-Jae Lee. FOTO TASR
Minister hospodárstva Richard Sulík a prezident Kia Motors Slovakia Kyong-Jae Lee. FOTO TASR
Zdieľať

Taliansko by nemalo v blízkej dobe ukončiť prísnu celoštátnu karanténu, myslí si vládny komisár pre núdzové situácie Domenico Arcuri. Spomalenie šírenia koronavírusu v krajine vníma ako „šancu na nadýchnutie“.

Taliani okrem nevyhnutných nákupov nemôžu opúšťať domovy, zatvorené sú podniky a továrne, ktoré nie sú nutné pre chod krajiny.

„Počet ľudí, ktorí prídu o život, bude ďalej rásť. Počas Veľkej noci sa nesmie zabúdať na to, že zomrelo už 16 523 osôb,“ cituje Arcuriho agentúra APA.

Podľa neho by Taliani napriek pomalšiemu pribúdaniu nových prípadov nákazy nemali podliehať ilúziám a myslieť si, že sú len niekoľko krokov pred koncom núdzového stavu a návratom k starým zvyklostiam. (čtk)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať