Najčastejší problém novinárov je, že nemajú biznisové myslenie, vraví Jaroslav Janko z firmy FatChilli

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.
Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.
[Slovenské voľby cez Roberta Fica posilnili vplyv Viktora Orbána v regióne. Maďarský projekt Denníka N Napunk bude ešte dôležitejší a zachránia ho len predplatitelia, ktorých zatiaľ nie je dosť. Podporte kvalitnú a nezávislú žurnalistiku v maďarčine (napunk.sk/2024).]
Spoločnosť FatChilli začínala pred 20 rokmi ako firma zameraná na vývoj webových stránok. Dnes pomáha s reklamným biznisom médiám po celom svete a okrem toho im radí, ako získať aj iné zdroje príjmov.
Firma dlhodobo spolupracuje s Denníkom N na vývoji a implementácii softvéru pre vydavateľov REMP 2030, ktorý používajú mnohé médiá na Slovensku a v zahraničí.
Denník N teraz vstupuje do spoločnosti FatChilli a získa v nej menšinový podiel. „Veríme, že nám to pomôže dostať sa k ďalším nezávislým novinárom a ponúknuť im naše služby,“ vraví v rozhovore riaditeľ FatChilli Jaroslav Janko.
Ako ste sa dostali k práci s médiami?
Keď som vyštudoval Fakultu managementu Univerzity Komenského, myslel som si, že chcem robiť marketing, a nastúpil som do marketingovej agentúry. Tam som veľmi rýchlo zistil, že to nie je to, čo ma baví. Ostal som tam teda len rok a hneď potom som sa dostal k pár chalanom, ktorí sa volali FatChilli. Nastúpil som tam začiatkom roka 2003.
Zakladateľ FatChilli Miloš Slávik sa vrátil z Austrálie, kde robil v segmente predaja nehnuteľností cez internet. Na Slovensko prišiel s tým, že to tu chýba, a preto chce vytvoriť online systém pre maklérov a verejnosť. Spolu s vydavateľstvom Petit Press sme v krátkom čase vybudovali portál reality.sme.sk.
Čo bolo vašou úlohou vo firme?
Bol som projektový manažér. Koordinoval som tím programátorov, spolupracoval som na roadmape produktu a ďalej som ho biznisovo viedol. Začínali sme so SME, ale rýchlo pribudli aj ďalší partneri – Hospodárske noviny, Čas, Zoznam, Slovak Spectator a pár ďalších menších portálov.
Okrem realitného segmentu sme v tom čase spolupracovali aj so Slovenskou televíziou (STV). Navrhli sme koncept a architektúru stránky, snažili sme sa ju modernizovať a pracovali sme na tom, ako spustiť videoarchív. Postupne prichádzali ďalšie projekty, napríklad priame prenosy z majstrovstiev sveta či olympiády. Pre ne sme vytvárali webové špeciály.
Spolupráca s verejnoprávnym médiom čelila v tom čase aj kritike a kontroverziám, web televízie bol dlho zastaraný. Ako sa na to spätne pozeráte?
Peňazí bolo veľmi málo, takže sme vymýšľali, ako veci spraviť za minimálne náklady. Často sa projekty robili za nejaký barter, napríklad za reklamu. Mali sme dokonca nejaký čas aj reláciu v RTVS, ktorej sme boli sponzorom. Týmto spôsobom sme sa postupne dostávali aj k reklame, pretože to niekedy bola jediná možnosť, ako financovať vývoj. V tej dobe sme do vývoja investovali o desiatky percent viac, ako nám bola schopná televízia za prácu zaplatiť.
Ako sa firma FatChilli za 20 rokov fungovania zmenila?
Dlho sme sa hľadali. Najprv sme boli webdizajnérske štúdio, dostávali sme sa k rôznym zákazkám vývoja v rôznych programovacích jazykoch. Prirodzene sme rástli a scvrkávali sa podľa toho, aké projekty sa k nám dostávali.
Okolo roku 2016 sme začali robiť s veľkými technológiami so spoločnosťou Kiwi.com z Brna (predajca leteniek, pozn. red.). Od nich sme sa veľa naučili a zároveň sme rozmýšľali, ako robiť niečo zmysluplné pre spoločnosť, nie iba pre firmu. K médiám sme mali vždy blízko, mali sme skúsenosť s predajom reklamy, a tak sme oslovili spoločnosť Google s tým, že by sme sa radi stali súčasťou ich špecializovaného programu pre vydavateľov. Google nás po čase vzal do skúšobného programu a v roku 2017 nás prijal ako partnera.
Ďalej sme sa teda rozvíjali v segmente reklamy, budovali sme nové optimalizačné technológie a vyvinuli sme vlastné technológie na lepšiu distribúciu reklamy. Chceli sme však médiám rozumieť ešte lepšie. Raz sme boli na prednáške Tomáša Bellu z Denníka N, na ktorej hovoril o monetizačných nástrojoch pre médiá Piano a REMP. Vtedy sme si povedali, že mu chceme pomôcť. Nakoniec sme začali spolupracovať na vývoji REMP-u a dostali sme sa k jeho integrácii u ďalších vydavateľov.
Tento rozhovor vzniká aj preto, lebo Denník N vstupuje ako spoločník do firmy FatChilli. Čo táto zmena pre vás znamená?
Je to len ďalší prirodzený krok, pretože už aj tak úzko spolupracujeme. Veríme, že nám to pomôže dostať sa k ďalším nezávislým novinárom a ponúknuť im naše služby. Užšia spolupráca nám môže pomôcť vybrať médiá, ktorým treba pomôcť, vedieť pre ne nájsť financovanie, odporučiť im tie najlepšie nástroje a pomôcť im pri ich integrácii.
Na čom ešte s Denníkom N spolupracujete?
Pomáhali sme pri