Firemný newsfilter: Košické oceliarne nový majiteľ nezavrie, pekárne to s pohrebmi preháňali a možno ďalší tromf našej výroby áut

Čínsky kapitál na Slovensku už nemusí mať vplyv iba na chystanú košickú fabriku Volva, ktoré vlastní čínske Geely. Spojenie s čínskymi výrobcami elektromobilov totiž zvažuje aj koncern Stellantis so svojou trnavskou fabrikou. Druhý najväčší európsky výrobca automobilov sa tak snaží viac preniknúť na najväčší automobilový trh na svete.
Európa aj Slovensko by mali mať dostatok energií aj počas najbližšej zimy. Vďaka vytvoreniu nových logistických liniek už Rusko nemôže ďalej vydierať starý kontinent zatvorením kohútikov. Európa prežije aj bez dodávok z Ruska.
Končí sa aj závislosť od ruského jadrového paliva, Slovenské elektrárne podpísali finálnu zmluvu s americkým Westinghousom. Ten prispôsobil svoje palivo aj pre sovietske reaktory typu VVER. Do konca budúceho roku má pritom Slovensko v zásobách ešte nakúpené ruské jadrové palivo.
Bilancie dopytu a ponuky sú však stále napnuté a energie z iných častí sveta sú aj drahšie, a tak s ich vyššími cenami musia naďalej rátať aj slovenské firmy.
Drahšia je aj nafta. Jej cena na pumpách v EÚ vzrástla za posledné tri mesiace po očistení od daní skoro o pätinu. Z ľahších neruských druhov ropy sa jej totiž dá vyrobiť menej. Sú bohatšie na benzíny, no problém je, že v nich bola Únia prebytková už aj pred útokmi Ruska na Ukrajinu. Naopak, naftu musí dovážať aj z iných svetadielov.
Drahšia bude pre firmy aj najmenej kvalifikovaná práca. Minimálna mzda sa budúci rok zvýši po dohode firiem a odborov z terajších 700 na 750 eur. Je to ešte o šesť eur viac, než by sa zdvihla automaticky podľa zákona.
Všetko ostatné dôležité z domácich firiem zhrnul Ivan Haluza do 2 100 slov, čo je 9 a pol minúty čítania.
1. Ani jeden z troch vážnych záujemcov o U. S. Steel by košické oceliarne nemusel zavrieť. Skôr ich všetci vylepšia
O prevzatie americkej oceliarskej skupiny U. S. Steel, ktorá vlastní aj košické oceliarne, sa zaujímajú aktuálne až tri veľké oceliarske koncerny, a to dve americké firmy Cleveland-Cliffs a Esmark a indicko-európsky ArcelorMittal.
Ani jeden zo záujemcov by pritom pre kľúčový podnik východného Slovenska nemusel byť zlou voľbou. Nedá sa totiž očakávať, že by slovenský podnik v konkurencii s vlastnými hutami zavrel. Naopak, skôr ho môžu všetci rozvíjať vrátane výmeny starších pecí na koks a uhlie za ekologickejšie elektrické oblúkové pece. Myslí si to skúsený slovenský hutník Peter Kamarás, ktorý v minulosti manažoval a teraz obchoduje so železnou rudou.
Prečo by košické oceliarne mali prežiť:
- Najväčší americký výrobca plechov Cleveland-Cliffs nemá v Európe žiadne výrobné kapacity. Košická firma bude pre neho vítanou posilou na rozvoj nového biznisu v Európe.
- Esmark aktuálne dokonca nemá žiadne vlastné huty. Mal ich iba v minulosti. Na U. S. Steele ho môžu lákať nielen jeho severoamerické oceliarne, ale aj slovenský podnik. Terajší šéf Esmarku James Bouchard bol navyše v minulosti jedným zo záchrancov košického podniku, po jeho nehospodárnom riadení Rezešovcami do nich prilákal práve U. S. Steel. K podniku má Bouchard o to hlbší vzťah.
- ArcelorMittal má síce v Európe viacero fabrík, no nedávno podniky v Česku a Rumunsku predal, lebo to bola podmienka na prevzatie najväčšej európskej oceliarne Ilva v Taliansku. Svoju európsku flotilu si teraz môže chcieť zasa doplniť.
- Košické oceliarne by spestrili jeho európsku produkciu, niektoré finálne výroby mu totiž v európskom portfóliu chýbajú.

Ako sa to môže vyvíjať ďalej – rokovania U. S. Steelu so záujemcami o prebratie sa ešte len rozbiehajú. Prvú konkrétnejšiu ponuku mu zatiaľ podal iba Cleveland-Cliffs, tú U. S. Steel odmietol, no Cleveland-Cliffs ju môže ešte vylepšiť. U. S. Steel sa pritom môže stať ešte atraktívnejším, ak získa od slovenskej vlády z európskych zelených fondov ďalšie zdroje na ekologizáciu. Zatiaľ má na výmenu pecí istú injekciu v objeme vyše 300 miliónov eur.
2. Volvo môže pri Košiciach posilniť výrobu áut aj novou baterkárňou. Rozhodnúť o tom má najneskôr do roka 2027
Švédske Volvo nemusí vo Valalikoch pri Košiciach postaviť iba továreň na výrobu vozidiel. Plánuje tam aj výrobu batérií. Potvrdili to viaceré zdroje blízke tejto investícii a nevylúčil to ani samotný koncern.
Prečo je to dôležité – Slovensko