Denník N

Dokážu svet pred klimatickou krízou zachrániť autá na vodík? (otázky a odpovede)

Toyota je jedna z posledných veľkých automobiliek, ktorá ešte vyvíja osobné autá na vodík. Väčšina iných s ním už nepočíta. Foto - TASR/AP
Toyota je jedna z posledných veľkých automobiliek, ktorá ešte vyvíja osobné autá na vodík. Väčšina iných s ním už nepočíta. Foto – TASR/AP
  • Autá s vodíkovým pohonom nám uhlíkovo neutrálnu budúcnosť nezaručia.
  • Ak sa vodík vyrába z fosílneho paliva, dosah výroby na klímu prakticky neguje nulové emisie pri jeho používaní v doprave.
  • Na vodík netreba úplne zanevrieť, efektívne využitie môže nájsť v oceliarstve alebo v chemickom priemysle.

Kým ešte pred dvomi rokmi bol vodík pre mnohých najväčšou nádejou v prechode na zelenú ekonomiku, dnes je jasné, že pri zohľadnení výroby ani vodíkové palivo nie je také ekologické, ako sa na prvý pohľad zdá.

Veľkolepé plány bývalého ministra hospodárstva Richarda Sulíka z roku 2019, ktoré počítali s miliardovou investíciou do vodíkových technológií, boli v júni tohto roka okresané na 60 miliónov eur. Pôvodne bolo v pláne mať k dispozícii 25 vodíkových čerpačiek a 260 autobusov. Dnes sú čerpačky na celom Slovensku dve a v Bratislave jazdia od augusta prvé štyri autobusy.

Prečo sa zdá, že vodík je dokonalé riešenie klimatickej krízy

Ak sa pozrieme len na to, ako funguje auto poháňané vodíkom, a zanedbáme, odkiaľ sa vodík do auta dostal, má tento plyn nulovú uhlíkovú stopu. Natankujete ho do auta a z neho sa potom vyrobí elektrina v palivových článkoch, ktoré sú zabudované priamo v autách.

Zjednodušene to funguje tak, že do článku sa z nádrže načerpá vodík, ktorý reaguje so vzdušným kyslíkom. Pri ich reakcii vzniká

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Budúcnosť automobilov

Doprava

Klimatická kríza

Životné prostredie

Ekonomika, Slovensko, Svet

Teraz najčítanejšie