Ak vás má podnikanie uživiť, potrebujete mať dobre nastavenú cenu: Ako na to?

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.
Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.
Zrejme všetci malí aj väčší podnikatelia začínajú vlastný biznis s tým, že ním chcú zarobiť minimálne na svoje živobytie. Veľmi dôležitým faktorom pri splnení tejto predstavy je cena, za ktorú svoje služby či tovary predávajú. Podľa akých kritérií ju nastaviť a na čo všetko sa zamerať?
Náklady sú odrazový mostík
Pri stanovovaní primeranej ceny treba brať do úvahy tri základné faktory – náklady, konkurenciu a zákazníka.
Nevyhnutným krokom je teda prehľad vašich výdavkov. Určite neostávajte pri odhadoch a rýchlych počítaniach len tak v hlave. Všetko si v pokoji spíšte. Nejde pritom iba o materiál, prípadne stroj, ktorý ste nevyhnutne museli kúpiť, ale aj o cenu za váš čas.
Odsledujte si konkurenciu
Nezabudnite si spraviť prehľad o tom, za koľko predáva porovnateľný tovar či služby vaša konkurencia. Ak napríklad rozbiehate e-shop, dokážete relatívne rýchlo porovnať ponuku s inými online obchodmi a je pritom jedno, kde na Slovensku majú sídlo.
Pri službách, ako je napríklad kaderníctvo alebo autoopravovňa, sa zamerajte na prevádzky v rovnakej lokalite. Medzi mestom a vidiekom sa môžu ceny značne líšiť, už len v závislosti od ceny nájmu či množstva zákazníkov.
Komu budete predávať?
Predstavte si aj svojich zákazníkov. Kto sú a čo je pre nich podstatné? Zamyslite sa nad nimi v súvislosti so svojimi službami a produktmi. Čakajú rýchle a lacné riešenie alebo budú napríklad potrebovať hlbšie poradenstvo? Koľko sú ochotní za daný tovar či službu zaplatiť? Je ich dostatok na to, aby ste boli ziskoví?
To všetko by sme mali vedieť. Preto sa oplatí urobiť si rešerš. Možno sa vám zídu dostupné štatistiky na internete a poslúži vám aj okruh vašich známych, ktorých sa môžete spýtať alebo urobiť jednoduchý online dotazník a rozoslať ho mailom.
Správna cena nie je jedno číslo, ale interval
Nevyhnutnosťou je podľa odborníka zo spoločnosti Pricewise Petra Krišťáka stanoviť si minimum, za ktoré ste ochotní konkrétne veci robiť a predávať. „To je dolná hranica. Následne sa musíme pozrieť na konkurenciu – to je horná hranica.“ V rámci tohto intervalu môžete podľa neho skúšať vhodné nastavenie. „Efektívna cena teda nie je iba jedna, je to interval.“
Po stanovení ceny nasleduje skúšanie v praxi. Sami uvidíte reakciu zákazníkov. Ak sa otočia a vyberú sa inam, vaša cena je zrejme privysoká. Keď, naopak, drvivá väčšina službu či tovar okamžite kúpi a máte zákazníkov viac, ako stíhate obslúžiť, je na mieste uvažovať nad vyššou sumou.
Dôležitý je aj spôsob platby
Okrem samotnej cenotvorby mnoho malých a stredných podnikateľov ešte stále podceňuje aj konkrétne spôsoby platby. V súčasnej digitálnej dobe by malo byť samozrejmosťou, že okrem hotovosti môže zákazník zaplatiť aj kartou.
Podľa prieskumu spoločnosti VISA z roku 2022 až 63 % slovenských spotrebiteľov využíva pri nákupoch platbu kartou. Podnikatelia, ktorí ponúkajú túto možnosť, pritom majú pozitívny imidž v očiach svojich zákazníkov. Až 82 % ich vďaka tomu považuje za moderných a 77 % ich vníma ako zameraných na zákazníka.
Napriek tomu stále pomerne dosť podnikateľov túto možnosť neponúka. Slováci by pritom uvítali možnosť platiť kartou u lekárov, ale aj na trhoviskách, úradoch či v reštauráciách. Často chýba táto možnosť aj pri remeselných a stavebných službách a v prípade domácich opráv.
Platba kartou by mala byť samozrejmosťou
Platba kartou je výhodná nielen pre zákazníka, ale aj obchodníka. Ušetriť tak môže napríklad na drahšom vklade hotovosti v pobočke banky. Získanie platobného terminálu pritom už nie je nič zložité.
V Tatra banke teraz môže každý malý a stredný podnikateľ požiadať o platobný terminál až na 6 mesiacov bez poplatku. Program je určený pre obchodníkov s kamennou prevádzkou alebo internetovým obchodom, ktorí za posledných 12 mesiacov neprijímali platby kartou. Terminál si môže veľmi jednoducho prepojiť aj s e-Kasou.
Ďalšou z možností je využiť špeciálnu aplikáciu Tatra banka POS. Stačí si ju nainštalovať do smartfónu a vaši zákazníci vám tak zaplatia kartou priamo do vášho mobilu, ktorý slúži ako platobný terminál. Celkovú sumu máte pripísanú na účet už nasledujúci pracovný deň, zákazník môže taktiež platiť mobilom a môže takto pridať aj prepitné.
Účet, ktorý pomôže vášmu podnikaniu
Chcete svoje podnikanie posunúť vpred aj z ďalších stránok? Otvorte si Živnostenský účetTB v Tatra banke a dostanete 100 % zľavu za jeho vedenie až na 12 mesiacov. Založíte si ho aj bez návštevy pobočky, a to na niekoľko klikov. Ak už podnikateľský účet máte v inej banke, môžete si ho preniesť práve do Tatra banky, ktorá všetko vybaví za vás. K novému účtu navyše môžete dostať benefity na rozbeh vášho biznisu v hodnote až 902 eur.
VIAC O ŽIVNOSTENSKOM ÚČTETB V TATRA BANKE
Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].