Týždeň v európskej ekonomike: Poľsko napadlo klimatickú legislatívu, na súde pravdepodobne neuspeje

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.
Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.
[Slovenské voľby cez Roberta Fica posilnili vplyv Viktora Orbána v regióne. Maďarský projekt Denníka N Napunk bude ešte dôležitejší a zachránia ho len predplatitelia, ktorých zatiaľ nie je dosť. Podporte kvalitnú a nezávislú žurnalistiku v maďarčine (napunk.sk/2024).]
- Varšava nechce prísnejší systém obchodovania s emisiami, uhlíkové clo ani koniec registrácií nových áut produkujúcich emisie po 2035
- Štvrtina plastov v nových autách má byť recyklovaná
- Dovoz ruského LNG do Únie rastie
1. Poľsko napadlo klimatickú legislatívu, na súde pravdepodobne neuspeje
Poľská vláda napadla na súde európsku uhlíkovú legislatívu. Ministerka pre klímu a životné prostredie Anna Moskwa 8. augusta oznámila, že krajina požiadala Európsky súdny dvor, aby zrušil nedávnu revíziu európskeho systému obchodovania s emisiami (ETS) a mechanizmus na úpravu uhlíkových hraníc (Carbon Border Adjustment Mechanism – CBAM).
Varšava sa tiež snaží zvrátiť dohodu o „zákaze“ predaja áut so spaľovacím motorom (v skutočnosti nejde o zákaz predaja, vysvetlíme to nižšie) aj nedávno schválený zákon o využívaní pôdy a lesnom hospodárstve (LULUCF), ktorého cieľom je znížiť emisie v sektore poľnohospodárstva a lesníctva.
Prečo je to dôležité?
Reforma Systému obchodovania s emisiami a takzvané uhlíkové clo (nie je to clo, vysvetľujeme to nižšie) sú ťažiskovými opatreniami legislatívneho balíka Fit for 55, ktorým sa Únia snaží obmedziť emisie v energetike a priemysle v strednodobom horizonte a dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do polovice storočia. Ďalšie dve napadnuté legislatívy hrajú rovnakú úlohu v sektore osobnej dopravy a poľnohospodárstva.
Ak by Poľsko uspelo,