Slováci sú k elektromobilom najodmeranejší v EÚ. Na východ od Košíc je infraštruktúra žalostná

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.
Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.
Slovensko je pri prechode na elektrické vozidlá najpomalšie z celej Európskej únie. Odmeranosť Slovákov k novej, ekologickejšie forme pohonu sa snažia využiť v predvolebnom boji aj niektoré politické strany. Poslanci v máji dokonca schválili uznesenie, podľa ktorého má vláda na úrovni EÚ lobovať za autá s klasickými spaľovacími motormi.
Transformácia dopravy na batériovú je pritom v tomto momente neodvratná. V rámci Európskej zelenej dohody sme sa ako členská krajina EÚ zaviazali prispieť ku klimatickej neutralite do roku 2050. V rôznych právnych aktoch sme akceptovali viaceré záväzky vrátane cieľa dosiahnuť 15-percentný podiel nízkoemisných a bezemisných vozidiel na celkovej registrovanej flotile do roku 2025.
Zo všetkých automobilov, ktoré si Európania kúpili v prvej polovici tohto roka, bolo 15 percent elektrických, no na Slovensku bol tento podiel oveľa nižší – len 2,4 percenta.
Podiel elektrických vozidiel na celkovom vozovom parku je navyše naďalej marginálny – 0,4 %. Na porovnanie: v Maďarsku je to 0.5%, v Česku podľa údajov, ktoré získal denník E, 0,8 %, kým v Nemecku je podiel zhruba 2.25 % a v Rakúsku 2.16 %. V Poľsku je síce vo vyše 33-miliónovom vozovom parku zatiaľ celkový podiel elektrických vozidiel nižší, len 0,09 %, no tempo nakupovania nových elektromobilov je tam vyššie než u nás.
Napriek zlým číslam to vyzerá tak, že predaje sa aj u nás odrážajú od dna a počet novoregistrovaných elektromobilov postupne rastie. Za prvých šesť mesiacov tohto roka sa v krajine zaregistrovalo už približne toľko nových osobných a malých úžitkových elektromobilov ako za celý vlaňajší rok: dohromady vyše 1930.

Od optimálneho stavu je Slovensko naďalej veľmi vzdialené a nové elektromobily tu stále majú výrazne nižšie podiely ako v iných krajinách Európskej únie alebo v Číne.
„Sme svetovým lídrom v hustote výroby áut, no sme zároveň na chvoste zavádzania elektromobilov. Ak tu nemáme po ústupe spaľovacích áut jazdiť na koňoch, prístup štátu k elektromobilite sa musí výrazne zmeniť,“ uviedol ešte v úvode tohto roka prezident Zväzu automobilového priemyslu Alexander Matušek.
S elektromobilitou rátajú už aj všetky automobilky, ktoré majú na Slovensku továrne. Aj keď zákaz predaja nových elektromobilov so spaľovacími motormi v Európskej únii začne platiť v roku 2035, viaceré oznamujú, že už o dva roky skôr budú dodávať na európsky trh iba elektrické autá. „Platí, že skôr alebo neskôr budeme musieť všetci prejsť na produkciu plne, elektrických respektíve bezemisných vozidiel, a v Bratislave sme na to pripravení,“ vysvetľuje hovorkyňa Volkswagenu Slovensko Lucia Kovarovič Makayová.
Mnohým môže byť za spaľovákom smutno, ale elektromobil má svoje výhody
Elektrické autá majú mnoho výhod. Sú pre životné prostredie lepšie ako spaľováky, a to aj vtedy, keď sa zaráta ekologická stopa batérií a keď ich poháňa elektrina z uhlia.
Pre niektoré kategórie ľudí sú už dnes elektromobily aj ekonomicky a prakticky výhodnejšie ako vozidlá s výfukom. Sú tichšie, čo sa môže zdať ako zanedbateľný problém, no hluk v mestách poškodzuje naše fyzické aj mentálne zdravie. Produkujú aj menej mikročastíc z bŕzd, ktoré sú takisto zdraviu škodlivé.
Majitelia elektromobilov, s ktorými sme sa rozprávali, tiež chvália, že elektromobily sa hýbu plynulejšie, keďže sa netrhajú pri radení prevodov a nevibrujú, takže šoférovi po dlhej ceste napríklad nebrnia ruky od volantu.
Napriek tomu sa však pri prechode od benzínu a nafty k baterkám objavujú aj pocity neistoty a istá nostalgia, čo sa niektoré strany v predvolebnom boji snažia využiť.

Šoféri majú k svojim spaľovacím autám často emocionálny vzťah. Zhruba tretina vníma svoje auto ako „starého priateľa”, hovoria výsledky dotazníka americkej predajnej platformy CarTrader z roku 2013. Autá sú iný spotrebiteľský tovar ako napríklad televízor, ktorý väčšina z nás vymení bez štipky nostalgie. Popri veľkej finančnej investícii je auto aj sprievodcom svojich majiteľov pri významných životných udalostiach, ako sú svadby, narodenie dieťaťa, promócie alebo aj dovolenky.
Bariérou pre mnohých vodičov je aj nedostatok informácií o riešení praktických problémov – prevádzke, údržbe elektrického vozidla alebo nákladoch na ne.
Hlavným problémom je cena automobilu s batériou. Najmä pri nižších triedach spotrebiteľ musí zaplatiť aj 30 percent navyše oproti rovnakému autu so spaľovacím motorom. Tieto cenové nožnice sa budú časom zatvárať s postupným rozširovaním a zefektívňovaním výroby elektromobilov, cenovým tlakom konkurentov z Číny, ale aj s odchodom najlacnejších spaľovákov z trhu.
Elektromobily by však už o pár rokov mali byť lacnejšie ako dnešné autá so spaľovacími motormi. V prípade malých SUV, ktoré dnes stoja okolo 20-tisíc eur, by sa to malo stať v roku