Denník N

Voľby 2023

Smer
24,69 %
Hlas
16,77 %
PS
12,38 %
OĽaNO, ZĽ, KÚ
8,94 %
KDH
7,49 %
Aliancia
6,01 %
SNS
5,96 %
Republika
5,38 %
SaS
4,44 %
Sme rodina
2,59 %
Demokrati
2,44 %
ĽSNS
0,96 %
KSS
0,39 %
Piráti
0,38 %
Modrí
0,32 %
Maďarské fórum
0,16 %
Princíp
0,09 %
SOS
0,09 %
My Slovensko
0,09 %
Srdce
0,09 %
Karma
0,06 %
Spravodlivosť
0,05 %
SHO
0,05 %
Vlastenecký blok
0,04 %
SDKÚ
0,02 %
Aktualizované 1:00
28,11 % spočítaných okrskov
Prejsť na výsledky

Prečo je na autosalóne v Mníchove toľko čínskych áut? Budú novou kyberhrozbou?

Ilustrácia – T. H. s Midjourney
Ilustrácia – T. H. s Midjourney

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Ako je možné, že Európa so svojou 130-ročnou históriou v automobilovom priemysle stráca pôdu pod nohami? Je už čas kúpiť si elektromobil z Číny? Dostať ich vôbec na Slovensku? A nebudú čínske autá pre Západ podobnou kybernetickou hrozbou ako Huawei?

To všetko sú otázky, ktoré sa objavili aj v súvislosti s práve prebiehajúcim autosalónom v Mníchove, ktorý Číňania ovládli, strašiac európsky priemysel „inváziou“.

Len vlani bola takmer polovica všetkých predaných elektromobilov na svete od čínskych výrobcov a podľa prognóz bude tento podiel len narastať.

Po ovládnutí domáceho trhu, ktorý je najväčším automobilovým trhom na svete, sa čínski výrobcovia automobilov zameriavajú na Európsku úniu, kde budú nové spaľováky s emisiami zakázané o 12 rokov. Do prvej trojice najväčších importérov elektromobilov do EÚ sa Čína dostala už v roku 2021 a jej pozícia sa dramaticky posilňuje.

Čínske automobilky ukázali zuby aj na najväčšom európskom autosalóne v Mníchove, kde na rozdiel od nemeckých neprišli naprázdno. Odhalili nové modely, ktoré prinášajú na európsky trh, zatiaľ čo Mercedes-Benz a BMW predstavili novú generáciu elektrických vozidiel, ktoré sa však na trh dostanú až v roku 2025.

Vzostup čínskych výrobcov elektrických vozidiel je tak ďalším tromfom priemyselnej politiky Pekingu po solárnych paneloch a batériách.

Západné automobilky stratia pre nezastaviteľný nárast ponuky cenovo dostupnejších čínskych elektrických vozidiel až pätinu svojho podielu na svetovom trhu, cituje analytikov UBS Group agentúra Bloomberg.

„Myslím si, že Európania sú dosť vystrašení z toho, ako sa Číňanom bude dariť v Európe,“ povedal pre New York Times Matthias Schmidt, nezávislý analytik trhu s elektromobilmi

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Budúcnosť automobilov

Doprava

Firmy

Technológie

Ekonomika

Teraz najčítanejšie