Denník N

Týždeň v európskej ekonomike: Komisia pripravuje pôdu pre clá na čínske elektromobily

Predsedníčka Európskej komisie (EK) Ursula von der Leyenová prednáša záverečný prejav o stave Európskej únie pred budúcoročnými voľbami do Európskeho parlamentu (EP) na plenárnom zasadnutí EP 13. septembra 2023 v Štrasburgu. Foto – TASR/AP
Predsedníčka Európskej komisie (EK) Ursula von der Leyenová prednáša záverečný prejav o stave Európskej únie pred budúcoročnými voľbami do Európskeho parlamentu (EP) na plenárnom zasadnutí EP 13. septembra 2023 v Štrasburgu. Foto – TASR/AP

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Autori pracujú pre portál Euractiv.sk

  • Únia sa obáva, že čínski výrobcovia podporovaní štátnymi dotáciami vytlačia z trhu európskych.
  • Od „zelenej transformácie priemyslu“ k „podpore konkurencieschopnosti“.
  • Z uvoľnenia pravidiel štátnej pomoci najviac profitovalo Nemecko.

1. Komisia pripravuje pôdu pre zavedenie cla na čínske elektromobily

Predsedníčka eurokomisie Ursula von der Leyenová v prejave roka oznámila, že nehodlá nečinne stáť, kým európsky priemysel z trhu vytlačí ten čínsky, podporovaný štátnymi dotáciami. To sa totiž stalo v prípade solárnych panelov.

Aby to s elektrickými autami nedopadlo rovnako, začína sa vyšetrovanie, ktoré sa môže skončiť uvalením ciel. Podnikateľov sa chystá podporiť aj znížením byrokracie.

O čo ide

EÚ musí do roku 2035 prestať vyrábať autá, ktoré produkujú emisie. V praxi sa veľká časť produkcie teda musí pretransformovať na elektrický pohon, aj keď Nemecko presadilo otvorenie možnosti aj pre syntetické pohonné hmoty do spaľovacích motorov.

Čína však svojich výrobcov dotuje štátnou podporou, európske automobilky tak majú takýmto autám problém konkurovať.

Obchod EÚ – Čína s elektrickými autami

Európska komisia v procese zhodnotí, či čínske subvencie zvýhodňujú do Európy dovážané elektromobily, či to spôsobuje európskym automobilkám škodu a či sa dá dokázať, že táto škoda je spôsobená práve subvenciami.

V ďalšom kroku môže zareagovať dovoznými clami, napríklad pridaním percenta z ceny tovaru, fixnou sumou, nastavením minimálnej dovoznej sumy alebo dohodou o minimálnej sume s exportérom. V minulosti tak Európa reagovala na čínske subvencie na optické káble.

Aké sú reakcie

Po tomto kroku už dlhšie volalo Francúzsko, ale Nemecko sa obávalo eskalovania obchodnej vojny.

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Týždeň v európskej ekonomike

Ekonomika

Teraz najčítanejšie