Denník N

Ekonomický newsfilter: Ak sa rozpočet ozdraví hneď, bude to menej drastické ako po veľkej kríze

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Dobrý deň,

diaľničiari včera otvorili prvú časť severného obchvatu Prešova, druhú začali stavať a tvrdia, že táto autostráda bude pokračovať až po štátnu hranicu s Poľskom.

Tento sľub však treba brať s veľkou rezervou. Na zvyšných 60 kilometrov rýchlocesty R4 štát nemá peniaze, a keby ich aj mal, nemalo by význam, aby ich investoval práve sem a nie do školstva alebo zdravotníctva.

Väčšine úsekov R4 totiž vychádza veľmi nízka návratnosť a diaľničiari by si mali dobre rozmyslieť, ktoré z nich má už teraz význam projektovať. Dlhodobo totiž míňajú zbytočne veľa peňazí na projektovú dokumentáciu, ktorá potom aj tak zostarne, lebo na takú rozsiahlu výstavbu nie sú peniaze. Nekonečne dlho sa projektuje napríklad kysucká diaľnica D3. Aby to s R4 nedopadlo rovnako.

Dnešný Ekonomický newsfilter má 1400 slov, prečítate ho za menej než 6 minút. Pripravili Ján Kováč, Ján Filip a Radoslav Tomek.


1. Po severnom obchvate Prešova už jazdia autá

Stavebné firmy Váhostav a TuCon dokončili štvorkilometrový úsek severného obchvatu Prešova za približne 150 miliónov eur bez DPH. Súčasťou zákazky bol aj kilometrový tunel Bikoš.

Obe firmy v regióne zostanú. Spolu s Euroviou majú postaviť nadväzujúcu časť obchvatu, ktorá bude mať 10 kilometrov a jej súčasťou bude ďalší takmer dvojkilometrový tunel.

NDS k tomu pridala optimistický prísľub, že rýchlostná cesta R4 sa na severe Prešova nekončí, a že chce dať naprojektovať ďalšie úseky smerom na poľskú hranicu. Tu však netreba mať zbytočne veľké očakávania.

Prečo je to dôležité:

  • Na najbližšie roky je naplánovaná výstavba všetkých chýbajúcich úsekov na kysuckej diaľnici D3 a na severnej D1.
  • Rôzni komunálni politici a aktivisti teraz lobujú za to, aby sa výstavba presunula k nim.
  • Často argumentujú tým, že v okolitých štátoch sa vo veľkom stavia a my si urobíme hanbu, keď budeme pozadu. O severnej rýchloceste R4 hovoria, že je súčasťou dôležitého európskeho koridoru, ktorý prepája Baltské a Čierne more. Iní lobisti zase preháňajú o dôležitosti úsekov D1 východne od Košíc.

Ako je to naozaj: Popri výstavbe druhej časti severného obchvatu

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

    Ekonomický newsfilter

    • Ekonomický newsfilter Denníka E píšu skúsení editori Oliver Brunovský, Ján Kováč a Radoslav Tomek
    • Nové vydanie sumáru najdôležitejších udalostí z ekonomiky a spoločnosti vychádza každý deň najneskôr o 7:00 ráno, súčasne so zverejnením na webe posielame aj newslettrovú verziu (aktivujte si odber tu)
    • Do 8:00 ráno garantujeme zverejnenie audioverzie pre predplatiteľov, ktorí si ho môžu vypočuť na webe alebo v aplikácii Denník N
    • Ostatní poslucháči si ho môžu vypočuť po 12:00 na všetkých podcastových platformách

    Ekonomika

    Teraz najčítanejšie