Denník N

Do volieb je mesiac a do vlády sa tlačí obchvat za 1,7 miliardy eur

Zdroj: NDS
Zdroj: NDS

Obria zákazka je na spadnutie. Dokumenty, ktoré hovoria, že ju naozaj potrebujeme a niet výhodnejšej alternatívy, ešte len majú prísť.

V roku 2020 sa budú motoristi premávať po novom obchvate Bratislavy a odtiaľ až po Dunajskú Stredu. Novú cestu postaví a 30 rokov sa o ňu bude starať konzorcium okolo španielskej stavebnej firmy Cintra výmenou za 1,7 miliardy eur.

Takéto rozhodnutie v obrej súťaži mesiac pred voľbami potvrdil štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček.

„Vyhodnotili sme túto najlacnejšiu ponuku za platnú, splnili všetky náležitosti a označili sme spoločnosť Cintra za víťaza súťaže,“ konštatoval Stromček. Definitívne rozhodnutie o zmluve s víťazom však musí dať vláda.

Neskúmajú, kedy sú voľby

Tajomník nevidí žiadny problém v tom, aby sa zmluva na stavbu 59 kilometrov nových diaľnic podpísala a spečatila hoci aj tesne pred voľbami.

„My na ministerstve dopravy neskúmame, kedy sú voľby,“ hovoril Stromček.

O tom, či sa projekt, ktorý si vzal pod patronát, naozaj uzatvorí, však ešte definitívne nie je rozhodnuté.

Môžu prísť námietky

Cintra bola so svojou ponukou najlacnejšia spomedzi štyroch finalistov. Všetci traja neúspešní súťažiaci sa môžu odvolať, na čele s druhou najlacnejšou ponukou od konzorcia okolo francúzskej Vinci, a odkloniť tak podpis zmlúv do budúceho volebného obdobia.

Neúspešní súťažiaci skonštatovali, že zatiaľ celú vec nekomentujú alebo že nebudú s ministerstvom komunikovať cez médiá.

Kde má kto stavať

  • Štát ide stavať 27 km D4 od Rače po Jarovce a 32 km cesty R7 z Bratislavy po Dunajskú Stredu.
  • O zákazku súťažili štyri konzorciá okolo firiem: Cintra, Vinci, Hochtief a Strabag.
  • Najlacnejšia bola Cintra s ročnou splátkou 56,72 mil. eur, za ňou Vinci s ponukou 69,01 mil. eur, potom Hochtief 76,78 mil. eur a Strabag s cenou 91,04 mil. eur. Zmluva je na 30 rokov. 
  • Na našom trhu doposiaľ Cintra veľké zákazky nerobila. Pôsobí v Kanade, Čile, Írsku, Spojených štátoch, Portugalsku a, samozrejme, v Španielsku. Momentálne prevádzkuje podľa Wikipédie 23 diaľnic v celkovej dĺžke takmer 3-tisíc kilometrov.

Ak bude ministerstvo chcieť zákazku silou-mocou dotlačiť do finále v čase, keď sa má už len „kúriť a svietiť“, môže byť teoreticky aj ľahko vydierateľné zo strany menej úspešných uchádzačov, aby súťaž nenapadli.

„Do dnešného dňa nebola jedna jediná námietka. Ak by to dnes niekto urobil, brali by sme to ako vybavovanie si účtov v rámci ich globálneho ekonomického sveta,“ komentoval Stromček.

Oznámili výsledok, ktorý je neistý

Toto nie je jediná bariéra, ktorá delí obchvat od podpisu zmluvy. Čaká sa, čo na to všetko povie ministerstvo financií a potom vo finále vláda.

Ministerstvo financií teraz študuje analýzu, v ktorej Stromčekov tím porovnáva, či a ako veľmi obchvat potrebujeme a ako ho stavať.

Aktuálny projekt počíta s tým, že víťazný stavbár cestu nielen postaví, ale sám si namiesto štátu aj požičia na jej stavbu. Ďalej bude nové kilometre udržiavať a prevádzkovať. Výmenou za to bude dostávať od štátu po 56,72 milióna eur ročne, čiže dokopy za služby počas 30 rokov 1,7 miliardy eur.

Tento systém sa volá PPP a spravidla je to drahšie, než keď si štát tradične vyberie stavbára a zaplatí mu za diaľnicu. PPP by malo byť výhodné vtedy, keď štát sám nemá dosť peňazí v hotovosti a neskoršia výstavba v tradičnom móde by znamenala zbytočné straty na životoch, viac dopravných nehôd či väčšiu spotrebu paliva, ktoré vyvážia vyššie ceny PPP.

Prekrútené analýzy

Tieto veličiny pôvodné analýzy ministerstva dopravy výrazne skresľovali, teraz urobili nové, opierajúce sa o aktuálnejšie údaje o tom, či by vôbec po novej D4 jazdilo dosť áut a či by, naopak, nezostala poloprázdna, zatiaľ čo dopravné zápchy v Bratislave by zostali.

Inak povedané, opäť sa len čaká, kým nové dáta niekto zhodnotí, a potom sa zverejnia na verejnú debatu. Až z ďalších dokumentov sa tak verejnosť dozvie, čo všetko sa vlastne analyzovalo, aby sa 1,7 miliardy neminulo neefektívne, a či by nestačilo v Bratislave skôr urobiť iné zmeny a investície v hromadnej doprave, než stavať diaľnicu.

Inštitút INEKO upozorňuje, že samotný obchvat, diaľnica D4, nemusí dostatočne odľahčiť preťažené cesty v Bratislave. Hoci niektorým pomôže, iným priťaží ešte viac. Nateraz podľa jeho analytikov určite je potrebné stavať úsek R7 z Bratislavy po Šamorín.
Rozhodnutiu o obchvate D4 by malo predchádzať porovnanie nákladov a prínosov na jeho realizáciu s inými možnosťami odľahčenia ciest v hlavnom meste, tvrdí INEKO.

Opozičný poslanec Pavol Zajac (KDH) si myslí, že jeden mesiac do volieb je príliš krátky čas na to, aby sa celý projekt analyzoval, zvlášť preto, že odkedy sa súťaž vypísala, parametre diaľnice sa zmenili, napríklad sa zúžila.

„Čas do marcových parlamentných volieb je príliš krátky na to, aby táto diskusia a posúdenie boli dostatočne primerané k dosahu na naše verejné výdavky na ďalších 30 rokov,“ povedal Zajac.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

    Obchvat Bratislavy

    Ekonomika

    Teraz najčítanejšie