Denník N

Lobing automobiliek bol silnejší než argument, že výfukové plyny zabíjajú desaťtisíce ľudí

Kľúčové sektory vrátane dopravy by sa mali stať prakticky bezemisné. Ilustračné foto N - Tomáš Benedikovič
Kľúčové sektory vrátane dopravy by sa mali stať prakticky bezemisné. Ilustračné foto N – Tomáš Benedikovič

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

  • Automobilky nebudú musieť pred ukončením predaja „spaľovákov“ v EÚ výrazne modernizovať ich motory.
  • V EÚ zomiera na znečistenie z dopravy 50- až 70-tisíc ľudí ročne, čo je dva až trikrát viac, než pri dopravných nehodách.
  • Európska komisia navrhovala sprísnenie limitov v reakcii na kauzu Dieselgate, ktorá odhalila, že automobilky podvádzajú pri emisných kontrolách.

Ministri členských krajín v utorok odsúhlasili oklieštenú verziu emisnej normy Euro 7, ktorá sa týka osobných aj nákladných áut. Dá sa to považovať za víťazstvo automobilového priemyslu, ktorý pôvodnú verziu Európskej komisie kritizoval.

Kompromisný návrh sprostredkovalo Španielsko, ktoré Rade EÚ predsedá od augusta. Slovensko hlasovalo za návrh spoločne s inými automobilovými krajinami vrátane Francúzska, Talianska a Českej republiky. Proti oklieštenej verzii bolo iba Dánsko a Luxembursko. Štyri krajiny vrátane Nemecka sa zdržali.

Ak návrh, ktorý prijali členské štáty, schváli ešte aj Európsky parlament, norma Euro 7 prakticky ponechá v platnosti doterajšie limity pre výfukové plyny v prípade osobných áut aj dodávok. O niečo vyššie požiadavky sa budú týkať len nákladných áut.

Najväčšou zmenou by mali byť nové limity na mikroskopické čiastočky, ktoré vznikajú pri brzdení. Novinkou budú štandardy na minimálnu výdrž batérií v elektromobiloch.

Kritici hovoria, že zisk koncernov dostal prednosť pred ochranou ľudských životov.

Ako sa po prijatí Euro 7 zmenia autá so spaľovacími motormi

  • Euro 7 nahradí doterajšie štandardy Euro 6 a Euro VI. Rímskou číslicou sa označovala verzia pre nákladné autá, po novom bude už iba jeden predpis.
  • Pôvodný návrh Komisie počítal s tým, že pre osobné autá a ľahké úžitkové vozidlá budú platiť prísnejšie limity na oxidy dusíka, takzvané noxy, ktoré stáli v centre emisnej kauzy Dieselgate. Podľa schváleného kompromisného návrhu budú

    Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

    Automobilový priemysel

    Budúcnosť automobilov

    Doprava

    Zdravotníctvo

    Životné prostredie

    Ekonomika, Slovensko, Zdravie

    Teraz najčítanejšie