Denník N

Čo nás ovplyvňuje, keď nakupujeme na internete

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Dobrý deň, čítate ďalšie vydanie newslettra Marš, ktorý vychádza každé dva týždne aj na stránkach Denníka N. V tomto vydaní sa dozviete, že cena a znalosť značky najviac ovplyvňujú naše nákupné rozhodnutia. No dôležité sú aj rôzne behaviorálne faktory, ktoré zvyšujú našu dôveru.

Zdroj: Ivan Samkov - Pexels
Ilustračné foto – Ivan Samkov/Pexels

Podľa čoho sa ľudia rozhodujú, keď nakupujú na internete?

Na túto otázku hľadal odpoveď výskum, ktorý zrealizoval Google pred pár rokmi a o ktorom som už písal. Výskumníci analyzovali správanie tisícok spotrebiteľov a na základe toho identifikovali oblasti, ktoré ich dokážu najviac ovplyvniť, aby prestali objavovať a porovnávať produkty a rýchlejšie dokončili nákup. Teraz tento výskum v Google aktualizovali a zamerali sa aj na ďalšiu oblasť – ako presvedčiť spotrebiteľov na internete.

Pri nákupe je pre nás kľúčová dôvera – chceme mať istotu, že výber, ktorý sa chystáme urobiť, bude zodpovedať našim potrebám. Keď získame kvalitné a presvedčivé informácie o produkte, tak naša dôvera rýchlo rastie. Ak sa kvalita informácií zhorší, dôvera sa môže rýchlo znížiť.

Čo teda pomáha zvyšovať dôveru? Z výsledkov výskumu vyplýva, že je toho naozaj veľa, vyberám tie najzaujímavejšie faktory:

  • Máme tendenciu rozhodovať sa skôr na základe pocitov a našej obrazotvornosti než na základe racionálnych dôvodov.
  • Hľadáme referenčné body (kotvy), o ktoré sa môžeme oprieť pri rozhodovaní. Kotvy môžu byť postavené na cenovom rozpätí, minulých skúsenostiach alebo spoločenských normách.
  • Ovplyvňujú nás autority a máme tendenciu im veriť viac. V reklame sú to napríklad odborníci, celebrity alebo známe osobnosti.
  • Správame sa stádovito a ovplyvňujú nás dobré hodnotenia a pozitívne recenzie od iných ľudí.
  • Vyhovuje nám, keď sú informácie prezentované spôsobom, ktorý si vyžaduje minimálnu kognitívnu kapacitu, a umožňujú nám robiť automatické rozhodnutie riadené inštinktom a skúsenosťami.
  • V nakupovaní máme tendenciu vybrať si ten produkt, ktorý bol pre nás „predvolený“.
  • Naše rozhodnutie urýchli skrátenie času dodania alebo ak máme možnosť, aby sme si tovar mohli vyzdvihnúť sami.
  • Preceňujeme a neradi strácame to, čo už máme. Máme tendenciu nadhodnocovať bezplatné produkty a darčeky, ktoré dostaneme.
  • Naše rozhodnutia a preferencie sú ovplyvnené tým, ako sú nám informácie prezentované a rámcované. Je rozdiel, ak je potravina prezentovaná tak, že „obsahuje 10 % tuku“ alebo „je z 90 % bez tuku“. Výrobok je rovnaký, ale naša reakcia môžu byť veľmi odlišná.
  • Pozitívne vnímanie môže výrazne ovplyvniť naše vnímanie „susedných“ produktov. To môže byť užitočné pri zavádzaní nových produktov, ak ich začleníme do existujúcich ekosystémov alebo spolupracujeme s obľúbenými značkami.
  • Efekt IKEA: často pripisujeme neprimerane vysokú hodnotu výrobkom, ktoré sme si vytvorili sami alebo sme sa na ich vytvorení podieľali.
  • Opakované vystavovanie sa niečomu spôsobuje, že z toho máme pozitívnejší pocit.
  • Myslíme si, že väčší výber je lepší, ale spôsobuje nám rozhodovaciu paralýzu. Rozhodnutia sa tak stávajú menej pravdepodobnými a spokojnosť s výberom môže klesnúť.
  • Pripisujeme vyššiu hodnotu predmetom, ktorých je málo, a nižšiu hodnotu tým, ktorých je veľa.
Aplikácia v praxi na webovej stránke. Zdroj – Think with Google

Tieto kognitívne skreslenia poznáme už dlhšie a nová štúdia potvrdila, že ovplyvňujú aj naše nákupné správanie na internete. Aký veľký je tento vplyv? To, či si niečo kúpime alebo nekúpime, najviac ovplyvňuje

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Google

Marš

Obchod

Ekonomika

Teraz najčítanejšie