Denník N

Mediabriefing logoMediaBrífing: Penta posilnila svoj atómový kufrík, nákup Nového Času nemohol protimonopolný úrad zastaviť

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

V dnešnom MediaBrífingu sa okrem iného dočítate:

  • prečo protimonopolný úrad nestopol predaj Nového Času;
  • policajný šéf Hamran zvýšil ochranu novinárov;
  • časopis Emma súcití s agresorom, lebo je to rebel;
  • a ďalšie správy o médiách a internete.
Ilustračné foto – N

Prečo protimonopolný úrad nestopol predaj Nového Času

Ovládnutie najčítanejšieho slovenského denníka Nový Čas finančnou skupinou Penta bolo tento týždeň na okraji záujmu verejnosti. Pritom ide o udalosť, ktorá môže mať ešte vážne dôsledky. Navyše poukazuje na nedostatky pri kontrole koncentrácie médií.

Vydavateľstvo News and Media Holding (NMH) vlastnené Pentou už vydáva denník Plus 1 deň a portál Pluska.sk, teraz k nim získalo aj hlavnú konkurenciu – Nový Čas a portál Čas.sk. NMH tak posilnilo svoju pozíciu na trhu.

Transakciu pritom vôbec neposudzoval Protimonopolný úrad (PMÚ).

Prečo? Úrad má skúmať, či fúzia firiem nemôže mať negatívny vplyv na hospodársku súťaž. Ak áno, môže transakciu stopnúť. „Transakcia vzhľadom na veľkosť obratových kritérií nepodlieha oznámeniu protimonopolnému úradu,“ oznámilo NMH.

Podľa zákona musia firmy ohlásiť PMÚ svoje spájanie, len ak by mali ročný obrat spolu viac ako 46 miliónov eur a každá zo strán aspoň 14 miliónov. NMH a firma FPD Media podnikateľa Antona Siekela, ktorá Nový Čas predávala, tieto kritériá síce tesne, ale dodržali. Nemuseli teda protimonopolnému úradu nič hlásiť.

Tieto pravidlá majú svoje výhody aj nevýhody, vysvetľuje Peter Silanič, odborník na hospodársku súťaž z Ekonomickej univerzity. „Výhodou je pomerne silná právna istota,“ vraví. Firmy si vedia so 100-percentnou istotou samy posúdiť, či ich obraty spĺňajú alebo nespĺňajú tieto kritériá.

Ak by sa namiesto obratov brali do úvahy trhové podiely, vznikali by podľa Silaniča pochybnosti o tom, čo je vlastne trh. Niekto by mohol povedať, že na trhu bulvárnych denníkov už má Penta dominantné postavenie, iný by namietal, že trhom sú všetky tlačené médiá, a tam by to už nebolo také dramatické.

„Takéto riešenie by teda spôsobovalo veľkú právnu neistotu v tom, či strany koncentrácie majú alebo nemajú koncentráciu oznamovať PMÚ,“ dodáva Silanič.

Anton Siekel. Foto – TASR
  • Otázkou zostáva, či si Penta a Siekel optimalizovali účtovníctvo tak, aby sa vyhli protimonopolnému konaniu. „V prípade takýchto hraničných situácií si môže PMÚ z vlastnej iniciatívy pozrieť obraty firiem za niekoľko rokov spätne. V prípade, že by tam bol viditeľný skok smerom nadol, môže spustiť šetrenie,“ vysvetľuje Silanič. Pekárne Andreja Babiša tak napríklad tento rok dostali pokutu 21 miliónov eur.
  • NMH aj FPD Media však mali v posledných rokoch podľa Finstatu stabilné tržby. Siekelova firma v niektorých rokoch len mierne prekročila spomínanú 14-miliónovú hranicu. V tejto sume sú popri Novom Čase aj iné tituly, ktoré Penta nekupuje.
  • Siekel Pente nepredal médiá Žilinský večerník a Nový Čas Nedeľa. Dôvody nie sú známe, ale je možné, že aj týmto spôsobom sa chceli obe firmy poistiť, aby transakcia nebola príliš veľká a aby sa o ňu protimonopolní úradníci nezaujímali.
  • „Je legitímne právo NMH rozhodnúť sa, čo idú a nejdú kúpiť. Bez znalosti ďalších okolností a podmienok transakcie to nemožno považovať za účelový postup,“ vraví právnik Tomáš Grell z advokátskej kancelárie TaylorWessing. „No v zákone o ochrane hospodárskej súťaže je aj ustanovenie, ktoré hovorí o tom, že ak by napríklad v priebehu najbližších dvoch rokov dokúpili zvyšok spoločnosti, tak sa to považuje za jednu transakciu a obraty by sa skúmali v celku,“ dodáva.

Čo bude ďalej: Právnik vysvetľuje, že úradníci môžu ešte stále konať. „To, že firmy tvrdia, že neboli splnené obratové kritériá, je ich tvrdením. V praxi sa však stáva, že

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Médiá

Mediabriefing logoMediaBrífing

Ekonomika, Komentáre

Teraz najčítanejšie