Denník N

Štát znížil DPH aj na mäso, o ktoré nie je záujem, obchody ho preto nemajú

Foto - TASR
Foto – TASR

S januárovým poklesom sadzby DPH sa viac mäsa kôz, oviec či králikov do obchodu veľkých reťazcov nedostalo. Záujem o hydinu sa však mierne zvýšil.

Štát znížil od januára sadzbu DPH na vybrané potraviny z 20 na 10 percent. No niektoré druhy potravín, ktoré do zníženej sadzby preradil, zákazníci v obchodoch, kde najčastejšie nakupujú, ani nenájdu.

Priznal to aj minister pôdohospodárstva Ľubomír Jahnátek pri hodnotení, ako premietli obchodníci nižšiu sadzbu DPH do cien potravín. Keď vymenúval, ako klesli ceny začiatkom roka, mäso z kôz mu vo výpočte úplne chýbalo.

Kontrolné hliadky ho v desiatich reťazcov, ktoré monitorujú, podľa Jahnátka vôbec neobjavili. „V januári sme nenašli ani jeden výrobok mäsa z kôz,“ povedal.

Ľudia si ho nepýtajú

Oslovení obchodníci potvrdzujú, že kozie mäso nemajú na pultoch. Vravia, že o tento druh mäsa nie je záujem.

„Kozie mäso v súčasnosti nepredávame, neevidujeme po ňom žiadny dopyt. Ani zo strany producentov sme nezaznamenali ponuku na jeho dodávky,“ vraví Albena Georgieva, prevádzková riaditeľka spoločnosti Billa Slovensko.

Podobne aj Kaufland tvrdí, že o toto mäso doteraz nezaregistroval žiaden záujem zákazníkov. „Preto ho v sortimente nevedieme,“ povedala Júlia Piterková z reťazca.

Z rovnakého dôvodu nie je kozie mäso ani na pultoch obchodov Moja Samoška či Terno. Chýba aj v ponuke najväčšieho domáceho reťazca.

„Ide o veľmi špecifický druh mäsa, na ktorý nie je spotrebiteľ zvyknutý. V súčasnosti ho nemáme v centrálnej ponuke a zákazník ho môže skôr nájsť v špeciálnych predajniach mäsa,“ vysvetľuje Gabriel Csollár, predseda predstavenstva COOP Jednota Slovenska.

Nie je pritom pravda, že by zákazníci nemali záujem o kozie mliečne výrobky, viaceré reťazce preto predávajú kozie syry či jogurty. Na ne však štát, podobne ako na ďalšie mliečne produkty s výnimkou masla a mlieka, DPH neznížil.

Nižšia spotreba, menší výpadok

S tým, že tento druh mäsa, podobne ako mäso z oviec či králikov, nebude ani po znížení DPH hrať v predaji významnú rolu, rátali aj vládni analytici. Vychádzali totiž z čísiel jeho slabšieho doterajšieho predaja v našich obchodoch.

Keď Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií rátal, aký vplyv bude mať zníženie sadzby DPH na tohtoročný výnos dane, prognózoval pri týchto troch druhoch mäsa spolu výpadok na dani len niečo vyše 200-tisíc eur. Pri každom z ďalších druhov mäsa, vrátane rýb, očakáva, že bude po znížení DPH výnos na dani o milióny eur nižší.

 Odhad vplyvu zníženej DPH na výnos dane v roku 2016 (EUR)
  • Mäso z hovädzích zvierat: 4,186 mil.
  • Mäso zo svíň: 18,795 mil.
  • Mäso z oviec, kôz, králikov: 207 000 eur
  • Mäso a jedlé droby z hydiny: 16,986 mil. eur
  • Ryby: 3, 326 mil. eur

Zdroj: IFP 

Mäso z oviec a králikov sa totiž dostane do predaja veľkých sietí len o niečo častejšie ako mäso z kôz. Ak mäso z kôz v predaji reťazcov nie je vôbec, mäso z oviec a králikov sa na ich pultoch objaví častejšie, ale tiež tam nie je celoročne.

Podobne je na tom jahňacie mäso, ktoré sa v obchodoch objavuje najmä pred Veľkou nocou. „Dlhodobo ho v ponuke nemáme, pretože počas roka oň nie je záujem,“ vraví Piterková z Kauflandu.

Reťazec Billa tvrdí, že ani králik, podobne ako hus či kačka nie sú súčasťou bežného jedálneho lístka domácností, no sú jeho žiadaným spestrením. Preto ich pravidelne zaraďuje do ponuky.

Hydinu kupovali o niečo viac

Aj keď je po niečo vyše mesiaci skoro na hodnotenie vplyvu nižšej sadzby DPH na predaj, niektorí obchodníci tvrdia, že zaregistrovali vyšší záujem o potraviny, ktoré pre nižšiu DPH zlacneli. Pri niektorých potravinách je to však aj preto, že ceny vybraných produktov reťazce upravili nadol výraznejšie, ako museli.

„Rast dopytu sme podporili aj tým, že ceny mäsa a ďalších produktov, na ktoré sa vzťahovala osobitá DPH, sme znížili nad rámec zákona. V januári sme tak v porovnaní s minulým rokom zaznamenali niekoľkopercentný nárast objemu predaného mäsa,“ vraví Georgieva z reťazca Billa.

V Bille zaznamenali v januári vyšší záujem o kuracie mäso,  v COOP Jednote stúpol predaj chladenej hydiny, ale aj červeného mäsa. Aj v tomto reťazci bo podľa Csollára predaj ovplyvnený predovšetkým podpornou aktivitou, teda akciou. 

No nárast záujmu o kúpu mäsa po poklese sadzby DPH nepotvrdzujú všetky reťazce. „Zvýšený záujem o mäso po znížení DPH sa u našich zákazníkov neprejavil,“ povedal Oto Lanc, generálny riaditeľ Terno Group.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

    DPH na potraviny

    Ekonomika

    Teraz najčítanejšie