Denník N

Kiskov syn: Rád by som investoval doma, ale za sľubnými firmami musím na Balkán

Andrej Kiska mladší (30) vyštudoval University of Virginia, po škole pôsobil ako analytik pražskej firmy Benson Oak, dnes je partnerom spoločnosti Credo Ventures. Foto – archív A. Kisku
Andrej Kiska mladší (30) vyštudoval University of Virginia, po škole pôsobil ako analytik pražskej firmy Benson Oak, dnes je partnerom spoločnosti Credo Ventures. Foto – archív A. Kisku

Investor Andrej Kiska junior práve dokončil jeden zo svojich najlepších obchodov. So svojimi spoločníkmi vložil peniaze do projektu, ktorý kúpili Američania za sto miliónov dolárov.

Výroba tričiek na prvý pohľad nevyzerá ako odvetvie, na ktorom by sa dalo raketovo zbohatnúť. Projekt Represent.com to však dokázal. Služba, ktorú spoluzakladal Slovák Andrej Pančík, umožňuje známym športovcom alebo hollywoodskym hviezdam, aby si jednoduchým spôsobom vytvárali reklamné predmety, a tie následne predávali fanúšikom.

Rozbehnúť tento projekt pomáhali investori z pražskej spoločnosti Credo Ventures, medzi ktorých patrí aj ANDREJ KISKA junior. Pred niekoľkými dňami ho za 100 miliónov dolárov kúpila americká firma CustomInk. „Príbeh Representu ukazuje, že aj Slováci vedia zakladať startupy, ktoré majú globálny potenciál,“ hovorí Kiska.

Dokončili ste práve svoj najlepší obchod?

Môžem určite povedať, že sme dokončili jeden z našich najlepších projektov.

So spoločníkmi ste vlani investovali do projektu Represent, ktorý teraz kúpili Američania za 100 miliónov dolárov. To vyzerá ako projekt snov.

Nám niečo takéto vyšlo už druhýkrát. Prvým veľkým úspechom bolo, keď sme investovali do českej firmy Cognitive Security, ktorú v roku 2013 prevzal americký počítačový gigant Cisco. Ale nie je to úspech len pre nás. Tieto príbehy ukazujú, že aj v našich končinách môžu vznikať startupy, ktoré majú globálny potenciál. A že startupisti nie sú len ľudia, ktorí majú veľké reči a nič viac.

Represent založil Slovák Andrej Pančík s dvomi spolužiakmi z Oxfordu. Vybudovali službu, ktorá umožňuje slávnym ľuďom navrhovať si výrobu a distribúciu vlastných reklamných predmetov. Čím vás projekt oslovil, že ste doň vložili peniaze?

V prvom rade nadväzoval na úspešnú službu s názvom Prizeo. Tá je určená pre charity a zameriava sa na takzvaný crowdfunding, pri ktorom si ľudia kupujú napríklad tričká s portrétmi celebrít, a tým sa skladajú na dobrú vec.

Represent bol nový v tom, že tento model preniesol priamo k týmto hviezdam. Ponúkol im možnosť, aby si samy nadizajnovali tričko alebo hrnček a výťažok z ich predaja venovali napríklad charite alebo ho využili inak. Časom do projektu investoval napríklad hollywoodsky herec Ashton Kutcher alebo basketbalista Kobe Bryant, čo ho, samozrejme, obrovsky zviditeľnilo.

prizeo1
Firmu Represent.com založil v lete 2014 Slovák Andrej Pančík (v strede) spolu so svojimi spolužiakmi z Oxfordu Bryanom Baumom a Leom Siegalom. Foto – Prizeo

Bola myšlienka, že si kampane môžu vytvárať priamo celebrity, taká prevratná?

Áno, pretože podobné kampane vyžadujú veľa času, ktorý hviezdy, pochopiteľne, nemajú. Niekto totiž musí navrhnúť tričko, ďalej ho musí spropagovať medzi fanúšikmi, musí ho začať predávať, manažovať objednávky a podobne. To by, samozrejme, nejakého Kobeho Bryanta nebavilo, musel by si preto za značné peniaze najať profesionálnu agentúru. V Represente ponúkli jednoduché počítačové riešenie, kde celebrita len pošle vlastné fotky alebo logá, a oni už urobia všetko podstatné.

Výnosy z týchto kampaní majú ísť na charitu, pritom vďaka nim raketovo zbohatne firma, ktorá ich zabezpečuje. Nejde to proti sebe?

Tak v prvom rade kampane, ktoré manažuje Represent, nie sú len charitatívne. Ten projekt je otvorený každému. Jeho služby môže využívať napríklad Dobrý anjel, rovnako ako niekto, kto chce robiť výlučne len komerčné veci. Represent má z toho nejakú maržu a účtuje si i nejaký poplatok za manažovanie takejto kampane.

Koľko na tomto projekte zarobila vaša firma Credo Ventures, ktorá doň investovala?

Môžem povedať, že spolu s ďalšími investormi sme tento projekt podporili v niekoľkých kolách celkovou sumou šesť miliónov dolárov. Ročné zhodnotenie investície bolo potom v stovkách percent.

Hovorí sa, že z desiatich investícií do startupov vyjde jedna. Ako je to vo vašom prípade?

Záleží, ako sa na to pozeráme. Sú, samozrejme, „success stories“, ako je práve Represent, ktoré urobia takéto obrovské zhodnotenie, čo môže byť naozaj jeden príbeh z desiatich. To však neznamená, že všetky ostatné sú prepadáky.

Do koľkých projektov ste zatiaľ investovali?

Do dvadsiatich troch. Represent a Cognitive Security boli tie megaúspešné projekty, ďalšie dva boli relatívne úspešné a dva sa ukázali ako neúspešné. Ostatné sú stále v behu. V tomto smere máme podobnú bilanciu, akú majú aj veľké fondy v USA.

Ako sme na tom so startupmi na Slovensku? Stále pozadu?

Obávam sa, že áno. V porovnaní napríklad s českou scénou sme pozadu minimálne o pár rokov. Pokiaľ by sme hovorili o slovenských startupoch, ktoré môžu byť oceňované v desiatkach miliónov, tak mi napadá len Pixel Federation (vývojári hier pre užívateľov Facebooku), ďalej firma Sygic (vývojári GPS navigácií) a možno ešte jedna-dve navyše.

V Česku sú na tom oveľa lepšie. Vyrástol tu už celý rad startupov, napríklad firmy okolo investora Romana Staněka, ktoré už prilákali investície v hodnote 100 miliónov dolárov, firma Socialbakers, ktorá získala viac než 35 miliónov alebo nami podporená firma Apiary. V Česku je už skrátka celá generácia úspešných startupistov, ktorá na Slovensku ešte len vyrastá.

Napríklad investor Jozef Šovčík nám v rozhovore povedal, že na Slovensku je prebytok peňazí, ktoré by sa mohli vložiť do startupov, ale chýbajú dobré projekty. Súhlasili by ste s tým?

Áno, myslím si, že to sedí. Momentálne je tých peňazí na slovenskom trhu naozaj veľa, ak to porovnáme s tým, koľko je u nás zaujímavých projektov. To hovorím z vlastnej skúsenosti. Mňa by tiež viac bavilo investovať na Slovensku, ale mnohonásobne viac peňazí investujeme v Česku. A popritom musíme ďalšie príležitosti hľadať ešte v Slovinsku, Rumunsku, Bulharsku a inde.

Pôsobíte vo firme Credo Ventures, ktorá sídli v Prahe. Tam má svoju prevádzku i spomínaný Represent. Prečo podnikáte v Česku?

To je taký princíp snehovej gule, ktorý má nejakú zotrvačnosť. V Česku sa po revolúcii objavilo viac globálnych úspechov než na Slovensku. Na jeden slovenský Eset pripadá v Česku Avast, AVG, RSJ, Seznam a ďalší. Ľudia z takýchto firiem zvyknú po čase začínať s novými projektmi, pretože majú už patričné know-how. A na to sa nabaľuje celá komunita vrátane nás investorov.

To nie je pre Slovensko dobrá správa.

Pre Slovensko môže byť dobrou správou práve úspech, akým je Represent. Slovenská startupová komunita vďaka nemu vidí, že sa dá preraziť vo svete. V samotnom Represente navyše pôsobí viacero Slovákov na dôležitých miestach. Okrem spoluzakladateľa Andeja Pančíka je tam napríklad šéf vývoja Juraj Masár a ďalší. Myslím, že väčšinu ich pražského tímu tvoria Slováci. Aj oni môžu časom rozbiehať svoje vlastné projekty. Jednoducho takéto príbehy vychovávajú skupinu mladých Slovákov, ktorí vedia, ako sa robí globálny biznis.

kiska kiska
Budúci prezident so svojím synom Andrejom a s dcérou Natáliou počas prezidentskej kampane. Foto – Archív A. Kisku

Môže tomu nejako pomôcť štát?

To je otázka. Napríklad firmy ako Represent a Cognitive Security, do ktorých sme investovali, vyrástli bez akejkoľvek štátnej pomoci alebo dotácií z eurofondov. Štát by podľa môjho názoru určite nemal do startupov priamo investovať.

Prečo?

Štát má síce veľké zdroje, ale štátni predstavitelia tomuto podnikaniu obvykle veľmi nerozumejú. Takže by sa to mohlo skončiť všelijako. Štát by mohol pomôcť skôr v iných veciach, napríklad zjednodušiť pravidlá pre zakladanie akciových spoločností, čo by tomu ekosystému prospelo.

Vy sa v tomto odvetví pohybujete od roku 2009. Pomohlo vám, keď sa váš otec stal prezidentom?

Nemyslím si. Dovolím si povedať, že v startupoch som sa začal pohybovať ešte predtým, než mnoho ľudí vôbec vedelo, čo toto slovo znamená. Keď sa stal otec prezidentom, naša firma bola už dávno rozbehnutá.

A nepomáha vám vaše meno aspoň teraz? Že by vám otváralo dvere k novým ľuďom?

Ani nie. Keď rokujeme so startupistami, tak ich, prirodzene, zaujíma len to, ako im vieme pomôcť. A keď sa snažíme presadiť nejaké produkty napríklad v USA, Američanom je už úplne jedno, kto je nejaký Andrej Kiska.

Na čom aktuálne pracujete?

Aktuálne sa mojím najväčším projektom stala moja dcérka, ktorá sa narodila pred dvomi týždňami.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie