Denník N

Mediabriefing logoMediaBrífing: Prichádza platená verzia Facebooku a Instagramu. Je to len ďalší ťah vo veľkom súboji právnikov

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Dobrý deň, v posledných týždňoch bol MediaBrífing monotematický, pretože mediálna a politická situácia si to vyžadovala. Dnes sa už pozrieme na viac tém:

  • ako sa vyvíja spor Mety s Európou o ochrane osobných údajov;
  • štáty sa dohodli, že treba riešiť bezpečnosť umelej inteligencie;
  • nové knihy o médiách a internete;
  • ďalšie dôležité správy.
Šéf Facebooku Mark Zuckerberg. Foto – TASR/AP

Po týždňoch špekulácií je to tu. Spoločnosť Meta začne v novembri ponúkať používateľom v Európe platené verzie Facebooku a Instagramu. Predplatitelia budú môcť používať tieto sociálne siete bez reklám.

Predplatné bude stáť od 9,99 eura mesačne a Meta sa ním snaží obísť európske pravidlá na ochranu osobných údajov. Ponuka predplatného prichádza v čase, keď firme hrozí zákaz používania niektorých cielených reklám.

Je to teda len ďalší krok vo veľkom právnom spore, ktorý je oveľa zaujímavejší a dôležitejší ako to, koľko ľudí si sociálne siete nakoniec predplatí.

Vývoj bojov: Ešte pred pár rokmi mal Facebook na svojej hlavnej stránke, kde sa ľudia do služby prihlasovali, slogan: „It’s free and always will be“, teda že sociálna sieť je a vždy bude zadarmo. Toto heslo bolo už dávnejšie nahradené inými frázami. Ani zakladateľ firmy Mark Zuckerberg už nehovorí, že Facebook bude zadarmo, ale že vždy bude existovať aj nejaká bezplatná verzia sociálnej siete.

Meta tento týždeň na blogu oznámila, že keď si ľudia Facebook a Instagram predplatia, firma nebude používať ich osobné údaje na reklamné účely. Ponuka sa týka len používateľov z EÚ, Švajčiarska, Islandu, Nórska a Lichtenštajnska.

Pripomeňme si, čo jej predchádzalo:

  • Írsky úrad pre ochranu osobných údajov (DPC) vymeral v januári 2023 Mete pokutu 390 miliónov eur za to, že ľudia museli akceptovať cielenú reklamu ako podmienku používania Facebooku.
  • Súdny dvor EÚ 4. júla rozhodol, že Meta nezákonne zhromažďuje údaje ľudí na účely cielenia reklamy bez ich výslovného súhlasu a na základe „oprávneného záujmu“ firmy.
  • Nórsky regulačný úrad (Datatilsynet) následne dočasne zakázal Facebooku a Instagramu sledovať používateľov v krajine s cieľom cielenej reklamy. Zákaz mal platiť tri mesiace od 4. augusta.
  • Európsky výbor pre ochranu údajov (EDPB) teraz nórsky zákaz rozšíril na všetky krajiny EÚ a Európskeho hospodárskeho priestoru.
  • Keďže má Meta svoje európske sídlo v Dubline, írsky úrad DPC má do dvoch týždňov prijať potrebné opatrenia. Ďalší týždeň nato začne zákaz platiť, ak ho firma nedodrží, hrozia jej vysoké pokuty.

Reakcia: Meta vraví, že s úradmi ďalej komunikuje a voči niektorým rozhodnutiam sa bráni aj súdnou cestou.

Firma argumentuje, že nová možnosť predplatiť si Facebook a Instagram dáva ľuďom na výber. Môžu sa rozhodnúť, či chcú, alebo nechcú, aby boli ich údaje použité na reklamné účely.

Regulační úradníci vravia, že takéto riešenie nestačí. Áno, niektoré firmy môžu ponúknuť ľuďom platenú verziu svojej služby bez reklám a bezplatnú verziu s reklamami. Či takáto ponuka spĺňa európske pravidlá GDPR, sa však musí posudzovať od prípadu k prípadu.

V súvislosti s Metou treba brať do úvahy

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Európska únia

Facebook

Mediabriefing logoMediaBrífing

Ekonomika, Svet

Teraz najčítanejšie