Firemný newsfilter: V odstavenom Slovalcu drieme miliardová investícia a EÚ preverí obchody pošty z čias šéfovania Druckera

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.
Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.
Niektorí domáci podnikatelia sa už neboja upozorniť, že ak štvrtá vláda Roberta Fica zásadne zhorší podnikateľské prostredie, sú rozhodnutí presťahovať sídlo svojej firmy do Česka. Pre Index to uviedol zakladateľ bánovskej nábytkárne Idona Jozef Zajko. Výrobu by síce nechal na Slovensku, no dane bude platiť radšej v Česku.
Zajko už raz zmeny vo firme vzhľadom na politiku Smeru urobil. „Korupčné prostredie na Slovensku v čase vlád Roberta Fica bolo hlavným spúšťačom nášho vstupu na zahraničné trhy v roku 2014. Vďaka tomu je naša firma úplne apolitická a štátne zákazky nerealizujeme,“ hovorí Zajko.
Dobré podnikateľské prostredie sa v krajine pritom zachová iba vtedy, ak sa ozdravia aj domáce verejné financie. No Ficom najnovšie oznámené 13. dôchodky ich problémy ešte viac prehĺbia.
Zároveň však viaceré kľúčové personálne nominácie novej vlády na ministerstvách financií aj hospodárstva vzbudzujú aspoň istú nadej na rozumnú a slušnú politiku. Na rozdiel od toho, čo už nová koalícia robí na silových rezortoch. A SNS svoj post štátneho tajomníka na ministerstve hospodárstva tiež neobsadila napokon Gabrielou Matečnou, za ktorej ministrovania sa udiala korupčná kauza Dobytkár, ale Máriom Maruškom. Ten síce namiesto pôdohospodárstva pôsobil doteraz v biznise s bezpečnostnými službami, no v kauzách nefiguruje. A agrominister za Smer Richard Takáč ponecháva vo funkcii aj Jozefa Kissa, ktorý ozdravil po korupčných kauzách platobnú agentúru rezortu.
A tak ako bolo avizované už pred dvoma rokmi, najnovšia štvrtá generácia Škody Superb sa začne vyrábať v bratislavskom závode Volkswagenu pred koncom tohto roka, a to spolu s modelom Passat. Z tretej generácie Superbu, ktorý Škoda predstavila v roku 2015, sa doteraz vyrobilo 845-tisíc vozidiel.
Všetko ostatné dôležité z domácich firiem zhrnul Ivan Haluza do 2 100 slov, čo je 9 a pol minúty čítania.
1. Odstavené Slovalco hovorí nielen o oživení výroby, ale aj novom rozvoji. V zásuvke má tiež miliardový megaprojekt
Koncom minulého roka sa výroba hliníka v žiarskom Slovalcu prerušila pre príliš vysoké ceny elektriny a skutočnosti, že slovenské dotácie pre energeticky náročné fabriky sú nižšie ako v niektorých iných krajinách Európskej únie (EÚ). Aktuálne už nový minister životného prostredia Tomáš Taraba po stretnutí s vedením fabriky skonštatoval, že spoločnosť v rukách nórskeho Norsk Hydro a finančnej skupiny Penta má záujem nielen o oživenie pôvodnej výroby, ale aj o jej ďalší rozvoj. O aké konkrétne zámery má ísť, minister ani fabrika nekonkretizovali.
Jasné je tiež, že firma bude rásť iba vtedy, ak na to od štátu získa aj nové podpory. Naposledy sa napríklad sťažovala, že vratky platieb za emisné povolenky sú pre slovenské fabriky stále nižšie ako pre konkurentov z cudziny, aj keď vlani už prišlo k ich zvýšeniu.
Nad čím môžu dumať v Slovalcu:
- Už pred zhruba piatimi rokmi manažment Slovalca potvrdil, že v hlbších zásuvkách má aj možnú megainvestíciu do zásadného rozšírenia základnej elektrolýznej produkcie hliníka z oxidu hlinitého v hodnote až jeden a štvrť miliardy eur. To by výrobu fabriky zdvojnásobilo až na 400-tisíc ton ročne. Zároveň je to už suma, s akou sa rozbiehali napríklad aj tunajšie automobilky.
- Takáto prelomová investícia by sa podľa vtedajších vyjadrení Slovalca mohla stať témou dňa až pri výraznejšom raste cien na trhu hliníka a pri vyrokovaní vyše 20-ročnej dlhodobej zmluvy na dodávky elektriny. Naposledy mala firma so Slovenskými elektrárňami len osemročnú zmluvu.
- Z menších investícií môže teraz fabrika uvažovať aj o vybudovaní novej pece na výrobu anód pre elektrolýzu, lebo terajšia už desať rokov presluhuje. Tá má stáť vyše 50 miliónov eur.

Prečo fabrika uvažuje o širšej výrobe – stále populárnejšie elektromobily potrebujú výrazne viac hliníka ako tradičné autá so spaľovacím motorom. Už pred rokom 2035 pritom celý európsky trh ovládnu iba elektromobily. Podľa dát združenia výrobcov hliníka European Aluminium spaľováky vyrobené v minulom roku v Európe potrebovali v priemere takmer 170 kilogramov tohto ľahkého kovu, pri elektromobiloch to bolo vyše 280 kilogramov.
2. Brusel prešetrí obchody štátnej pošty s operátorom Swan z čias, keď jej šéfoval terajší minister školstva Drucker
Európska komisia začala hĺbkové prešetrovanie spolupráce medzi Slovenskou poštou a telekomunikačnou spoločnosťou Swan z rokov 2015 až 2021. Obáva sa totiž, že niektoré protislužby štátnej pošty pre firmu rodiny Ondrišovcov mohli byť nepovolenou štátnou pomocou.
Konkrétne sa Komisia zameria hlavne na to, že pošta