Denník N

Štát načierno mení diaľnicu D1, môže tým pomôcť developerovi

D1 medzi Trnavou a Bratislavou bude vyzerať inak, ako sa čakalo. Zmeny môžu pomôcť rozpočtu a developerovi, no sú v rozpore s územným plánom.

Šoféri dlhšie čakajú na to, keď sa z provizórnych šiestich pruhov diaľnice D1 od Trnavy do Bratislavy stane plnohodnotná šesťpruhová diaľnica aj s odstavnými pruhmi. Projekty sú hotové, niekde sa už aj stavia, no základné parametre stavby sa začínajú meniť.

Ukazuje to veľká križovatka na D1 s názvom Triblavina, ktorá by mala na diaľnicu priviezť aj ľudí z okolia obcí ako Chorvátsky Grob či Bernolákovo. Aj keď križovatku už od apríla minulého roku stavia firma Porr za 23,7 milióna eur, Národná diaľničná spoločnosť (NDS) ju prekresľuje.

V dokumentoch diaľničná spoločnosť píše, že namiesto troch pruhov bude mať D1 štyri pruhy. Zato však škrtla z plánov súvislé cesty, ktoré mali viesť popri diaľnici, konkrétne po dva pruhy v každom smere, nazývané kolektory.

Asi takto by to mohlo vyzerať na rozšírenej D1 aj s pruhmi pri diaľnici podľa staršieho článku na cas.sk:

rozsirenie

Zdroj: cas.sk, mah, anc, vizuál NDS

Kolektory podľa dokumentov ku križovatke Triblavina NDS vypúšťa s odôvodnením, že je to pre lokalitu zbytočne veľkorysé riešenie, ktoré by bránilo komfortnému prepojeniu rozšírenej D1 s plánovaným obchvatom Bratislavy D4. Navyše – bez nich je to lacnejšie, píšu diaľničiari. Hovorí sa pritom, že celý pôvodný projekt rozšírenej D1 by mohol vyjsť aj na miliardu eur.

„Vyplynulo to aj z požiadavky Európskej komisie na prehodnotenie riešenia skapacitnenia D1,“ povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková.

V rozpore s územným plánom?

Diaľničiari však tvrdia, že sa nič významné nemení, všetko je podľa nich aj v súlade s územným plánom. „Navrhované riešenie nijako nemení okružné križovatky na tejto stavbe ani ich kapacity, a teda nemení spôsob napojenia priľahlých obcí novými cestami,“ tvrdí NDS.

Bratislavský samosprávny kraj však urobené zmeny na Triblavine ako kozmetickú záležitosť nevidí.  Nezhoduje sa s diaľničiarmi ani v tom, že sú v súlade s územným plánom.

„Zmeny nie sú v súlade s aktuálnym Územným plánom Bratislavského samosprávneho kraja,“ povedala hovorkyňa bratislavskej župy Lucia Forman Habancová.

Strana Sieť preto navrhla, aby projekt skontrolovala Slovenská stavebná inšpekcia. „Ak sa potvrdí podozrenie, že ide o čiernu stavbu s fatálnymi dôsledkami na budúcu priepustnosť diaľnice D1, je to dôvod na vyvodenie politickej zodpovednosti na vládnej úrovni,“ píše Sieť.

V obci Bernolákovo, ktorá si od diaľnice veľa sľubovala, to vidia podobne. Prekáža im, že z projektu vypadnú kolektory.

Podľa Bernolákovčanov sú dôležité preto, aby sa územie v ich okolí, ktoré čaká veľa novej zástavby, mohlo pohodlne a bezpečne pripájať na diaľnicu tak často, ako je to len možné. Na to treba súvislé cesty okolo diaľnice, hovoria.

Okrem toho, že tieto cesty zrejme na úseku D1 od Senca na Ivanku nebudú, zjazd z križovatky Triblavina sa skončí na dvojpruhovej namiesto plánovanej štvorpruhovej križovatke, píše sa v petícii, ktorú rozbehli v Bernolákove pod záštitou poslancov obecného zastupiteľstva Petra Hanica a Márie Kiskovej.

Obávajú sa, že autá vďaka zmenám budú stáť v kolónach v obci. Problém podľa nich pocítia aj v Zálesí, Malinove či Novej Dedinke. O to viac, že v okolí sa rozmáhajú veľké developerské projekty, ktoré do územia privedú nových obyvateľov.

Splní úsek diaľnice účel?

Takto prekreslená diaľnica nesplní účel, na aký sa plánovala, vraví bývalá hlavná dopravná inžinierka Bratislavy Tatiana Kratochvílová. „Rozhodnutím, že štát od pôvodnej koncepcie upúšťa, sa ruší možnosť obsluhy tohto územia z diaľnice D1,“ myslí si.

Národná diaľničná spoločnosť sa v dokumentácii zmieňuje o „zmene okružných križovatiek na začiatku a na konci úseku križujúcej cesty z veľkých na malé“.

Takto vyzerá podľa oficiálnej dokumentácie križovatka Triblavina:

triblavina

Zdroj: enviro.gov.sk

Názorov na urobené zmeny v stavbe je niekoľko. Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného v Žiline si myslí, že keď sa škrtnú kolektory, ich funkciu preberie stará Senecká cesta.

„Každý človek, ktorý jazdí teraz po šesťdesiatjednotke (stará Senecká cesta, pozn. red.) niekde z tých obcí, bude mať stále reálne na výber, či sa napojí na D1 v križovatke Triblavina alebo pôjde po starej ceste do Bratislavy,“ hovorí Kajánek.

Bývalý investičný šéf diaľničiarov Juraj Čermák nerozumie, prečo by sa mala zužovať plánovaná koncovka križovatky Triblavina v teréne obcí, ktoré mala doviezť pohodlne na diaľnicu. „Je nezmysel zužovať to v jednom hrdle, predtým aj za tým máte viac pruhov,“ hovorí Čermák.

Hanic zo zastupiteľstva obce Bernolákovo si myslí, že v skutočnosti majú tieto zmeny pomôcť vybraným developerom, ktorí potrebujú rozbehnúť investície v okolí D1. Upozorňuje, že zmena nebola riadne oznámená na úradnej tabuli.

Starosta Bernolákova Richard Červienka s tým však nesúhlasí. Tvrdí, že všetko prebehlo podľa zákonných noriem a obec to má aj zdokumentované.

Pomôže to iba jednému?

Zmeny v projektoch môžu podľa Čermáka prekážať viac ľuďom, ktorí už dlhšie žijú na tomto území, ako developerom a budúcim obyvateľom. Na diaľnicu sa totiž podľa neho zvyknú developerské projekty napájať v pripájacom pruhu. „Budú mať svoju zvláštnu prístupovú cestu na diaľnicu,“ hovorí Čermák.

Spomína, že kedysi sa uvažovalo o dvoch variantoch rozšírenia D1: o štvorpruhovej D1 alebo trojpruhovej D1. V oboch prípadoch sa však rátalo s kolektormi.

Kratochvílová si myslí, že takáto zmena riešenia diaľnice pomôže konkrétne jednému investorovi, tomu, ktorý sa rozpína po oboch stranách križovatky. Projekt Starland tu má zakreslený po oboch stranách D1 logistický park a obytný komplex, vysvetľujú šéfovia petičného výboru.

Starland reagoval, že môžu iba rešpektovať rozhodnutia oprávnených inštitúcií a príslušných orgánov, to sa týka aj zmien v cestných stavbách. „Sme štandardná akciová spoločnosť podnikajúca v súlade s platnými právnymi predpismi, ktorá si plní všetky zákonné informačné povinnosti,“ dozvedeli sme sa, keď sme boli zvedaví na majiteľov obrieho komplexu.

Zmeny na príkaz zhora?

Kandidát do volieb za OĽaNO Michal Drotován na blogu Denníka N píše, že v Starlande kedysi pôsobil podnikateľ Peter Korbačka aj Mário Hoffmann.

V blogu na sme.sk píše o chobotnici ministra dopravy Jána Počiatka, spomína aj ministra životného prostredia Petra Žigu. Myslí si, že zmeny, aké sa robia na Triblavine, sa nedejú len tak bez rozsiahleho vysvetlenia, a hľadal by za nimi skôr developerov.

„Takéto veci sa dejú v prípade NDS iba na priamy príkaz zhora, takže je za to celé spoluzodpovedný minister Počiatek s ministrom Žigom. Lebo chápadlá chobotnice sú veľmi veľké. A nespája ich iba basketbal,“ píše Drotován na blogu.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Rozšírenie D1

Ekonomika

Teraz najčítanejšie