Denník N

Ekonomický newsfilter: Slovenský priemysel dostane chýbajúcu súčiastku

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Dobrý deň,

slovenský priemysel posilní investícia, ktorá mu najviac chýba: čínsko-slovenská firma Gotion InoBat Batteries včera oznámila, že pri Šuranoch postaví veľkú fabriku na batérie do elektromobilov.

Nič lepšie sa vo výrobnej sfére ani nemohlo stať, pretože Slovensko v tomto segmente automobilového priemyslu výrazne zaostáva napríklad za Maďarskom. V období postupného útlmu spaľovacích motorov to ohrozovalo našu ekonomiku, ktorá je vysoko závislá od výroby áut.

Ľudí v priemysle mohlo potešiť aj to, ako sa premiér Robert Fico snaží budovať si pred nimi dôveryhodný imidž.

Včera pri predstavovaní baterkárne investorom sľúbil, že jeho vláda „bude garantom stabilného a predvídateľného politického a právneho prostredia aj garantom profesionality pri riadení krajiny“.

Fico tým priemyselníkom zároveň odkázal, že ich v rámci aktuálneho delenia spoločnosti na nepriateľov a šľachetných zaradil na tú lepšiu stranu.

Zároveň sa včera ukázalo, že s tým profesionálnym riadením to Ficova vláda nemyslí úprimne. Dôkazom sú pokračujúce nelogické čistky v štátnych podnikoch. V čase, keď domácnostiam hrozí zdražovanie plynu a štátu ďalšie obrovské bremeno dotácií, odchádza z vedenia SPP skúsený manažér z privátneho biznisu Miroslav Kulla, ktorého nahradil bývalý smerácky úradník Vojtech Ferencz.

Dnešný Ekonomický newsfilter má 1200 slov, na prečítanie potrebujete 5 minút. Pripravili Ján Kováč a Tomáš Grečko.


1. Namiesto Volkswagenu rozbehne výrobu batérií čínsky Gotion

Čínsko-slovenský investor chce fabriku v Šuranoch stavať už budúci rok. V roku 2026 plánuje rozbehnúť výrobu a v roku 2027 by ju rád zdvojnásobil. Finálna kapacita 40 gigawatthodín by mala zabezpečiť výrobu pol milióna batérií ročne, čo je polovica slovenskej produkcie áut. Zatiaľ by to malo stačiť, keďže aj automobilky prechádzajú na elektromobilitu postupne.

Viac o pripravovanej baterkárni: 

  • Zamestnať by sa v nej malo približne 1500 ľudí.
  • Výšku investície nezverejnili, ale analytik Slovenskej sporiteľne Matej Horňák ju v prvej fáze odhadol na 1,5 až 2 miliardy eur. Vychádzal z predpokladanej výrobnej kapacity a z nákladov na budovanie iných baterkární v minulosti.
  • V porovnaní s Volkswagenom, ktorý výrobu batérií v Šuranoch zvažoval tiež, pôjde o menšiu investíciu. Pri Volkswagene sa počítalo s 5-tisíc ľuďmi a so sumou 4,5 miliardy eur.
  • Stále je to však najväčšia investícia ohlásená v roku 2023 a navyše od silnej firmy. Čínsky Gotion patrí medzi tri najväčšie globálne batériové

    Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Ekonomický newsfilter

  • Ekonomický newsfilter Denníka E píšu skúsení editori Oliver Brunovský, Ján Kováč a Radoslav Tomek
  • Nové vydanie sumáru najdôležitejších udalostí z ekonomiky a spoločnosti vychádza každý deň najneskôr o 7:00 ráno, súčasne so zverejnením na webe posielame aj newslettrovú verziu (aktivujte si odber tu)
  • Do 8:00 ráno garantujeme zverejnenie audioverzie pre predplatiteľov, ktorí si ho môžu vypočuť na webe alebo v aplikácii Denník N
  • Ostatní poslucháči si ho môžu vypočuť po 12:00 na kanáli Denník E kdekoľvek počúvate podcasty

Ekonomika

Teraz najčítanejšie