Denník N

Ďalší finiš pred voľbami, rýchlu trať za 370 miliónov môže stavať Doprastav a TSS Grade

Ilustračné foto N – Tomáš Benedikovič
Ilustračné foto N – Tomáš Benedikovič

Dve firmy, ktoré v reštrukturalizácii odpísali dlhy, môžu od štátu dostať zákazku stavať nové železničné stanice.

Vlaky na koľajniciach medzi Púchovom a Považskou Teplou budú jazdiť rýchlejšie než dnešnou maximálnou tradičnou 120-kou. Postarať by sa o to mohlo konzorcium firiem Doprastav, TSS Grade a ďalších.

Podľa neoficiálnych zdrojov predložili železničiarom najlepšiu ponuku na zrýchlenie tejto trate na maximálnu 160-ku. Aká je, to sa ešte verejne nevie. Železničiari v tendri odhadovali, že by celá záležitosť mohla vyjsť na približne 368 miliónov eur.

Doprastav zatiaľ otázky o cene nezodpovedal, sľúbil, že sa bude snažiť sprostredkovať odpoveď. TSS Grade nás odkázala na Doprastav. V konzorciu je Doprastav líder a ten je „poverený komunikovať s médiami“, vysvetlil šéf TSS Grade Dušan Chovanec.

Obe tieto firmy majú skúsenosť s odpisovaním dlhov, takzvanou reštrukturalizáciou. TSS Grade nechala veľkú časť faktúr legálne nevyplatenú približne v roku 2013, Doprastav minulý rok.

Teraz by mohli spoločne s ďalšími menej známymi firmami v konzorciu v rámci tejto zákazky zrýchľovať 16 kilometrov dlhú trať a vynoviť železničné stanice v Žiline, Púchove a v Teplej. To všetko je obsahom obrieho tendra, ktorý má veľké rozmery aj na pomery železničiarov.

„Ide o investične aj technicky najnáročnejšiu stavbu Železníc Slovenskej republiky od ich samostatnosti,“ opisovali dávnejšie železničiari zákazku.

Ak budú vo finálnom hodnotení rýchli a nikto sa neohradí, môžu ju uzavrieť teoreticky ešte do volieb.

Nie je to prvý úsek, ktorý takto zrýchľujú. Do modernizácie sme už naliali asi miliardu eur, najmä z eurofondov. Neplatí to všeobecne: napríklad úsek medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou sme z Bruselu stiahli, pretože komisia avizovala, že nám ho nepreplatí.

Túto zákazku tiež vyhrala TSS Grade, hoci bola v tendri o vyše 40 miliónov eur drahšia než najlacnejší záujemca. Zaplatíme za ňu zo štátneho asi 240 miliónov eur.

Podobne to môže dopadnúť na vedľajšej trase. Policajti vyšetrujú, či sa nešpekulovalo pri razení železničného tunela Turecký vrch na úseku Zlatovce – Nové Mesto nad Váhom.

Na viacerých železničných úsekoch ešte prebiehajú modernizačné práce. Až ucelené kúsky rýchlej železnice prinášajú želaný efekt. Na krátkom úseku sa neoplatí na chvíľu zrýchliť a potom hneď brzdiť.

„Dokončením modernizácie železničnej trate v úseku medzi Púchovom a Považskou Teplou dôjde k zavŕšeniu modernizácie železničnej trate na ucelenom úseku trate Bratislava – Žilina, kde vlaky budú môcť premávať rýchlosťou do 160 kilometrov za hodinu,“ napísali nedávno železničiari.

Ďalšie útoky na našu redakciu: Kaliňák po večeroch číha na Leška, Smer žaluje Martina M. Šimečku. Denník N v sledovaní každého kroku vlády nepoľaví, ale ak má pre vás práca našich novinárov a novináriek väčšiu hodnotu, ako je cena predplatného, môžete prispieť na ich prácu a obranu v sporoch darom. Vopred ďakujeme 🫶

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie