Denník N

Firemný newsfilter: Žilinská Kia má isté prvé dve elektroautá, siahame po výrobe najväčšieho SUV a nový megabiznis Slovnaftu v odpadoch

Žilinský závod Kia Slovakia. Foto - Kia Slovakia
Žilinský závod Kia Slovakia. Foto – Kia Slovakia

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Vláda sa chystá vymeniť vedenie navonok nezávislého Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktoré tam nastúpilo ešte za bývalého ministra hospodárstva Richarda Sulíka. Odvolané má byť za to, že vydalo rozhodnutia o zvýšení cien plynu pre domácnosti a nečakalo, kým vláda schváli, ako ich dotovať. Výpomoci však meškajú a budú znova neadresné, teda aj pre tých, čo ich nepotrebujú. No hlavne sa úrad správal presne podľa toho, ako mu to zákon káže. Cenové rozhodnutia musel vydať v predstihu a urobil to presne podľa oprávnených nákladov ich dodávateľov.

A možno to celé bola vopred taktika vlády. Odkladať výpomoci, aby mala teraz dôvod odvolať Sulíkovo vedenie úradu. Najhoršie na tom však je, že svoje politikárčenie zasa povyšuje nad zákon.

Vláda tiež predĺžila a rozšírila zákaz dovozu niektorých potravín z Ukrajiny a sprísnila pravidlá ich tranzitu cez naše územie. Zákazy budú platiť aj v budúcom roku a k pšenici, kukurici, repke olejnej a slnečnici pribudne aj med, cukor, slad alebo sójové bôby. Na všetky ostatné tranzitujúce potraviny z Ukrajiny sa bude vzťahovať colná uzávera, čo znamená, že počas prepravy Slovenskom budú zásielky zapečatené.

Vláda tvrdí, že takto chráni domácich producentov, ktorí mali s dovozmi z Ukrajiny v prvej polovici minulého roka naozaj problém. Nové zákazy však nepodložila žiadnymi dátami o tom, ako ukrajinské potraviny zaťažujú domáci trh. Zasa to celé pripomína viac politikárčenie ako rozhodnutie odôvodnené reálnymi následkami na domáci trh.

Aspoň že veľkých investorov nič z toho zatiaľ neodrádza od toho, aby do krajiny prinášali nové zásadné rozvojové projekty.

Všetko podstatné aj o slovenských firmách zhrnul Ivan Haluza do 2 100 slov, čo je 9 a pol minúty čítania.


1. Už aj žilinská Kia má istú novú výrobu elektromobilov, a to hneď dvoch naraz. Jedným bude nové SUV

Po bratislavskom Volkswagene, trnavskom Stellantise a ešte len budovanom závode Volva v Košiciach má novú výrobu elektromobilov istú už aj žilinská Kia. Predpokladalo sa to už dlhšie, no až teraz to naplno potvrdzuje najnovší investičný projekt severoslovenskej automobilky. Od štátu žiada aj investičné stimuly a príslušný návrh bol už predložený do pripomienkového konania.

Podľa projektu začne Kia v Žiline vyrábať jedno nové plne elektrické auto v nižšej strednej triede a jeden takisto nový plne elektrický model z triedy SUV. Pre druhú najväčšiu slovenskú fabriku je to zásadná novinka, pretože od roku 2035 sa na európskom trhu už budú vyrábať iba čisto elektrické autá.

Spaľovacie automobily zo žilinskej Kie doplnia o pár rokov už aj nové elektromobily. Foto – TASR

Aká bude nová investícia žilinskej Kie:

  • Projekt uvádza, že rozbeh produkcie prvých dvoch elektromobilov bude stáť celkovo 108 miliónov eur, investícia sa zrealizuje v rokoch 2024 až 2028.
  • Ministerstvo hospodárstva chce firme prideliť daňovú úľavu vo výške 30 miliónov eur. Definitívne ju ešte musí odobriť aj vláda, no to by mala byť už iba formalita.
  • Novou výrobou elektromobilov sa výroba žilinského závodu nielen spestrí, ale aj rozšíri. Doterajšia produkcia áut so spaľovacím aj s hybridným pohonom bude pokračovať. Závod bude ďalej vyrábať aj svoje súčasné modely Ceed, XCeed, ProCeed, Ceed Sportswagon, ako aj Sportage i jeho elektrifikované verzie.
  • Oproti priemeru za roky 2020 až 2022 má produkcia závodu v prepočte na eurá vzrásť o 36 percent.
  • Nové pracovné miesta však nevzniknú aj preto, že montáž elektromobilov je na ľudskú prácu menej náročná ako montáž spaľovacích vozidiel. Investor sa vláde za poskytnutie nových stimulov chce zaviazať iba tým, že zachová vyše 3 500 existujúcich pracovných miest.

Viac o Kii Žilina. Do roku 2022 závod vyrobil viac ako 4,4 milióna vozidiel a viac ako 6,5 milióna motorov. Vlani automobilka dosiahla tržby vyše 6,7 miliardy eur a jej čistý zisk činil 176 miliónov eur.


2. Bratislavský Volkswagen nielenže rozbieha výrobu nového Passatu a Superbu, ale siaha vraj aj po najväčšom SUV Audi Q9

Bratislavská automobilka nemeckého Volkswagenu minulý týždeň odštartovala sériovú výrobu nových modelov Volkswagen Passat a Škoda Superb a od jari už má istú aj výrobu prvého plne elektrického SUV Porsche Cayenne. To však nemusí byť všetko, pretože podľa informácií HN môže v jej výrobnom mixe pribudnúť aj prvý model z rodiny najväčších svetových SUV.

Ide o novo pripravované vozidlo Audi s označením Q9, ktoré má konkurovať top modelom iných automobiliek, napríklad modelu Mercedes-Benz GLS či BMW X7.

Audi Q9. Vizualizácia – Autoevolution

Dnes bratislavská dcéra nemeckého koncernu vyrába Audi Q7 a Q8.

Ako ďaleko je nová možná posila. Aktuálne

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Firemný newsfilter

Nové informácie o slovenských podnikoch sumarizuje každý piatok skúsený firemný reportér Ivan Haluza.

Firmy

Odpad

Priemysel

Reality

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie