Denník N

Protesty poľských a slovenských dopravcov škodia ukrajinskej ekonomike, ktorá prežila aj vďaka výhodám pre kamionistov

Protestná akcia Únie autodopravcov Slovenska na hraničnom priechode Vyšné Nemecké - Užhorod. Foto - Ivan Fleischer
Protestná akcia Únie autodopravcov Slovenska na hraničnom priechode Vyšné Nemecké – Užhorod. Foto – Ivan Fleischer

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Na poľsko-ukrajinskej hranici už vyše mesiaca protestujú poľskí autodopravcovia, ktorí žiadajú, aby Poľsko a Európska únia stiahli zvýhodnené podmienky pre ukrajinských dopravcov zavedené po ruskej agresii. Hranica je zablokovaná, niektorí analytici naznačujú, že problém môže byť aj s prepravou humanitárnej pomoci a zásob pre ukrajinskú armádu, najmä tých, ktoré organizujú dobrovoľníci.

Organizátorom protestu je lublinský politik proruskej strany Konfederácia a Národného hnutia Rafał Mekler. Protest podporuje aj podpredseda sejmu z Konfederácie Krzysztof Bosak, ale aj líder malej strany Agroúnia, poslanec Michał Kołodziejczyk, ktorý sa dostal do sejmu z kandidátok Občianskej koalície.

Blokáda poľsko-ukrajinskej hranice prišla v najhoršom momente a v krajnom prípade môže prispieť aj k tomu, že Ukrajina prehrá vojnu. Ukrajinská armáda už rok prakticky nepostúpila, podpora Volodymyra Zelenského mierne slabne, Ukrajinci sa prestali dobrovoľne hlásiť do boja, čo bolo pred rokom štandardné.

Západ je čoraz menej ochotný posielať na Ukrajinu zbrane a nedávno Ukrajina prišla o dôležitého, aj keď podceňovaného spojenca, ktorý jej zabezpečoval bezproblémovú dodávku zbraní a bezpečnú logistiku cez Zakarpatsko – Slovensko, ktoré si zvolilo Roberta Fica. Je príznačné, že protest organizovaný proruskou Konfederáciou sa začal asi mesiac po slovenských voľbách, pár dní po nástupe Roberta Fica do vlády.

V preprave tovaru preto Ukrajina môže rátať už len so spoluprácou s Rumunskom (po súši aj cez námorné prístavy na Dunaji), ktoré dnes paradoxne zostáva jediným jasným spojencom Ukrajiny medzi jej susedmi v EÚ. Slovenské hranice sa síce v utorok odblokovali, ale uvidíme, či je to trvalý stav.

Ako Ukrajina ekonomicky prežila

Po tom, čo Rusko spustilo rozsiahlu inváziu na Ukrajinu, bolo ohrozené nielen jej vojenské, ale aj ekonomické prežitie. Rusko rátalo s tým, že ak aj Ukrajina vďaka západným dodávkam zbraní útok vydrží, pre hospodársku recesiu sa bude musieť vzdať.

Z tohto dôvodu Brusel poskytol Ukrajine nielen priamu finančnú podporu, ale aj ekonomické výhody. Išlo o jednostranné zrušenie ciel a obchodných prekážok, ako aj mnohých licencií a povolení vrátane tých pre cestnú dopravu.

Fungovalo to. Aj vďaka tomuto typu podpory trvala recesia na Ukrajine extrémne krátko, len

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Poľsko

Ekonomika, Svet

Teraz najčítanejšie