Denník N

Blokády hraníc oslabujú ukrajinskú ekonomiku a Poliakom za ne hrozí žaloba z Bruselu

Blokáda poľsko-ukrajinskej hranice spôsobila presun kamiónov aj na slovenské cesty. Foto TASR
Blokáda poľsko-ukrajinskej hranice spôsobila presun kamiónov aj na slovenské cesty. Foto TASR

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Autori Týždňa v európskej ekonomike pracujú pre Euractiv.sk

  • Dopravcovia aj vlády z Poľska a Slovenska žiadajú koniec voľného vstupu ukrajinských kamiónov.
  • Klimatická konferencia sa vyvíja skôr podľa Tarabu než Čaputovej.

1. Kamionisti sa sťažujú na konkurenciu z Ukrajiny, Komisia zvažuje žalobu pre blokádu

Blokáda slovenských kamionistov na hranici s Ukrajinou sa nateraz skončila a kolóny skrátili, ale problém vyriešený nie je.

V Poľsku protesty proti lacnejším ukrajinským dopravcom pretrvávajú a Ukrajina sa snaží svojich mrznúcich šoférov a ich autá dostať domov čo najrýchlejšie aspoň vlakmi.

O čo presne ide: Po začiatku ruskej invázie povolila EÚ voľný vstup ukrajinským kamiónom. Dovtedy museli žiadať o certifikáty, ktorých bolo len obmedzené množstvo. Rozhodnutie malo viacero (dobrých) dôvodov: potreba dopravovať množstvo humanitárnej a vojenskej pomoci, doprava po železnici bola komplikovaná a vzhľadom na ruské útoky nebezpečná, opatrenie malo takisto pomôcť ukrajinskej ekonomike – aj vďaka otvoreniu európskeho trhu pre ukrajinské tovary.

Podľa dohody majú ukrajinské kamióny voľný prístup do EÚ s minimom administratívnych pravidiel. Rovnaký prístup majú európski na Ukrajinu.

Sťažnosti prepravcov zo stredoeurópskych krajín, podľa ktorých má ukrajinská konkurencia neférové výhody, prerástli pred mesiacom do blokády hraníc. Najprv v Poľsku, následne na Slovensku. Ukrajinské kamióny čakajú na hraniciach dni. Poľská ani slovenská vláda neplánujú proti blokádam zasiahnuť. Prikláňajú sa na stranu prepravcov a žiadajú zrušiť voľný vstup ukrajinských kamiónov do EÚ.

Ako argumentujú nespokojní dopravcovia

V Poľsku je hlavným organizátorom blokády Rafal Mekler, majiteľ logistickej firmy a člen krajne pravicovej strany Konfederácia, ktorá má protiukrajinské postoje. Na Slovensku protesty organizuje združenie autodopravcov UNAS.

Argumenty protestujúcich sú však ekonomické: ukrajinskí kamionisti neobsluhujú len prepravu do a z Ukrajiny. Voľný prístup na vnútorný trh využívajú aj na ponúkanie prepravných služieb v rámci EÚ, tým neférovo konkurujú domácim firmám z Poľska a Slovenska.

Nejde len o to, že ukrajinská pracovná sila je lacnejšia.

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Týždeň v európskej ekonomike

Ekonomika

Teraz najčítanejšie