Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Nitrianska župa potichu dokončila tender za 304 miliónov s vopred známym víťazom

Desiatky cudzincov by rada zamestnala Arriva, ktorá zabezpečuje mestskú či prímestskú dopravu v polovici slovenských krajov.. Foto – TASR
Desiatky cudzincov by rada zamestnala Arriva, ktorá zabezpečuje mestskú či prímestskú dopravu v polovici slovenských krajov.. Foto – TASR

Nitriansky samosprávny kraj pravdepodobne dokončil najväčší tender vo svojej histórii.

Nemecko-slovenská spoločnosť Arriva oznámila, že získala zmluvu na zabezpečenie prímestskej autobusovej dopravy počas nasledujúcich desiatich rokov. Nitriansky kraj sa zaviazal, že jej postupne vyplatí 304 miliónov eur.

„Budeme intenzívne pracovať na rozvoji verejnej dopravy v nitrianskom regióne, významne zmodernizujeme vozový park,“ sľúbil generálny riaditeľ firmy László Ivan.

Nitrianska župa sa k rekordnej zmluve zatiaľ vyjadriť nechcela.

Denník N už na jeseň upozornil, že celý tender v skutočnosti nebol žiadnym tendrom. Jediným známym účastníkom a vopred jasným víťazom bola práve spoločnosť Arriva.

Úrad vedený županom Milanom Belicom (Smer) nastavil také vstupné podmienky, ktoré vylučovali účasť väčšiny konkurentov Arrivy. Záujemcovia museli napríklad vopred doložiť, že majú k dispozícii 722 vodičov a 468 autobusov.

Voľnými kapacitami v takomto rozsahu však disponovala len Arriva, ktorá v Nitrianskom kraji jazdila doteraz.

„My máme sedemdesiat autobusov a dvesto zamestnancov, zostali sme tak hlboko pod čiarou,“ konštatoval Viliam Turan, ktorého Turancar mal záujem o účasť v tendri.

Na poslednú chvíľu

Druhým problémom bolo načasovanie. Nitriansky kraj vypísal súťaž až vlani v lete, pol roka pred tým, ako mala vypršať pôvodná zmluva na prímestskú dopravu.

S väčším predstihom vypisujú tendre dokonca aj automobilky, keď si objednávajú autobusy, aby zvážali robotníkov na zmeny. „Súťaže robíme minimálne rok pred koncom aktuálnej zmluvy. Je to preto, aby si dopravcovia vedeli včas zabezpečiť potrebné autobusy či vodičov,“ vysvetlil hovorca bratislavského Volkswagenu Vladimír Machalík.

Oproti minulosti navyše nitrianski úradníci urobili jednu zásadnú zmenu. Rozhodli sa, že v jednom balíku budú obstarávať dopravu pre celý kraj.

Až doteraz bola prímestská doprava rozdelená na dva menšie celky a formálne ju zabezpečovali spoločnosti Arriva Nitra a Arriva Nové Zámky.

Menší hráči pôvodne počítali s tým, že takéto rozdelenie kraj zachová naďalej, čo by im dávalo šancu na účasť. Keď však kraj dopravu zlúčil do jedného celku, mohli sa prihlásiť už len ako konzorcium.

Na jeho vytvorenie a prípravu záväznej ponuky však dostali len šesť letných týždňov. „Vytvoriť nejaké konzorcium bolo v takom krátkom čase nereálne,“ poznamenal šéf SAD Dunajská Streda Humeník, ktorý tiež pôvodne uvažoval o účasti.

Župan Milan Belica (Smer) dokončuje historicky najväčšiu zákazku svojho úradu. Poskytovať informácie nepovažuje za nutné. Foto – TASR
Župan Milan Belica (Smer) dokončil historicky najväčšiu zákazku svojho úradu, zatiaľ o nej nemal potrebu informovať. Foto – TASR

Všetko teda hralo do kariet spoločnosti Arriva, v súčasnosti najväčšiemu slovenskému dopravcovi, ktorý sa nemusel s nikým spájať a v praxi len mohol čakať, kým s ním kraj predĺži zmluvu.

Viacerí dopravcovia preto tender napadli na Úrade pre verejné obstarávanie, ten však zrejme dovolil zákazku uzavrieť.

Inšpirácia pre ďalších

Manažéri Arrivy tvrdia, že kraju nakoniec ponúkli o takmer 30 miliónov eur nižšiu cenu, než bola pôvodne odhadovaná cena zákazky.

Okrem toho firma sľúbila, že výrazne zlepší cestovateľský komfort. „Takmer šesťdesiat percent autobusov bude mať WiFi, viac než polovica vozidiel bude klimatizovaných a ich priemerný vek klesne pod osem rokov,“ skonštatoval Ivan.

Zákazka župana Milana Belicu však napriek tomu vytvorila zásadný precedens do budúcnosti. V dohľadnom čase budú musieť podobné súťaže robiť aj ostatné slovenské kraje, ktorým vypršia zmluvy so súčasnými dopravcami.

A pokiaľ sa pri ich vypisovaní inšpirujú v Nitre, v slovenskej prímestskej doprave zostanú zabetónovaní súčasní poskytovatelia bez možnosti, aby sa táto oblasť otvorila konkurencii, ako nariaďujú predpisy Európskej únie.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Zdieľať

Úrad pre dohľad nedovolil poslancom nahliadnuť, ako komisia vyberala firmy, ktoré dostali licencie na záchranky. „Konanie predsedu Haška je neospravedlniteľné. Najprv odmietol zbaviť jednotlivých členov komisie mlčanlivosti, teraz zabránil poslancom súťaž skontrolovať,“ povedala poslankyňa SaS Jana Cigániková. 

„Ako má občan veriť takémuto úradu, ktorý má navyše dohliadať nad jeho zdravotnou starostlivosťou?“ dodala s tým, že žiada ministerku Kalavskú, aby navrhla odvolanie Tomáša Haška.

Viac o téme čítajte tu.

Zdieľať

Jozef Mihál zo Spolu hovorí, že koalícia pri dôchodkoch nerešpektuje vlastnú zmenu ústavy. Pri výpočte veku pri ženách by niektoré prišli o štyri mesačné dôchodky, upozorňuje.

Celé vyjadrenie bez úprav:

Strany vládnej koalície pripravili zákon o stanovení dôchodkového veku, ktorý je protiústavný a poškodzuje práva veľkej skupiny občanov. Po “obedoch zadarmo” podľa neho vládna väčšina opäť dokázala, že nie je schopná riadne spravovať štát.

Zákon o stanovení dôchodkového veku zavádza tabuľku, v ktorej je určený dôchodkový vek pre jednotlivé vekové ročníky a osobitne pre mužov a ženy podľa počtu vychovaných detí. Lenže vládna koalícia nerešpektuje zmenu ústavy, ktorú sama navrhla a nedávno pretlačila v parlamente.

Podľa prijatej ústavnej zmeny má mať žena, ktorá vychovala tri a viac detí, dôchodkový vek o 18 mesiacov nižší. Príklad: muž, ročník narodenia 1960, má podľa tabuľky dôchodkový vek 63 rokov. V zmysle ústavy žena, ktorá vychovala tri deti, má mať dôchodkový 61 rokov a 6 mesiacov. V tabuľke, ktorú navrhla vládna koalícia, má dôchodkový vek 61 rokov a 10 mesiacov. Chcú ju obrať o 4 mesačné dôchodky.

Poslanci SPOLU nesúhlasili so zmenou ústavy. “Navyše, drastické a časté zásahy do dôchodkového systému škodia súčasným aj budúcim dôchodcom. Avšak, ústavu je potrebné dodržiavať,” dodal J. Mihál.

Zdieľať

Nemecký ZEW indikátor ekonomického sentimentu v septembri oproti augustu výrazne vzrástol o 21,6 bodu (na -22,5 bodu). Vrátil sa tak na svoju júnovú úroveň, no je už takmer tri roky výrazne pod úrovňou dlhodobého priemeru (21,5 bodu).

Hodnotenie súčasnej ekonomickej situácie kleslo (o 6,4 bodu na -19,9 bodu), čo je najnižšia úroveň od mája 2010, upozornila Národná banka Slovenska.

„Nárast indikátora neznamená, že je vývoj nemeckej ekonomiky na nasledujúcich 6 mesiacov jednoznačný – výhľad ekonomiky je naďalej podľa úrovne indikátora negatívny,“ uviedla NBS.

Nenaplnili sa však očakávania finančných expertov o zintenzívnení obchodného konfliktu medzi USA a Čínou a pretrváva nádej, že sa bude dať vyhnúť brexitu bez dohody.

Aj napriek zlepšeniu je v treťom štvrťroku priemerná hodnota ZEW výrazne pod úrovňou predchádzajúceho kvartálu. Indikuje tak riziko možného poklesu ekonomiky aj v treťom štvrťroku.

Zdieľať

Sme rodina tvrdí, že „nespravodlivý výpočet“ odchodu do dôchodku sa týka 111-tisíc žien. Petra Krištúfková oznámila, že podali pozmeňovací návrh, ktorý problém odstráni.

Od 1. júla začal platiť ústavný zákon, ktorý rieši dôchodkový strop. Dôchodkový vek na Slovensku sa ústavne zastropoval na 64 rokov. Ženy zároveň pôjdu do dôchodku skôr za výchovu dieťaťa.

Krištúfková však upozornila, že súčasná právna úprava neakceptuje ústavný zákon a približne 111-tisíc žien je v tejto súvislosti diskriminovaných. Ženám narodeným v rokoch 1958, 1959 a 1960 sa podľa nej neodpočítava za každé dieťa šesť mesiacov.

Ani pozmeňovací návrh predložený na parlamentnom sociálnom výbore poslancom Ľubomírom Vážnym, ktorého súčasťou bola tabuľka, fixne definujúca vek odchodu do dôchodku, podľa jej slov nevyriešila spôsobenú nespravodlivosť voči tejto skupine žien.

„Nie je jasné, podľa akého kľúča bola táto tabuľka vyhotovená, keď ústavný zákon jasne hovorí: odpočet na každé vychované dieťa je 6 mesiacov,“ podotkla Krištúfková.

Zároveň skonštatovala, že hnutie Sme rodina predkladá do parlamentu pozmeňujúci návrh, „ktorého súčasťou je nová fixná tabuľka, ktorá spravodlivo odpočítava šesť mesiacov za každé vychované dieťa“. (tasr)

Zdieľať

Prvý dodávateľ elektriny oznámil výrazné zvýšenie cien

Domácnostiam na budúci rok výrazne stúpne cena elektriny. Predajca Magna Energia zvýši cenu silovej elektriny o takmer 24 %, schválil mu to regulačný úrad. Celková cena, ktorá zahŕňa aj iné poplatky, stúpne zhruba o 10 %.

Ceny elektriny budú zvyšovať aj ďalší predajcovia vrátane veľkých firiem, ako sú ZSE, VSE a SSE. Dôvodom je výrazný nárast ceny takzvanej silovej elektriny, ktorú obchodníci nakupujú na burze.

Širší pohľad: V prvom polroku 2019 bola priemerná cena na Pražskej energetickej burze 52 eur, rok predtým 40 eur. Pri výpočte cien na ďalší rok sa vychádza práve z vývoja medzi týmito dvomi obdobiami.

Nárast ceny je v súlade s očakávaniami. Ceny na burze totiž postupne rastú už od roku 2016. Dôvodom je najmä rast cien emisných povoleniek, ktoré si musia kupovať výrobcovia elektriny, takže im zvyšujú náklady.

Magna Energia podľa svojho vyjadrenia zvýši ceny pre všetkých odberateľov zo 48 na 60 eur za MWh.
Väčší zákazníci, medzi ktorými sú najmä firmy, sa zvyšovania cien až tak báť nemusia. Ceny sa im totiž menia na základe trhového princípu, neurčuje ich regulačný úrad.

Kedy padne rozhodnutie: O celkovej cene pre domácnosti a ďalších menších odberateľov bude rozhodovať Úrad pre reguláciu sieťových odvetví na konci roka. Celková cena obsahuje aj iné poplatky, ktoré pokrývajú najmä distribúciu a prenos elektriny a dotácie pre uhoľné bane a obnoviteľné zdroje. Niektoré z nich sa môžu aj znižovať.

Celková regulovaná cena na budúci rok sa podľa odhadov zvýši približne o 10 percent.

Zdieľať

Danko zopakoval, že cigarety a alkohol sa s podporou SNS zdražovať nebudú. Od ministra financií Kamenického skôr očakáva, že bude riešiť platový nepomer úradníkov vo vysokých funkciách – napríklad že úradníci v NBS zarábajú viac ako predseda parlamentu či vlády.

Zdieľať

Koaličná rada, na ktorej by sa mal zúčastniť aj minister financií kvôli štátnemu rozpočtu, by podľa Danka mohla byť vo štvrtok alebo v piatok. „Verím, že to pragmaticky uzavrieme tak, aby budúci štátny rozpočet zbehol v Národnej rade bez problémov,“ uviedol šéf SNS.

Zdieľať

EK povolila Nemcom veľkú energetickú rošádu. Musia však predať aktíva v Česku aj Maďarsku

E.ON môže prevziať časť majetku konkurenčnej firmy innogy, rozhodla Európska komisia. Podmienkou je, že splní viaceré podmienky, ku ktorým patrí predaj aktív v Nemecku, Česku a Maďarsku. Na Slovensku transakcia dostala zelenú.

Komisia pristúpila na návrh, ktorý jej predložil samotný E.ON.

„Záväzky, ktoré E.ON ponúkol, zabezpečia, že fúzia nebude viesť k menšiemu výberu a vyšším cenám na trhoch, kde tieto firmy pôsobia,“ cituje Reuters európsku komisárku pre hospodársku súťaž Margrethe Vestagerovú.

Čo musia predať:

  • väčšinu teplárenského biznisu E.ON v Nemecku, upustí od prevádzky 34 elektrických nabíjacích staníc na diaľničných ťahoch;
  • časť maloobchodného elektrárenského portfólia E.ON na maďarskom trhu;
  • plynárenské a elektrárenské aktivity innogy v Česku.

E.ON kupuje majetok innogy v rámci zložitej dohody s materskou energetikou RWE.

Ako si podelia aktivity:

  • E.ON bude pôsobiť prevažne v distribúcii a maloobchodnom predaji elektriny a plynu.
  • RWE sa sústredí na veľkoobchod s elektrinou, chce byť silným hráčom na trhu obnoviteľných zdrojov energie.

RWE už skôr získala od EK povolenie na prevzatie výroby elektriny z obnoviteľných zdrojov a jadra od E.ON, čo je tiež súčasťou celej transakcie.

Čo s tým má SPP:

O firmy RWE na Slovensku, v Česku a Maďarsku prejavil záujem stratový Slovenský plynárenský priemysel (SPP) pod kontrolou štátu.

Na Slovensku RWE ovláda distribútora elektriny Východoslovenskú energetiku (VSE), E.ON zasa Západoslovenskú energetiku. Majú v nich 49 percent akcií a manažérsku kontrolu. Pod VSE patrí ešte obchodník s plynom innogy Slovensko.

SPP by vyhovovalo, keby Brusel nariadil dvom nemeckým koncernom predať aj slovenské aktíva niekomu tretiemu. Takto rozhodol v prípade českého a maďarského biznisu.

O slovenské dcérske firmy RWE by sa potom mohol uchádzať SPP. Európska komisia však E.ON-u dovolila, aby prevzal všetky slovenské aktíva RWE.

Nový investor českej časti innogy bude známy v budúcom roku, cituje ČTK hovorcu innogy ČR Martina Chalupského.

Zdieľať

Richard Sulík: Máme v programe rovnú daň a budeme sa zasadzovať za to, aby sme sa opäť k nej vrátili

Predseda SaS si myslí, že tento a budúci rok Slovensko určite nebude mať vyrovnaný rozpočet a minister financií Kamenický s tým nemôže nič urobiť.

Stručne z ďalších tém z rozhovoru s Richardom Sulíkom:

  • Zavedenie výdavkových limitov nie je dogma
  • Súhlasí so zvýšením platov vo verejnej správe, ale žiada personálny audit
  • Rovná daň je stále priorita SaS, na jej sadzbu nemá Sulík vyhranený názor
  • Minimálnu mzdu by nerušil a zaviedol by pravidlo, že bude mať výšku 50 percent priemernej
  • Súhlasí aj s myšlienkou minimálneho dôchodku, len by ho konštruoval inak, ako navrhuje SNS
  • Miesto obedov zadarmo by Sulík dal daňové bonusy rodičom
  • Miesto vlakov zadarmo by SaS navrhla veľké zľavy a rovnaké pravidlá pre autobusy
  • Čítajte celý rozhovor s Richardom Sulíkom.
Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič