Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Firma súťažila o 304 miliónov sama so sebou. Ja som spokojný, hovorí župan Smeru

Župan Milan Belica (nominant Smeru) zdôrazňuje, že tender šitý pre jednu firmu bol podľa zákona. Foto – TASR
Župan Milan Belica (nominant Smeru) zdôrazňuje, že tender šitý pre jednu firmu bol podľa zákona. Foto – TASR

Jazdiť prímestskú dopravu môže byť pre autobusovú firmu zákazka snov. Má vopred daný cestovný poriadok, všetky linky pre seba, nemusí sa s nikým púšťať do cenovej vojny.

Zveličene povedané: stačí, aby dokázala včas a spoľahlivo vypraviť autobusy. Všetky náklady preplatí kraj, firme dokonca povolí vytvárať aj „primeraný zisk“.

Jeden takýto tender pred pár dňami dokončila Nitrianska župa. Hľadala dopravcu, ktorý bude nasledujúcich desať rokov jazdiť po celom kraji, za čo môže inkasovať celkovo až 304 miliónov eur.

Hoci o takýto kontrakt mal záujem celý rad dopravcov, nitrianski úradníci teraz Denníku N potvrdili, že súťažil nakoniec len jeden hráč: konzorcium skupiny Arriva, ktorá prímestskú dopravu zabezpečovala aj doteraz.

„Cenovú ponuku v elektronickej aukcii dala (len) skupina uchádzačov tvorená spoločnosťami Arriva Nitra a Arriva Nové Zámky,“ potvrdil nitriansky župan Milan Belica (nominant Smeru).

Ostatní záujemcovia nedokázali splniť vstupné podmienky, ktoré Belicovi úradníci nastavili.

Župan hovorí, že všetko je v poriadku. „Nitriansky samosprávny kraj zvládol verejné obstarávanie v súlade so zákonom a na základe verejného obstarávania,“ dodal Belica.

Neželaná konkurencia

Belicov tender bol prvý svojho druhu na Slovensku. V ďalších rokoch však budú musieť takéto súťaže vypisovať všetky slovenské kraje, ktorým vypršia zmluvy so súčasnými poskytovateľmi.

Pokiaľ budú postupovať rovnako ako župan Belica, na celú jednu dekádu sa zabrzdí otváranie prímestskej dopravy konkurencii, na ktoré tlačí aj Európska únia. Konkurencia by viac nútila dopravcov ponúkať cestujúcim väčší komfort a krajom, že budú jazdiť za čo najnižšie dotácie.

Sám Belica vo svojom stanovisku zdôrazňuje, že aj napriek jedinému súťažiacemu sa vraj kraju podarilo ušetriť.

Arriva totiž nakoniec ponúkla nižšiu cenu, než koľko predpokladali Belicovi úradníci. V oficiálnom oznámení k zákazke stanovili odhadovanú cenu na 334 miliónov, zmluva bude nakoniec na 304 miliónov. „Kraj teda dosiahol úsporu takmer 30 miliónov eur,“ hovorí Belica.

Arriva jazdí na prímestských linkách staršími karosami, ale i modernými českými vozidlami SOR, ktoré priebežne dokupuje.
Arriva je v Nitre ako doma. Milan Belica (vľavo) pred časom strihal pásku pri dodávke nových autobusov.

Okrem toho župan podotýka, že víťazná Arriva bude musieť priebežne zlepšovať svoje služby. Napríklad priemerný vek jej autobusov má postupne klesať na osem rokov, pribúdať by v nich mali elektronické tabule, bezplatné WiFi či klimatizácia.

„Podmienky tendra boli náročné, ich výsledkom je však oproti minulosti podstatné zvýšenie kvality služieb pre cestujúcu verejnosť,“ dodal Belica.

Piati konkurenti

Županova argumentácia má len jednu slabinu. Kraj nemôže vedieť, akú kvalitu a aké ceny by ponúkli iní dopravcovia, keby ich do súťaže pustil.

Napríklad v prvom oznámení k zákazke, ktoré Belicovi úradníci zverejnili ešte v lete 2013, odhadovali náklady len na 150 až 200 miliónov eur, o tretinu menej, než koľko je výsledná cena.

O uchádzačov by pritom Nitrianska župa nemala núdzu. Do súťaže sa chceli prihlásiť napríklad spoločnosti Turancar, SAD Dunajská Streda, SAD Prievidza, SAD Trenčín alebo SAD Žilina.

Narazili však na to, že Belicov úrad požadoval, aby uchádzači povinne doložili, že v posledných troch rokoch zamestnávali priemerne 722 vodičov alebo že majú k dispozícii 468 autobusov.

Úrad: Počet hráčov neriešime

Kapacitami v tomto rozsahu na Slovensku disponovala len domáca Arriva a možno jeden-dvaja ďalší dopravcovia. Tí však na rozdiel od Arrivy potrebovali s autobusmi jazdiť v iných regiónoch a nemohli si ich len tak uvoľniť pre Nitriansky kraj.

Viacerí dopravcovia preto Belicov tender napadli na Úrade pre verejné obstarávanie. Podľa úradu však podmienky tendra boli v poriadku.

Skutočnosťou, že sa do tendra prihlásil len jeden dopravca, sa kontrolóri nezaoberali. „Náš úrad nedokáže ovplyvniť počet záujemcov, ktorí predkladajú svoje ponuky,“ vysvetlil hovorca úradu Ján Mažgút.

SAD Zvolen jazdí s takmer 600 autobusmi, do nitrianského tendru by mohol, keby chcel. Avšak nechce. Foto - TASR
Spoločnosť SAD Zvolen bola jednou z mála firiem, ktorá mala možnosť sa do tendra prihlásiť. Nakoniec sa však rozhodla, že zákazku prenechá Arrrive. Foto – TASR

V súkromnej sfére, kde nejde o peniaze daňových poplatníkov, by pritom takáto súťaž nikomu neprešla.

Denník N na jeseň popísal, akým spôsobom vypisujú tendre dve slovenské automobilky – Volkswagen a Kia –, ktoré si potrebujú najímať autobusových dopravcov na zvážanie robotníkov.

Napríklad žilinská Kia si vo svojich tendroch bežne vyberá medzi ponukami aspoň piatich rôznych dopravcov. Na rozdiel od Nitrianskeho kraja sa pritom hrá len o milióny eur ročne. „Oslovíme päť až osem rôznych dopravcov. Do finále postúpia traja, z nich si potom vyberieme,“ spresnil hovorca automobilky Jozef Bačé.

Nesúhlas opozície

Župan Belica a jeho spojenci v zastupiteľstve zmluvu s Arrivou presadili napriek tomu, že viacerí poslanci požadovali, aby sa tender vypísal znovu. Zákazku označovali za šitú na mieru Arrive.

„Tu nejde o tisíc eur. Tá suma, o ktorú sa hrá, je obrovská. Vo mne to celé vzbudzuje veľmi veľa podozrení a otázok,“ uviedol podľa agentúry SITA napríklad poslanec Peter Oremus (nezávislý).

Argumenty župana, že víťazná Arriva nakoniec ponúkla nižšiu cenu, pripadali kritikom smiešne. „To je, ako keď skokan do výšky súťaží sám so sebou a sám sa rozhodne, či skočí dva metre, alebo iba meter deväťdesiat. Napriek tomu vždy vyhrá,“ poznamenal poslanec Ľubomír Bošanský (KDH).

Tesnou väčšinou však zastupitelia nakoniec zmluvu s Arrivou schválili. Belicovi následne nič nebránilo, aby ju mohol pred pár dňami podpísať.

„Ja som sa zdržal hlasovania. Mal som svoje pochybnosti, ale na druhej strane som bral do úvahy, že Úrad pre verejné obstarávanie konštatoval, že je všetko v poriadku,“ povedal k tomu napríklad poslanec Ján Vančo (KDH).

Spokojný politik

Župan Belica na námietky reagoval tým, že neúspešní uchádzači mali možnosť vytvoriť konzorcium a tým podmienky splniť. Napokon, túto cestu musela zvoliť aj víťazná Arriva. „Pokiaľ ide o účasť v tendri, konzorcium mohli vytvoriť aj iní záujemcovia,“ hovorí Belica.

Lenže zatiaľ čo Arrive stačilo, aby dala dokopy dve vlastné dcérske firmy, ostatní uchádzači by museli hľadať prienik nezriedka s konkurenčnými spoločnosťami.

Na vytvorenie konzorcia mali pritom málo času. Podrobnejšie podmienky tendra totiž župa zverejnila až 30. júna minulého roku, oficiálny tender vypísala o týždeň neskôr a lehota na podanie ponúk vypršala v polovici augusta.

Na vytvorenie konzorcia teda mali len šesť letných týždňov. „To bolo z hľadiska času nereálne,“ poznamenal Michal Humenik, šéf SAD Dunajská Streda.

Kia si vopred nadiktuje, aké autobusy chce - musia mať napríklad klimatizáciu a polohovateľné sedačky. A musia byť biele, aby mohli byť na nich logá automobilky. Foto - Kia
Napríklad automobilka Kia si pri svojich tendroch na autobusovú dopravu vyberá aspoň z piatich ponúk. Foto – Kia

Pre porovnanie: keď tender na autobusy vypisujú automobilky, od dopravcov nevyžadujú, aby potrebné autobusy či šoférov mali k dispozícii už vopred.

Stačí im, že firma má nejaký vozový park a ostatné kapacity si môže zadovážiť, až keď ju vyberú. „Súťaže robíme minimálne rok pred koncom aktuálnej zmluvy. Je to práve z toho dôvodu, aby si dopravcovia dokázali včas zabezpečiť potrebné autobusy či vodičov,“ píše Volkswagen.

Naopak, Nitrianska župa vypísala svoj tristomiliónový tender menej než pol roka pred tým, čo jej vypršala pôvodná zmluva. Všetko teda prebiehalo na poslednú chvíľu. „S výsledkom sme spokojní,“ hovorí župan Belica.

Aké Nitrianska župa nastavila podmienky

  • Firma musela preukázať, že za posledné tri roky zamestnávala priemerne aspoň 722 vodičov.
  • Firma by mala mať 468 autobusov, z toho ideálne aspoň 49 nízkopodlažných.
  • Firma musela doložiť, že v takzvanom verejnom záujme odjazdila za posledné roky 70 miliónov kilometrov a poskytla služby za 80 miliónov eur.
  • Firma musela pred účasťou v aukcii zložiť zálohu vo výške milión eur.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Richard Sulík: Máme v programe rovnú daň a budeme sa zasadzovať za to, aby sme sa opäť k nej vrátili

Predseda SaS si myslí, že tento a budúci rok Slovensko určite nebude mať vyrovnaný rozpočet a minister financií Kamenický s tým nemôže nič urobiť.

Stručne z ďalších tém z rozhovoru s Richardom Sulíkom:

  • Zavedenie výdavkových limitov nie je dogma
  • Súhlasí so zvýšením platov vo verejnej správe, ale žiada personálny audit
  • Rovná daň je stále priorita SaS, na jej sadzbu nemá Sulík vyhranený názor
  • Minimálnu mzdu by nerušil a zaviedol by pravidlo, že bude mať výšku 50 percent priemernej
  • Súhlasí aj s myšlienkou minimálneho dôchodku, len by ho konštruoval inak, ako navrhuje SNS
  • Miesto obedov zadarmo by Sulík dal daňové bonusy rodičom
  • Miesto vlakov zadarmo by SaS navrhla veľké zľavy a rovnaké pravidlá pre autobusy
  • Čítajte celý rozhovor s Richardom Sulíkom.
Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Minúta po minúte

Zdieľať

Ekonomický newsfilter: Rakúšania dali hodinovú výpoveď legende slovenského bankového lobingu 

Ekonomický newsfilter: Rakúšania vyhodili Béreša a Faixa z Prve stavebnej tak, aby si to každý pamätal +

  • Žiga blokuje spojenie Západoslovenskej a Východoslovenskej energetiky
  • Ceny elektriny pre malé firmy a domácnosti pôjdu hore o 10 %
  • Saudskoarabi sa spamätáva rýchlo, ropa už nestúpa
  • Na znížení DPH na noviny zarobí najviac majiteľ Nového Času Siekel
Imrich Béreš v čase prezidentskej kampane. Foto - TASR
Imrich Béreš v čase prezidentskej kampane. Foto – TASR
Zdieľať

Vláda počas výjazdového rokovania v Giraltovciach rozdelila pre dve mestá a obce okresu Svidník takmer 1,3 milióna eur. Pôvodne plánovanú sumu jeden milión eur počas rokovania kabinet zvýšil.

Ide o prostriedky z rozpočtovej rezervy pre okres, ktorý patrí medzi najmenej rozvinuté okresy. Uvoľnené majú byť do 31. októbra.

„Nad pôvodne plánovaný milión eur bolo podporené mesto Svidník sumou 100.000 eur na vybudovanie denného stacionára. Samozrejme, je to menšia časť, väčšiu časť bude dávať mesto, ale prispeli sme aj takouto čiastkou, aby sa stacionár rozbehol. Je to mestský stacionár. Plus mesto Svidník dostane 40.000 eur na rekonštrukciu a dobudovanie Domu európskej kultúry,“ uviedol podpredseda vlády SR pre investície a informatizáciu Richard Raši (Smer-SD).

Mesto Giraltovce získalo podľa jeho slov príspevok vo výške 80.000 eur na výťah a bezbariérový vstup do domu kultúry. „Sumou 20.000 eur prispejeme Základnej umeleckej škole v Giraltovciach. Myslím si, že všetci ste ich mali možnosť vidieť, ale hlavne počuť. Podporili sme aj dve obce, najväčšiu obec v kraji, Kračúnovce. Pre povodne tam boli zničené miestne komunikácie. Bola podporená sumou 40.000 eur. A takisto na havarijný stav komunikácií v obci Hrabovčík bola zvýšená suma o 13.000 eur,“ doplnil Raši.

Ako povedal, ide o veľmi špecifický okres, ktorý má 66 obcí a dve mestá. „Z toho štyri obce sú do 20 obyvateľov, 19 obcí je do 100 obyvateľov, iba dve obce sú nad 1000 obyvateľov. Preto aj návrh zo všeobecnej pokladničnej správy o rozdelení milióna obsahuje viac ako 100 položiek,“ skonštatoval Raši.

Mesto Svidník získalo z pôvodne plánovaného milióna eur 300.000 eur na zastrešenie zimného štadióna. Giraltovce získali 25.000 eur na rozšírenie tepelných rozvodov v materskej škole, rovnaká suma pôjde aj na modernizáciu školskej jedálne pri Základnej škole na Budovateľskej ulici. Na rekonštrukciu verejných svietidiel v miestnej časti Francovce mesto získalo 10.000 eur a na ukončenie environmentálnej záťaže na Ulici na serpentínach zas finančnú čiastku 15.000 eur. Na rekonštrukciu chodníkov a odstavných plôch v Giraltovciach smeruje 50.000 eur.

Viaceré obce získali finančné príspevky na rekonštrukciu obecných úradov a domov kultúry i na obnovu miestnych ciest a komunikácií. Financie získali aj viaceré cirkvi, športové kluby a zväzy či občianske združenia.

Vláda bude v stredu (18. 9.) zasadať v obci Čaňa v okrese Košice – okolie. (tasr)

Zdieľať

Brusel dovolil E.ON-u ovládnuť VSE. Chýba ale súhlas štátu

Nemecký koncern E.ON bude s prevzatím Východoslovenskej energetiky čakať na novú vládu. E.ON síce získal súhlas Európskej komisie, ale potrebuje ešte aj dohodu so štátom. Kabinet Smeru si chce na akcie VSE uplatniť predkupné právo.

Súhlas Európskej komisie sa týka nielen Východoslovenskej energetiky (VSE), ale aj mnohých iných európskych firiem, ktoré si medzi sebou vymieňajú nadnárodné nemecké koncerny E.ON a RWE.

V prípade Slovenska to má mať jeden významný efekt: E.ON, ktorý už vlastní Západoslovenskú energetiku (ZSE), prevezme aj VSE.

Posilnil by si tak postavenie v obchode s energiami a zdvojnásobil by územie, na ktorom zabezpečuje distribúciu elektriny ku koncovým zákazníkom.

Aký to má háčik:

O VSE prejavil záujem aj minister hospodárstva Peter Žiga, ktorý by ho chcel včleniť do portfólia štátneho obchodníka s plynom SPP.

Tento fakt je už niekoľko mesiacov známy. Nové je podľa informácií Denníka E to, že o osud VSE sa bude rozhodovať až za budúcej vlády. Nemci sa chcú totiž vyhnúť tomu, aby ich dohodu o VSE prekazila ambícia ministra Žigu získať túto distribučnú spoločnosť.

Do toho prišla prekvapujúca zmena: 

RWE pred pár dňami vyčlenili VSE z okruhu aktív, ktoré si vymieňa s E.ON-om. Distribučná spoločnosť teda zostane nateraz súčasťou RWE.

Z tlačového stanoviska eurokomisie však vyplýva, že Brusel túto poslednú zmenu nebral do úvahy a transakcie posudzoval tak, ako keby medzi nimi bol aj predaj VSE.

V správe Bruselu sa totiž píše, že na Slovensku sa spoločnosti, ktoré sú súčasťou fúzie (VSE a ZSE) tradične zameriavajú na rôzne regióny v rámci krajiny a preto bola medzi nimi len obmedzená konkurencia. „Európska komisia nenašla dôkaz, že by si firmy v budúcnosti konkurovali viac, ak by k fúzii nedošlo,“ píše sa v stanovisku.

Vyzerá to teda tak, že Európska komisia dovolila predaj VSE E.ON-u, aj keď ten už prestal byť aktuálny.

O ďalšom osude VSE sa bude rozhodovať až v ďalšom volebno období.

Zdieľať

Úrad pre dohľad nedovolil poslancom nahliadnuť, ako komisia vyberala firmy, ktoré dostali licencie na záchranky. „Konanie predsedu Haška je neospravedlniteľné. Najprv odmietol zbaviť jednotlivých členov komisie mlčanlivosti, teraz zabránil poslancom súťaž skontrolovať,“ povedala poslankyňa SaS Jana Cigániková. 

„Ako má občan veriť takémuto úradu, ktorý má navyše dohliadať nad jeho zdravotnou starostlivosťou?“ dodala s tým, že žiada ministerku Kalavskú, aby navrhla odvolanie Tomáša Haška.

Viac o téme čítajte tu.

Zdieľať

Jozef Mihál zo Spolu hovorí, že koalícia pri dôchodkoch nerešpektuje vlastnú zmenu ústavy. Pri výpočte veku pri ženách by niektoré prišli o štyri mesačné dôchodky, upozorňuje.

Celé vyjadrenie bez úprav:

Strany vládnej koalície pripravili zákon o stanovení dôchodkového veku, ktorý je protiústavný a poškodzuje práva veľkej skupiny občanov. Po “obedoch zadarmo” podľa neho vládna väčšina opäť dokázala, že nie je schopná riadne spravovať štát.

Zákon o stanovení dôchodkového veku zavádza tabuľku, v ktorej je určený dôchodkový vek pre jednotlivé vekové ročníky a osobitne pre mužov a ženy podľa počtu vychovaných detí. Lenže vládna koalícia nerešpektuje zmenu ústavy, ktorú sama navrhla a nedávno pretlačila v parlamente.

Podľa prijatej ústavnej zmeny má mať žena, ktorá vychovala tri a viac detí, dôchodkový vek o 18 mesiacov nižší. Príklad: muž, ročník narodenia 1960, má podľa tabuľky dôchodkový vek 63 rokov. V zmysle ústavy žena, ktorá vychovala tri deti, má mať dôchodkový 61 rokov a 6 mesiacov. V tabuľke, ktorú navrhla vládna koalícia, má dôchodkový vek 61 rokov a 10 mesiacov. Chcú ju obrať o 4 mesačné dôchodky.

Poslanci SPOLU nesúhlasili so zmenou ústavy. “Navyše, drastické a časté zásahy do dôchodkového systému škodia súčasným aj budúcim dôchodcom. Avšak, ústavu je potrebné dodržiavať,” dodal J. Mihál.

Zdieľať

Nemecký ZEW indikátor ekonomického sentimentu v septembri oproti augustu výrazne vzrástol o 21,6 bodu (na -22,5 bodu). Vrátil sa tak na svoju júnovú úroveň, no je už takmer tri roky výrazne pod úrovňou dlhodobého priemeru (21,5 bodu).

Hodnotenie súčasnej ekonomickej situácie kleslo (o 6,4 bodu na -19,9 bodu), čo je najnižšia úroveň od mája 2010, upozornila Národná banka Slovenska.

„Nárast indikátora neznamená, že je vývoj nemeckej ekonomiky na nasledujúcich 6 mesiacov jednoznačný – výhľad ekonomiky je naďalej podľa úrovne indikátora negatívny,“ uviedla NBS.

Nenaplnili sa však očakávania finančných expertov o zintenzívnení obchodného konfliktu medzi USA a Čínou a pretrváva nádej, že sa bude dať vyhnúť brexitu bez dohody.

Aj napriek zlepšeniu je v treťom štvrťroku priemerná hodnota ZEW výrazne pod úrovňou predchádzajúceho kvartálu. Indikuje tak riziko možného poklesu ekonomiky aj v treťom štvrťroku.

Zdieľať

Sme rodina tvrdí, že „nespravodlivý výpočet“ odchodu do dôchodku sa týka 111-tisíc žien. Petra Krištúfková oznámila, že podali pozmeňovací návrh, ktorý problém odstráni.

Od 1. júla začal platiť ústavný zákon, ktorý rieši dôchodkový strop. Dôchodkový vek na Slovensku sa ústavne zastropoval na 64 rokov. Ženy zároveň pôjdu do dôchodku skôr za výchovu dieťaťa.

Krištúfková však upozornila, že súčasná právna úprava neakceptuje ústavný zákon a približne 111-tisíc žien je v tejto súvislosti diskriminovaných. Ženám narodeným v rokoch 1958, 1959 a 1960 sa podľa nej neodpočítava za každé dieťa šesť mesiacov.

Ani pozmeňovací návrh predložený na parlamentnom sociálnom výbore poslancom Ľubomírom Vážnym, ktorého súčasťou bola tabuľka, fixne definujúca vek odchodu do dôchodku, podľa jej slov nevyriešila spôsobenú nespravodlivosť voči tejto skupine žien.

„Nie je jasné, podľa akého kľúča bola táto tabuľka vyhotovená, keď ústavný zákon jasne hovorí: odpočet na každé vychované dieťa je 6 mesiacov,“ podotkla Krištúfková.

Zároveň skonštatovala, že hnutie Sme rodina predkladá do parlamentu pozmeňujúci návrh, „ktorého súčasťou je nová fixná tabuľka, ktorá spravodlivo odpočítava šesť mesiacov za každé vychované dieťa“. (tasr)